...

Moderator: Moderatorer

Ny video uppe..

Bl.a ett antal taxibilar som utan att köra riktigt som idioter ändå kör på ett sånt sätt som gör att man får ett dåligt öga till yrkesgruppen. Sen litet avsnitt med mina favorithatobjekt, folk som inte kan hantera ljusvredet i nya bilar..
Nån rondell fick vara med också.. :D

Edit: Hade fuckat till redigering lite så det blev en lång dublett på ett klipp! Jag håller på att göra om den och ladda upp en ny.. länk kommer snart! :)

Sådär, fixat!
[youtube]W87RPeGU3IQ[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=W87RPeGU3IQ
Jag också :D
Tyvärr så kan inte många yrkesförare köra bil, eller läsa karta. Hittar inte GPS:en kör vi runt på måfå tills vi blir hungriga eller kissnödiga.
Tror att många inte orkar köra bil, helt enkelt. Spar energi så kanske vi orkar köra längre pass?

När någon "Cuts me off" brukar jag byta till vänster körfält en stund, tror att det ger lite huvudbry, i alla fall när det är helt onödigt att gå in framför tidigt då ingen väntar bakom på att få köra om.
Det finns såklart konstiga typer i taxivärlden också, men som kund känner man nog i majoriteten av fallen att man åker säkert trots att körningen är lite mer "offensiv" än ens egen, kanske. Mest imponerande hittills som jag upplevt var en som körde från flygplatsen till centrum i Rīga. Mycket och trög trafik, men han hittade och utnyttjade varenda lucka som fanns för att hålla bilen i rörelse. Hela tiden med iskallt lugn, utan att egentligen tränga någon och med användande av blinkers på rätt sätt och växlade mjukt o fint hela tiden. Troligen var inte alla manövrer helt OK (slalomkörning är nog förbjudet i Lettland oxå), men som resenär var det bara att luta sig tillbaks och njuta av uppvisningen. Bottennappet kommer från samma stad, en stackare som inte förstod något språk jag kunde (inkl lettiska!) och inte hittade men körde som en biltjuv. Sist ombord på båten hem, fick nästan hoppa mellan landgång och fartyg för att komma med.
rid54 skrev:Det finns såklart konstiga typer i taxivärlden också,
En del taxichaffisar är otroliga och jag blir nog mer chockad när dom använder blinkers än när dom inte gör det.
Dessvärre så verkar det vara så att man inte utrustat alla taxibilar i Stockholm med spaken till vänster.
Jag har faktiskt ringt polisen då jag åkte med en uppenbart påverkad chaffis som blinkade varje gång det svängde!?
Den andra gången ringde jag taxibolaget och uppgav numret på kvittot och dom reagerade blixtsnabbt.
140 kmh på Karlavägen med en chaffis hög som ett hus var inte helt bekvämt även om jag kom fram snabbt.
Då ville jag bara ut ur bilen så snabbt som möjligt och missade kvitto och att ta regnummer.

Men de allra flesta är sjukt sociala och trevliga människor!
Många taxichaffisar verkar ha 2 sidor i trafiken.. en lite mer aggressiv och hetsig utan kund och en mer proffsig om än ibland stressig körning när dom har en kund.

Och Sven, jag gör detsamma också ibland när någon kör in direkt framför mig på tvåfilig väg utan att det är nån annan bakom... alltså jag byter till vänsterkörfältet ett litet tag.
Tycker Taxi nu mer kör väldigt mjukt och försiktigt. Däremot stannar dom hur som helst mitt i filer även om det är fullt med bilar bakom :D
Fler som upplevt den förändringen mot för då jag tyckte man upplevde en del som kunde hålla rejält tempo.

Nu lite avkoppling med trafik från Ethiopia.

Kolla in den här korsningen i Ethiopia.

Tycker den rullar på fint trafiken trots avsaknaden av trafikljus :D

http://wimp.com/needslights/
Jävligt imponerande med den korsningen och hur det funkade! Vilken koll alla verkar ha.. där funkar det inte att vara ett svin och bara köra, då smäller det.

Jag vet inte om jag riktigt håller med om att taxis kör lugnare. Fast det kanske är mer uppdelat... vissa kör nu lugnt och lagligt, men vissa tycker jag kör värre! För nån månad sen blev jag och all trafik omkörd på E4:an i hög hastighet av en taxi i vägrenen. Han höll på att smälla in i ett broräcke då han märkte att vägrenen blev smalare lite väl sent, men löste det genom att preja några bilar i högerfilen.
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 356

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt