...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Darklady skrev:Dom säger att dubben river upp gift från vägarna. Vad är det för gift dom sprider på vägarna?? :x
Om nu detta inte var ironiskt menat, så är det inte "gift" det handlar om, utan partiklar som är mycket små. De är så små, att de följer med inandningsluften ända ned i alveolerna i lungorna och blir kvar där, vilket "normalt damm" inte gör. När de väl kommit ända dit blir de kvar och kan orsaka nedsatt lungfunktion, kanske också cancer på lång sikt. Större partiklar fångas upp på vägen ned och förs ut ur lungorna efter hand.
Användarvisningsbild
av Perc
joel80 skrev:I Gävle t.ex saltar dom alla bussgator, vilket betyder att det är saltslask och skit även på 50 och 30-sträckor. Sätt dubbdäck på bussarna istället.. (Då det ändå inte funkar så bra och det åtminstone nån gång per år blir "kaos" i busstrafiken p.g.a snöfall.)
Det är inte nödvändigtvis däcken som är problemet med bussarna. Det är snarare bussarna själva. Krav på tillgänglighet för rörelsehindrade och äldre har t.ex. högre prioritet än att se till så att bussarna som köps in är optimala för vinterföre.

Med tillgänglighet för rörelsehindrade menar jag t.ex lågt golv vilket gör att man inte kan placera motorn där man skulle behöva för att få viktfördelningen rätt. Vissa bussar har t.ex. motorn på ena sidan och då blir det lite vikt på det andra drivhjulet. För att ytterligare försvåra så finns det sällan riktiga diffspärrar numera, och inte sällan antispinn som inte går att koppla bort. Allt detta för säkerheten, givetvis.

Jag åker aldrig buss numera men då jag åkte skolbuss på det glada 90-talet var det uteslutande äldre landsvägsbussar som användes. Dessa tog oss till och från skolan längs såphala byavägar oavsett väder. Jag tror aldrig jag fick uppleva att vi fastnade eller åkte i diket. Chaufförerna var infödda ortsbor som visste vad dom gjorde och våra gamla trotjänare till bussar hade en rejäl diffspärr att trycka i när det krävdes. Däcken var bra, men några dubbdäck var det aldrig tal om.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med om att det inte behöver vara dubb.. men bra vinterdäck. Jag tror både bussar o förare i Gävle skulle klara sig bra även utan salt på de mindre vägarna. Plogar man bra och endast saltar i extremfall tror jag att man skulle man kunna hålla samma tillgång och driftsäkerhet som nu, bara man har bra däck och utbildade förare.
av umekille
E4 är ishalkig häruppe nu med en omkörningsolycka i kväll.
Det är för kallt för att salta men var är sandbilarna?
Man kan ju fråga sig om det lagts för mycket energi på saltandet
att ingen sandningsberedskap är tillgänglig.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Håller med om att det inte behöver vara dubb.. men bra vinterdäck. Jag tror både bussar o förare i Gävle skulle klara sig bra även utan salt på de mindre vägarna. Plogar man bra och endast saltar i extremfall tror jag att man skulle man kunna hålla samma tillgång och driftsäkerhet som nu, bara man har bra däck och utbildade förare.
Tyvärr skulle det, om man slutade salta bussvägar, bli skyddsstopp som ett brev på posten, ifrån något skyddsombud på bussbolagen. Det skulle klassas som en arbetssäkerhets/arbetsmiljöfråga.
Användarvisningsbild
av joel80
Tror du det? Även om man ser till att ploga bra och sanda där det är extra halt? Vi snackar inte om Stockholm nu.. senaste dagarna har vi haft under -10 så nu har dom faktiskt inte saltat, och bussarna har gått precis lika bra. Ingen ishalka, men kompakt med snö på vägarna. Om det går bra nu när det är kallt måste det väl kunna funka när det är -3 också kan man tycka.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej kanske inte i Gävle eller norrut. Men i Stockholm tror jag att något skyddsombud hade "knorrat".
av rid54
SvenB skrev:Nej kanske inte i Gävle eller norrut. Men i Stockholm tror jag att något skyddsombud hade "knorrat".
Undrar om det finns några skyddsombud här (SL-trafiken), med tanke på de ris(k)högar som förarna tvingas hantera på vissa ställen. Med alla upphandlingar lär väl dessutom efterhand alla "besvärliga typer" som säger ifrån ha drabbats av arbetsbrist och försvunnit vid entreprenörsbytena.
av umekille
En insändare i ortstidningen såg själv inte programmet
Opartisk media? idag kl 08.48

Såg ett skrämmande reportage på STV igår, där vägentreprenören fick breda ut sig mer eller mindre oemotsagd. Han menar att kritiken mot saltandet av länets vägar knappast längre finns och att saltet fungerar. Tyvärr: Kritiken finns. Och dödsolyckor sker p.g.a. att vägarna blir glashala när man saltat och temperaturen på vintervägen växlar mellan plus och minus. Men så här är det när snålheten bedrar visheten. Eller är ett människoliv inte värt någonting längre?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]