...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Fast ska man bara säga exakt det som behövs sägas så blir det nog rätt torftigt.. att säga kör försiktigt är ju lika mycket en hälsningsfras som en uppmaning, om inte mer. Typ "ta hand om er", "ha det bra", "sköt om er"..

Klart att en sån skylt kan få vissa att tänka lite extra.. "det kan finnas folk i baksätet på den där bilen. Och barn är ju så sköra.. okej då, jag ger dem några meter till."

Även hund-skylt kan ju påverka.. dom kan ju bli mos ganska direkt om man kör in i bakluckan på bilen med lite fart. Jag ser inte att skyltarna kan göra skada. Är det nån som blir irriterad och kör extra nära för att jävlas? "HATAR BARN!! DÖÖÖ!"

Sen är dom inte så snygga att fläska upp på bakrutan.. så jag skippar nog en sån. Min bakruta har redan en fin dekal. :D
Användarvisningsbild
av Perc
Jag kör ner till södra Finland några gånger i året. Vägen härifrån till Tammerfors är tvåfilig med omkörningsfiler då och då, och då det kommer en sån är det bara att ge fullt skaft så man hinner förbi den där lastbilen eller vad det nu kan vara.

Detta händer aldrig här uppe i Vasa, men alltid längs vägen till Tammerfors. Det är lastbilen, en bil och så jag. Bilen i mitten kommer aldrig till skott så man får själv ta initiativet och köra om. När man precis påbörjat omkörningen går franskapet framför ut och börjar sin egna omkörning utan att kolla döda vinkeln först. Det har hänt mig femtioelva gånger och lär hända femtioelva gånger till.
av llesrof
Perc skrev:Jag kör ner till södra Finland några gånger i året. Vägen härifrån till Tammerfors är tvåfilig med omkörningsfiler då och då, och då det kommer en sån är det bara att ge fullt skaft så man hinner förbi den där lastbilen eller vad det nu kan vara.

Detta händer aldrig här uppe i Vasa, men alltid längs vägen till Tammerfors. Det är lastbilen, en bil och så jag. Bilen i mitten kommer aldrig till skott så man får själv ta initiativet och köra om. När man precis påbörjat omkörningen går franskapet framför ut och börjar sin egna omkörning utan att kolla döda vinkeln först. Det har hänt mig femtioelva gånger och lär hända femtioelva gånger till.
Och de flyttar inte på sig om man häver sig på tuten. Skadan är ju redan skedd verkar de resonera och fortsätter sin omkörning som om inget hade hänt. Sedan finns det de som kanske inte kör ut precis framför snoken på en men som glider ut några billängder framför en och gör sin lilla omkörning helt obekymmrade om att någon annan redan faktiskt höll på att köra om och kom bakom dem och som dessutom körde fortare och nu tvingades bromsa. Jävligt irriterande eftersom de sällan har speciellt bråttom att göra sin omkörning. Detta fenomen att inte respektera att andra är mitt uppe i omkörning tycker jag blir allt vanligare.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast vem ska respektera vem här? Nu snackar jag inte om att slänga sig ut några billängder framför, utan i god tid så du praktiskt taget bara kan släppa gasen lite..

Säg att jag ligger i skyltad hastighet, 110km/h på motorväg.. kommer ikapp långtradare som ligger i 90km/h. Du kommer bakom i 130km/h, jag bedömmer att om jag släpper förbi dig kommer jag behöva bromsa in till 90km/h bakom lastbilen då vår mötespunkt blir just vid lastbilen.

Då anser inte jag att det är fel att jag går ut i vänster körfält för att göra en omkörning av lastbilen, trots att det då blir så att du får sakta in från dina 130km/h till mina 110km/h. Vem har mest rätt till vägen?
Enligt mig den som låg där först.. och så länge du inte är så pass nära att du behöver göra en inbromsning av kraftigare slag ser inte jag dig som ägare av vänster körfält.

Jag ligger själv där ute till vänster lite då också då.. och stör mig enbart på de som efter omkörningen inte flyttar sig, eller de som inte kan bedöma avstånd och går ut i vänster körfält för tidigt, trots att jag hade hunnit förbi utan att de hade behövt bromsa för framförvarande i höger körfält.
joel80 skrev:Fast vem ska respektera vem här? Nu snackar jag inte om att slänga sig ut några billängder framför, utan i god tid så du praktiskt taget bara kan släppa gasen lite..

Säg att jag ligger i skyltad hastighet, 110km/h på motorväg.. kommer ikapp långtradare som ligger i 90km/h. Du kommer bakom i 130km/h, jag bedömmer att om jag släpper förbi dig kommer jag behöva bromsa in till 90km/h bakom lastbilen då vår mötespunkt blir just vid lastbilen.

Då anser inte jag att det är fel att jag går ut i vänster körfält för att göra en omkörning av lastbilen, trots att det då blir så att du får sakta in från dina 130km/h till mina 110km/h. Vem har mest rätt till vägen?
Enligt mig den som låg där först.. och så länge du inte är så pass nära att du behöver göra en inbromsning av kraftigare slag ser inte jag dig som ägare av vänster körfält.

Jag ligger själv där ute till vänster lite då också då.. och stör mig enbart på de som efter omkörningen inte flyttar sig, eller de som inte kan bedöma avstånd och går ut i vänster körfält för tidigt, trots att jag hade hunnit förbi utan att de hade behövt bromsa för framförvarande i höger körfält.
Jag anser trots att de i vänsterfilen på motorvägen kanske kör fortare än vad hastighetsskyltarna visar att vänsterfilen är snabbfilen. Håll undan för oss som av någon anledning vill köra i 150 km/tim. Det händer dock sällan att någon i Sverige håller koll i vänsterspegeln på hur fort fordonet närmar sig i vänsterfilen utan ska det köras ut till vänster i prick 110 för att köra om någon som håller 108 i högerfilen. När jag kör fort med min lille gröne (och till utseendet udda) sportbil brukar det bromsas i högerfilen för då är det precis som om den lille gröne ovanliga bilen nog får släppas fram för den är nog snabb...

Man kan köra i 150 med vilken bil som helst så håll undan säger jag! Men det är säkert inte många som håller med mig i detta Jante-Sverige. "Du ska inte tro att du kan komma här och göra som du vill" för jag kan minsann stoppa din framfart genom att köra ut i vänsterfilen i prick 110 enligt min hastighetsmätare för här är minsann hastighetsbegränsningen 110!
Instämmer till fullo med föregående talare.
av rid54
Det är ju inte alla omkörningssituationer som är så lätta att det går att säga vem som gör "fel". Jag tycker nog att även de som kör fort, måste ha möjlighet att se en bit framför bilen och om det krävs släppa gasen ett ögonblick för att någon annan behöver låna vänsterfilen. Denne "någon annan" förutsätts givetvis visa hänsyn och gå undan på rimligt sätt när omkörningen är klar, alternativt avvakta ett ögonblick med omkörningen. Dock tycker jag nog att om man väljer att lägga sig väsentligt över hastighetsgränsen kan man inte automatiskt kräva förkörsrätt, just exemplet med långtradaren och 110-bilisten är en bra illustration där nog alla måste vara lite hänsynsfulla. Vad det hjälper att försöka bränna bort "långsamma" bilar med helljuset har jag inte förstått... vissa har den (o)vanan, men det funkar aldrig på de bilar jag kör.
Användarvisningsbild
av joel80
Äh..Bosse, skitsnack enligt mig.. ;) Ingen äger vänsterfilen, oavsett bil och hastighet.. Att däremot ligga och sega en omkörning i 110 när man kör om någon i 108 är inget jag förespråkar. En omkörning ska gå skapligt snabbt.

Jag anser mig rätt duktig på att bedöma om den som kommer bakom mig kommer hinna om eller inte när jag själv närmar mig ett hinder.. släpper förbi om jag inte behöver bromsa själv, annars kör jag ut i god tid så det oftast (om inte den ankommande kör i 150) räcker för den som kommer ikapp att släppa gasen några sekunder.. sen är jag förbi och lägger mig till höger igen och släpper förbi. Lite tajming från ankommande bakifrån så kan man få det att gå smidigt utan inbromsningar..

Om det körs på det där sättet du nämner ovan blir det vi mot dom, oavsett vilken fil man ligger i. Känns inte som ett smidigt sätt att köra bil på och nån av de du tränger undan eller inte låter köra om även om de hade hunnit kommer straffa dig tillbaka genom att på ren grinighet lägga sig i vänster när det kommer nån fartdåre... och då troligen inte flytta sig till höger när det går utan ta nästa tradare 200 meter längre fram i samma sega omkörning.. (Sånt irriterar mig!) :)
joel80 skrev:Äh..Bosse, skitsnack enligt mig.. ;) Ingen äger vänsterfilen, oavsett bil och hastighet.. Att däremot ligga och sega en omkörning i 110 när man kör om någon i 108 är inget jag förespråkar. En omkörning ska gå skapligt snabbt.

Jag anser mig rätt duktig på att bedöma om den som kommer bakom mig kommer hinna om eller inte när jag själv närmar mig ett hinder.. släpper förbi om jag inte behöver bromsa själv, annars kör jag ut i god tid så det oftast (om inte den ankommande kör i 150) räcker för den som kommer ikapp att släppa gasen några sekunder.. sen är jag förbi och lägger mig till höger igen och släpper förbi. Lite tajming från ankommande bakifrån så kan man få det att gå smidigt utan inbromsningar..

Om det körs på det där sättet du nämner ovan blir det vi mot dom, oavsett vilken fil man ligger i. Känns inte som ett smidigt sätt att köra bil på och nån av de du tränger undan eller inte låter köra om även om de hade hunnit kommer straffa dig tillbaka genom att på ren grinighet lägga sig i vänster när det kommer nån fartdåre... och då troligen inte flytta sig till höger när det går utan ta nästa tradare 200 meter längre fram i samma sega omkörning.. (Sånt irriterar mig!) :)
Vi tycker olika. Jag anser att fortgående fordon ska släppas fram och gör det själv när jag inte kör fort i högerfilen och bromsar in bakom lastbilen och kör om sedan. Alternativt trampar jag hårt på gasen för att verkligen hinna om och in igen framför lastbilen. Det är två filer på motorvägen och det gäller att hålla koll i vänsterspegeln och det är det folk inte gör. Den som kommer fort kan ju lugna sig tycker nog vederbörande för han bryter ju mot lagen genom att köra fort. Jag (han då alltså ) däremot gör precis vad som är tillåtet. Jante som sagt. :)

Nej jag är ingen kronisk fartdåre men ibland vill jag trampa på under icke rusningstrafik. Inte för att spara tid utan för att det är kul att köra fort, jo ni läste rätt: köra fort för att det ger en kick! :)
Bosse9988 skrev:
Man kan köra i 150 med vilken bil som helst så håll undan säger jag!
Jag hatar denna inställning :-(O)

Vad är det som säger att dina behov är viktigare än andras? Det är just din egoistiska inställning som skapar problem i trafiken, dvs att man inte tar hänsyn till trafikrytmen. Har du bråttom, välj annat färdmedel.
  • 1
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 552
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går