- ons 12 nov 2014, 20:18
erikn skrev: Sverige ligger etta i världen på andel MC-förare som dött pga räcken.Ja, vi ligger risigt till i den statistiken. Många länder som vi normalt förknippar med lägre trafiksäkerhet satsar mycket mera på oskyddade trafikanter än Sverige. Och för mig är en MC-förare oskyddad. Även om MC är ett motorfordon.
erikn skrev:Varför har Trafikverket bestämt att man ska sätta upp sidoräcken på alla vägar över 80 km/h när man VET att det kommer öka antalet döda i trafiken?Ja, detta är omoraliskt. Jag reagerar på att man i trafiksäkerhetsarbetet faktiskt medvetet och kalkylerat offrar vissa trafikanters liv för att vinna antingen en nettominskning av totala antalet skadade/dödade (räcken, vajerräcken) eller t.o.m. ännu värre: att främja syften som inte har med trafiksäkerhet att göra som t.ex. framkomlighet för gående (Zebralagen), miljö (dubbdäcksförbud, hastighetssänkning), framkomlighet och miljövänligt transportarbete (cykelöverfarter). Det sista exemplet har ännu inte blivit ett utfall men det kommer det sannolikt att bli när cykelöverfarter byggs. Det kostar att försöka ligga på topp miljömässigt. Det kostar människoliv. Men även det är troligen en kalkyl i ett större sammanhang. Om vi inte gör något åt klimathotet kanske ännu fler dör. Vad vet jag? Inget. Men det gör ingen annan heller.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."