...

Moderator: Moderatorer

Jag stör mig också nått enormt på de som blockar korsningar.. Speciellt när det är så jävla uppenbart att man kommer att blocka. Jag la upp en film enbart dedikerad till ett par idioter på Sveavägen, som skyndar sig ut i korsningen när det blir gult ljus bara för att bli stående HELA grönintervallet för mig!

Den är värd att bli upprörd över igen! ;)
[youtube]SUycMeR4eMU[/youtube]
Har en släkting som är fenomenal på att få till såna där parkeringar och om de du tagit kort på är av samma skrot och korn som honom kan jag glädja dig med att det inte finns något ont uppsåt, bara en total oförmåga att tänka! :wink:
Angående blockering i korsning.
Jag minns ett fall i Gbg häromåret då någon blivit ståendes mitt i en korsning och därefter påkörd av trafik som fått "grönt". Det uppseendeväckande var att den som stod stilla i korsning blev fälld! Efter att jag fick kännedom om detta fallet är jag nästan livrädd för att blockera trafik i korsning. Jag har för mig att det var på Sten Sturegatan detta inträffade. Tilläggas bör därför att det INTE fanns spårvagnsspår i närheten - att inte lämna fri väg för spårbunden trafik är självklart straffbart.

Tyvärr kan jag inte hitta referens till fallet ovan. Kanske finns det någon annan som kan? Uppenbart är i varje fall att det inte finns särskilt stor respekt på de bilder ni visar. Kanske finns det även lokala variationer? Eller kan prejudicerande trafikdomar bara gälla lokalt tills de prövats i högre instans?
Variosboy skrev:Har en släkting som är fenomenal på att få till såna där parkeringar och om de du tagit kort på är av samma skrot och korn som honom kan jag glädja dig med att det inte finns något ont uppsåt, bara en total oförmåga att tänka! :wink:
Då slutade dom tänka när de fick körkortet då :wink:
Dp: åhfasen. Många gånger är man bra sugen på att knuffa undan den blockerande bilen men jag misstänker att det är en lite lurig situation rättsligt sett. Här i Sthlm är det ju mer regel än undantag att folk skiter i om de står i vägen eller ej, framförallt i city.
Dpblad skrev:att inte lämna fri väg för spårbunden trafik är självklart straffbart.
Det är inte tillåtet att blockera cykelöverfarter heller, men det gör ondare att bli påkörd av ett tåg än av en cyklist och därför skiter många i att de blir stående på en överfart/övergångsställe.

Över huvud taget verkar riskbedömning utgöra ett starkare beslutsunderlag än hänsyn till andra trafikanter och någon vilja att följa trafikrefgler.
Det gäller både bilister som kör och parkerar på gång- och cykelbanor, såväl som cyklister som cyklar på trottoarer och mot enkelriktat.
Egoism och lättja är tydligen starka drivkrafter, och därvidlag är stockholmare generellt sämre än andra svenskar, och det har blivit sämre sedan jag började köra bil.
För 30 år sedan pratade man om "stockholmsblinkers", vilket innebär att man fäller ut vänster pekfinger så att blinkersen slås på strax efter man börjat svänga. Numera använder minst hälften av alla stockholmsbilister aldrig blinkers.
På en del språk skiljer man på två olika ord för "kunna". Att man "kan skriva" kan då innebära att man har minst en fungerande hand och penna o papper tillhands. Den andra varianten av "kunna" är med betydelsen att vara skrivkunnig, dvs man förstår vad man sysslar med. På mig verkar detta fenomen vara tydligt inom trafiken. En massa personer "kan" köra, vilket innebär att de har rätt antal lemmar och ett körkort (och en bil...). Antalet som förstår vad de sysslar med är inte lika stort. Just blinkers (körriktningsvisare) är ett tydligt fall där ruskigt många inte har förstått meningen med anordningen. De vet -i bästa fall- vilket håll de ska föra spaken, men ofta inte varför...
Lika illa som att inte använda blinkersen är ju att blinka en endaste gång vid filbyte t ex.
Har legat bakom flera bilförare som "plötsligt" vid filbyte fått kanske sendrag i fingret så dom orkar med bara en blinkning....oh my God!
  • 1
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 356
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås