...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag har nog aldrig varit med om att det inte funkar att bromsa lite några gånger för att få sånna att inte ligga så nära.. dom fattar meddelandet ganska snabbt.. annars får man bromsa lite lite hårdare... att dom blir sura och tutar och pekar finger när man kan köra åt sidan så dom sen kan köra om kan man inte göra så mycket åt.. jag brukar vinka tillbaka med ett stort leendé och slänga iväg en slängkyss om jag hinner. :)
Bromsa lite hårdare var just vad jag var tvungen att göra och det höll på att gå åt h-vete. Det var inte ens frågan om någon tvärnit. Jag nöp till på bromsen, konstaterade att det inte var något fara och körde vidare.

Att tända bromsljusen och/eller bromsa till när någon ligger i arslet är lockande men j-vligt riskabelt och något av det sämsta man kan göra eftersom man inte vet vad fanskapet bakom gör då. Jag har provad det några gånger. Vissa är mindre korkade än andra och fattar vinken om jag tömmer halva behållaren med spolarvätska genom upprepade spolningar av vindrutan. Detta i kombination med att jag tar ut avståndet till framförvarande och gasar bort från bakomvarande brukar fungera hyggligt. Andra måste demonstrativt köra om mig och sedan duscha mig. Dom personerna är kanske harmlösa även om de uppvisar ett otroligt barnsligt beteende. Om detta inte har hjälpt och jag provat att bromsa lite, eller bara snuddat med foten på bromsen för att tända bromsljusen. Då har en del nöjt sig med att panikbromsa, med risk för att orsaka en olycka, tuta och bära sig åt. Andra blir hysteriska och kastar sig ut i en omkörning för att sedan tvärnita framför en för att på så vis ge igen. Det är olika från person till person hur de hanterar en sådan här situation.

Jag vill i lugn och ro kunna köra min bil i den hastighet som gäller på vägavsnittet och ingen skall någonsin ha rätt att hota min säkerhet genom att ligga så nära att jag riskerar att bli påkörd om jag tvingas bromsa. Om jag kör under hastighetsgränsen under betingelser då det är fullt möjligt att hålla hastigheten, så kan jag ha förståelse för att detta stressar de som har mer bråttom och att de markerar sitt missnöje med att köra väldigt nära, men aldrig någonsin då jag håller hastigheten och dessutom med råge. Jag skall inte heller behöva köra åt sidan eller in på en parkering bara för att den bakom vill köra fortare. Vill denne köra om så får denne göra det på sitt ansvar. Ingen skall behöva ge efter för denna terror om man faktiskt håller hastigheten. För terror och hot är just precis vad det är. Definitivt skall inte en lastbilsförare, alltså en person som har som yrkesutövning att köra på vägen bland andra trafikanter, bete sig på detta vis. Det är en försvårande omständighet och den föraren borde för all framtid plockas bort från detta yrke.
llesrof skrev:
Att tända bromsljusen och/eller bromsa till när någon ligger i arslet är lockande men j-vligt riskabelt och något av det sämsta man kan göra eftersom man inte vet vad fanskapet bakom gör då.
Håller med. Många som kör på ett egendomligt sätt sysslar med annat under tiden och då ofta telefonsamtal. De är djupt försjukna i sitt samtal och hänger bara på bilen framför utan någon aning om vilken hastighet de håller. Det är lättare att bara leka Följa John om man är någon annanstans i tankarna för då gör man just inget annat än följer en bil och behöver inte tänka. Att följa en bil är lättare ju närmare man kör den. Om framförvarande då helt plötsligt bromsar kan det skita sig ordentligt för reaktionsförmågan är avtrubbad på grund av telefonsamtalet. Olyckor ska man undvika även om det är en idiot som egentligen borde krocka och hamna på sjukhuset med efterföljande 6 veckor på kryckor...
av rid54
Jag brukar ge två blink med varningsblinkers, det funkar oftast som en liten påminnelse för närgångna. Annars är det väl närmast konstigt att det inte jobbas lite mer aktivt mot just aggressiv körning. "Upphinnandeolyckor" är ju en vanlig och kostsam olyckstyp (ofta whiplash-skador som följd).
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har länge funderat på att sätta nått sånt här i bakrutan.. med lite snabbknappar för "vanliga" meddelanden på ratten. :D
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1558

Det kan vara lite sisådär med hur pass lagligt det är. :D Vad som ska lysa på en bil och inte är ju lite känsligt.. men det vore väldigt skönt ibland att kunna meddela folk bakom vad man tänker. Haha..
Användarvisningsbild
av vetten
Variosboy skrev:Bor du i USA? :wink:

Nej men jag upplever samma sak här, fast jag tycker nog att det är 50/50 mellan BMW och Audi och som jag skrev, det gäller INTE alla :-)-)
rid54 skrev:Jag brukar ge två blink med varningsblinkers, det funkar oftast som en liten påminnelse för närgångna. Annars är det väl närmast konstigt att det inte jobbas lite mer aktivt mot just aggressiv körning. "Upphinnandeolyckor" är ju en vanlig och kostsam olyckstyp (ofta whiplash-skador som följd).
Fast den typen av olyckor är väl ärligen vanligast i städer, då upphinnandet beror på hög trafikrytm och dålig uppmärksamhet/distraktion.
Knappast på 70-100 väg?
Här ikring tycker jag det är mest äldre par man ser i BMW, helst lite under gällande hastighetsbegränsning. Men audi där emot, det är mer regel än undantag att dom är som i USA enligt länken ovan.
joel80 skrev:Jag har länge funderat på att sätta nått sånt här i bakrutan.. med lite snabbknappar för "vanliga" meddelanden på ratten. :D
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1558

Det kan vara lite sisådär med hur pass lagligt det är. :D Vad som ska lysa på en bil och inte är ju lite känsligt.. men det vore väldigt skönt ibland att kunna meddela folk bakom vad man tänker. Haha..
Ha ha... jag har vart inne på samma idé. Jag skulle ha tre meddelande.
1: Du kör för nära!
2: Du kör för nära, din korkade jävla idiot!
3: Hoppas du har snabb reaktion...
  • 1
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 552

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic