...

Moderator: Moderatorer

Jag håller med om att det tutas för lite. Det behöver ju inte alltid heller handla om arga tutningar, utan ibland är det ju tutningar "för information". Som en gång så tutade jag rejält när en dam körde mot körriktningen, så hon var i vägen för mig, men det var inte därför som jag tutade utan det var för att varna henne att hon höll på att ramma en betongchikan. Men hon rammade ändå chikanen med bilen, trots varningen, förmodligen för att hon trodde att jag bara tutade för att jag inte gillade hennes körning mot enkelriktat...

I Indien använde de tutan ofta, men sällan var det arga tutningar, utan "här-kommer-jag"-tutningar och andra varianter av informativa tutningar. Men det är en gåta hur de lyckades särskilja alla varianter av tutningar. ?:-/ Men man fick iallafall mycket inspiration när det gäller tutningar där. :)
Uninium skrev:http://www.expressen.se/motor/berggren- ... -anvandas/ 8)
Vilken jävla tomte. Byt fil i tid din idiot. Alltså Expressen-idioten. Usch vad arg jag blev när jag läste den där artikeln. Det är pga såna som han som köerna uppstår, när folk byter fil vid fel tillfälle så blir det ryckigt i trafiken och det blir en inbromsning som fortplantar sig bakåt tills det blir stillastående.
JEB har en intressant vinkling på att "...jag förstår inte vad tutandet tjänar för syfte, för det är alltid så att den som blir tutad på redan har förstått att det blev en aning fel i situationen trots att ambitionen var att få allt att flyta på bra

...tror inte det... han själv då kanske.
Sedan att hänvisa till att till att "vi" har dåligt spelsinne... så att han och alla andra kan bete sig hur som helst...
Jag har ett bra spelsinne och läser trafiken bra, men det finns tillfällen där jag väljer att inte spela med motståndarlaget för att jag helt enkelt inte gillar delas spelsätt...
Men är inte tutan till för att varna? Vad är det egentligen för mening att varna när manövern redan är färdig. Man varnar väl när man ser att någon håller på med något som kan sluta illa, inte efter. Då är det väl tutningen bara till för att den förfördelade vill avreagera sig. :?:
Jo så tycker jag i de flesta lägen, men ibland kan det ändå vara befogat. Om man t.ex blir kapad av nån som svänger ut framför en, då kan man tuta för att förmå den föraren att gasa i lite extra så den snabbt kommer upp i laglig fart.
Även t.ex sånna som inte ser att det blir grönt, efter några sek tycker jag det är ok med ett kort litet tut, även om det inte är em varning utan en tillsägelse.

Sen händer det att nån gör något så man blir förbannad, och då händer det att man råkar dra iväg en lång okynnestut utan någon uppenbar fara eller annan anledning än att man är arg. :p
Jag använder oftast tutan vid just rödljus där folk sover vid ratten/fipplar med telefonen/whatnot. Lite beroende på situation förstås, men oftast brukar jag helljusblinka först vilket ofta hjälper då mina framlyktor bara lyser med park-ljuset till vardags. Tutan används då personen inte uppmärksammat mig eller om jag tidigt ser att personen inte är närvarande överhuvudtaget (låt säga, ett mobilsamtal och bläddrar bland sina förbannade jävla papper).
Missförstå mig inte. Jag anser inte att tutan är onödig, bara att den ofta används för att areagera sig med. :roll:
Absolut, det får jag erkänna att jag gör också. Men 99% av fallen är i mitt tycke befogade men det är såklart individuellt. :D
Nästa film, som jag tror jag får upp ikväll är det nog lite "onödigt" tutande i för att jag blir arg. Får väl se vad ni säger om situationerna där. :)
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 356
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]