...

Moderator: Moderatorer

Att komma fram snabbare på 2-1 vägar är rena lotteriet. Vissa gånger har man haft riktigt flyt att komma om rätt bilar och man kan ligga med farthållaren i 120 i flera mil. Andra tillfällen har man så oflyt att man kan börja gråta. Att komma ifatt någon efter några hundra meter in på enfiliga sträckan och det är många kilometer kvar innan man kan komma om DET är irriterande! Får man några sådana situationer blir jag galen! :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
jpennerb skrev:Att komma fram snabbare på 2-1 vägar är rena lotteriet. Vissa gånger har man haft riktigt flyt att komma om rätt bilar och man kan ligga med farthållaren i 120 i flera mil. Andra tillfällen har man så oflyt att man kan börja gråta. Att komma ifatt någon efter några hundra meter in på enfiliga sträckan och det är många kilometer kvar innan man kan komma om DET är irriterande! Får man några sådana situationer blir jag galen! :D
Speciellt om dessa dessutom håller 10-20km/h under rådande hastighetsbegränsning...
av llesrof
Ett intressant fenomen är "den påpassliga eftersläntraren". De brukar dyka upp vid vägarbeten eller andra hinder på vägen. Tänk dig att du kommer körandes på vägen och når fram till ett hinder, kanske ett vägarbete eller farthindet. Du har företräde eftersom hindret är på mötandes sida av vägen. En liten kö av bilar passerar hindret och de började köra en bit innan du nådde fram till hindret. Du väntar tills att de passerat och precis när sista bilen passerat så kommer det, en liten bit efter de som just passerat, en liten jävel som naturligtvis borde stanna vid sitt hinder och låta dig passera, men som istället passar på att köra han också. Kvar står du och väntar. Eller så kör du också.

Jag har inga som helst problem med att släppa in folk så här, men när folk "passar på" blir jag fly förbannad. Det är samma sak när det är kö och någon från en tvärgata vill ut på vägen. Jag är den första till att med ett leende stanna och släppa in personen. Är det fler bilar efter den så är det upp till mina bakomvarande medtrafikanter att släppa in dem. Jag kan inte stå och vänta på att halva stan skall få åka in i den lucka jag skapar. Säkert som amen i kyrkan skall någon dra fördel av min godhet och snika sig in de också. Fan vad jag avskyr den attityden.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja, eller typ när man håller på att backa ut från parkeringen på stormarknaden och har nästan kommit ut med bilen så kommer det nån dåre som vägrar att låta en backa ut och köra iväg utan dom tutar och tränger sej förbi ändå, att denna någon oftast har en telefon vid örat och dessutom är kvinna gör ju inte saken bättre. Jag vet att det alltid är den som håller på att backa ut från en parkering som ska lämna företräde, men om man nästan är klar och ute så tar det ju högst en halv minut innan det är fri väg igen.
Sen en sak till!!!
Varför måste 90% av alla kärringar i 30-40årsåldern hela tiden snacka i telefon eller messa när dom kör!!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Brainy skrev:
erikn skrev:Mycket bra skrivet. Håller med till 100%. Och VARFÖR ska man gödsla med de där 40-sträckorna? Det är ju 40 överallt, så där det verkligen behövs vet man ju inte var det är? Jag har frågat många, och ingen kan förklara för mig varför det är 40 förbi Vårsta på 225:an.
Dom har byggt en ny ridskola utanför Gävle, på vägen utanför har det varit 70km/h så länge jag kan minnas. Nu har de byggt en separerad cykelbana bredvid samt satt en busshållplats där. Hastigheten har då sänkts till 30km/h dygnet runt. Jag åker oftast där sena kvällar när det inte finns en kotte där, har då fruktansvärt svårt att acceptera 30-begränsningen, speciellt när den blir högre igen lagom till att man börjar komma till bebyggelse på sidorna.

Det är ändå en stor väg så 50km/h hade inte känts som för mycket och om dom nu ska ha 30, sätt det inte dygnet runt. Får barnen vara i stallet själva sent på kvällen får de väl även anses ha tillräckligt stort trafikvett?
Nu har det kommit upp tilläggsskyltar att det bara gäller vissa tider
Användarvisningsbild
av joel80
Trafikverket läser på forumet och tog förnuftet tillfånga! :)

Vilken väg är det vi pratar om? Var har dom byggt ridskolan?
Användarvisningsbild
av Brainy
Nedanför gävlebro. Mellan andersberg och sälgsjön
Jag har tänkt att jag inte brukar irritera mig över så mycket, men nu har jag kommit på en sak:
Det är bilister som sprutar mängder av spolarvätska helt okontrollerat omkring sig.

Igår när jag cyklade till jobbet blev jag nerduschad med spolarvätska av en förbipasserande bil. (Jag misstänker starkt att det var helkoncenterad spolarvätska, för sedan tyckte jag att allt luktade sprit resten av dagen.)

Jag har varit med om detta förut, men då har jag suttit inne i min bil och spolarvätskan från någon annans bil har hamnat på min bils huv, framruta, sidofönster eller bildörr. Hur svårt kan det vara att fixa så att spolarvätskan hamnar på den egna vindrutan, där den gör mest nytta?
Allinug skrev:Hur svårt kan det vara att fixa så att spolarvätskan hamnar på den egna vindrutan, där den gör mest nytta?
Ungrefär lika svårt som se till att belysningen på bilen fungerar som den ska, skrapa hela framrutan på vintern, borsta bort i alla fall det mesta av snön på belysningen när man ändå håller på, hålla avstånd, tända dimljuset bak när det behövs, tja listan kan tyvärr göras lång. :D
  • 1
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 552

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]