...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
Camel skrev:För min egen personliga del spar jag ungeför en extra semestervecka per år fast min årliga körsträcka inte är extremt lång.
Jag får inte matematiken att gå ihop. Kan du dra siffrorna för mig?
Användarvisningsbild
av Mabuse
llesrof skrev: På hemvägen avlöste BMW och Audi omkörningarna. De kunde helt enkelt inte hålla 90 på 90-sträckorna utan var tvungna att köra fortare. Då var det rätt skönt att se att en av dem stoppats av en civilpolis några mil längre fram. Liiiiiite rättvisa finns det trots allt.
Det känns som om det händer alldeles för sällan.
Användarvisningsbild
av joel80
Mabuse skrev:
Camel skrev:För min egen personliga del spar jag ungeför en extra semestervecka per år fast min årliga körsträcka inte är extremt lång.
Jag får inte matematiken att gå ihop. Kan du dra siffrorna för mig?
Om man ökar hastigheten från 100km/h till 120km/h "sparar" man 1 minut per mil, detsamma gäller om man ökar från 50km/h till 60km/h.
En arbetsvecka på 40 timmar är 2400 minuter. Kör man så pass mkt snabbare under ett år och 2400 mil "sparar" man en vecka.

Däremot gör man av med minst 1,5dl/mil mer i soppa.. vilket är 360 liter, ca 5200kr, vilket för de flesta motsvarar en normal veckolön efter skatt. Så jag skulle vilja säga att det går rätt jämt ut.. förutom att i det fall där man kör snabbare är man lite mer av miljöbov.
:)

Vet inte om uträkningen är så exakt får Camel.. kör han mindre får han öka farten mer. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Mabuse skrev:
llesrof skrev: På hemvägen avlöste BMW och Audi omkörningarna. De kunde helt enkelt inte hålla 90 på 90-sträckorna utan var tvungna att köra fortare. Då var det rätt skönt att se att en av dem stoppats av en civilpolis några mil längre fram. Liiiiiite rättvisa finns det trots allt.
Det känns som om det händer alldeles för sällan.

Jag fångade en via min dashcam i förra veckan.. en bil med släp som körde förbi i minst 130km/h, som jag kom ikapp några mil senare stoppad av en civilpolis. :)
Tillfredställelse:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 80#p785858
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Vet inte om uträkningen är så exakt får Camel.. kör han mindre får han öka farten mer. :)
Kör både längre och snabbare än så (utanför tätbebyggda områden). :mrgreen:
joel80 skrev:...i det fall där man kör snabbare är man lite mer av miljöbov. :)
Relativt sett ja. Men jag kompenserar det delvis med att jag aldrig flyger på mina tjänsteresor om de är kortare än ca 50-70 mil enkel resa. :wink: Och min bil är nödvändigtvis inte mer miljöbov än en dieselbil som framförs av en väglus. Även om jag kör fortare. :shock:

Som sagt: det är en villfarelse att det inte spar tid att köra en viss sträcka i högre hastighet. Men det betyder inte att man kan köra hur fort som helst var som helst.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller med.. men har omvärderat vad minuterna betyder.
:)
Jag "tjänar" i allafall på att sänka hastigheten lite.. Min snittfart har väl gått ner från ca 120km/h till runt 105-110km/h.. och min motorvägsfart från ca 125-130 till 110-115km/h på min "standardresa mellan Gävle-Stockholm.
Vilket betyder ungefär 6 minuter längre tid per resa.
I mitt fall anser jag att i de absolut flesta fall tjänar jag mer på att köra i "laglig" hastighet än att bränna på för att spara de minutrarna.. plus att jag tycker det är värt det rent miljömässigt.

Jag flyger inte gärna heller på mina arbetsresor.. inte bara för miljöskäl utan för att jag ofta har med mig massa utrustning. Utlandsjobb på kontinenten blir det dock flyg.. finns ju inget bra alternativ än.. har inte tid med 12-24 timmar på tåg. :)

Sen får du ju kanske räkna in kostnaden för en fortkörningsbot nån gång ibland också.. hehe.. så den totala kostnaden för din extra semestervecka är betydligt större än pengarna jag sparar på soppa och eventuella böter. :)
**Felpost**
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:I mitt fall anser jag att i de absolut flesta fall tjänar jag mer på att köra i "laglig" hastighet än att bränna på för att spara de minutrarna.. plus att jag tycker det är värt det rent miljömässigt.
Ekonomiskt håller jag helt med. Men jag kör inte fort för ekonomins skull utan för att min totala restid ska bli mindre. En vanlig tjänsteresa för min del ligger på mellan 20-50 mil enkel resa. Då sparar man lätt 20 min upp till en timme i vardera riktning utan att för den skull köra vårdslöst. Jag kör inte fort när jag kör en kort sträcka för att t.ex. handla... Miljömässigt är det som sagt svårt att jämföra olika bränslen och körstil. Men relativt sett belastats milön i princip mer ju fortare man kör när man betraktar en given bil med förbränningsmotor. Men när två olika bilar med olika bärnslen körs i olika hastigeheter behöver det inte nödvändigtvis vara den som kör fortast som belastar miljön mest.
joel80 skrev:Jag flyger inte gärna heller på mina arbetsresor.. inte bara för miljöskäl utan för att jag ofta har med mig massa utrustning. Utlandsjobb på kontinenten blir det dock flyg.. finns ju inget bra alternativ än.. har inte tid med 12-24 timmar på tåg. :)
Samma här: ofta mycket utrustning. Men om jag ska långt +100 mil händer det ändå att jag tar flyget istället.
joel80 skrev:Sen får du ju kanske räkna in kostnaden för en fortkörningsbot nån gång ibland också.. hehe.. så den totala kostnaden för din extra semestervecka är betydligt större än pengarna jag sparar på soppa och eventuella böter. :)
Som sagt. Jag tjänar inga pengar på att köra fort. Men det ger mig möjlighet att vara verksam mer tid samtidigt som jag köper mera bränsle. Både dessa faktorer bidrar till tillväxten mera än att jag sitter extra tid bakom ratten och tankar mindre... Fortkörningbot var det länge sedan jag fick, ca 20 år sedan. Om man kör vettigt, kör fort endast på lämpliga vägavsnitt samt är uppmärksam så är sannolikheten att man blir ertappad låg. Men så klart måste man ta konsekvenserna av sitt beteende. Förhoppningsvis blir det en ren formalitet den dagen det är dags då jag räknar med att inte ha retat upp ordningsmakten genom att köra fort på olämpligt ställe eller kört vårdslöst fort.
Ska man fram fort gäller det att ha med hjärnan och inte bara en blyfot.

Jag kör så oftast med farthållaren i utanför stan och håller den lagliga farten enligt GPS:en och blir omkörd av säg Herr Hansson som kör om mig på landsvägen men ligger sedan så nära lastbilen att denne inte ser om det går att köra om eller ej och då kommer jag i full galopp som hållit avstånd till Herr Hansson och lastbilen och därmed haft bra sikt. Sedan kommer Herr Hansson och kör om säg 10 min senare men missar att det nu blivit 2-1 fält och att vi har två fält på vår sida och ligger bakom Agda 82 år som kör 15 km/h under hastighetsbegränsningen och är inte riktigt med så då kommer jag igen och kör om Herr Hansson och så kan det hålla på några gånger. Vet inte om det är roligt eller tragiskt men då jag spenderar en hel del tid i bilen i jobbet har jag gjort det till en tävling att inom hastighetsbegränsningarna komma fram snabbare än de som tidigare kört om mig och detta genom att planera körningen. I bästa fall har Herr Hansson tjänat några få minuter, allt för ofta är jag framme där någon av oss ska svänga av innan Herr Hansson.

Ett annat scenario är att man blir omkörd på motorvägen och sedan står den bilisten som tidigare kört om på avfarten där man har väjningsplikt till landsvägen och puttrar för att denne inte hittar en lucka fast jag ser ett flertalet riskfria luckor. Höjer man blicken i trafiken och kör smart kommer man också fram fortare, dessutom lagligt.
Användarvisningsbild
av Camel
Micce1980 skrev:Höjer man blicken i trafiken och kör smart kommer man också fram fortare, dessutom lagligt.
Håller helt med. Det finns många som kör fort och osmart. Dessutom tyvärr många som kör sakta och osmart. Resultatet blir en enda röra. För min egen del kör jag ofta något fortare samtidigt som jag undviker tidskrävande trafiksituationer i möjligaste mån. I fallet med 2+1 vägar gäller det att läsa situationen ordentligt med framförhållning och se till att man inte hamnar bakom fel bilar. Men på fyrfiliga motorvägar görs de stösta tidsvinsterna, inte på 2+1-vägar. Men att köra fort en kort sträcka är meningslöst då tidsvinsten ofta inte går att använda till något vettigt.
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 552

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]