...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Kom ikapp en aygo igår, gick ca 70km/h på 100-sträcka. När det väl blev 2-filigt så jag kunde passera så såg jag att det satt en kille i 30-årsåldern bakom ratten, inte direkt vad jag förväntade mig :)

Men vad vet jag, de kanske skakar och bullrar så mycket de där bilarna att man inte vill köra dem snabbare.

Just hastigheten har jag faktiskt slutat bli nämnvärt upprörd över så länge det går att komma om inom en relativt snar framtid.

Men när jag förra söndagen fick ligga 2,5 mil i en kö bakom två terrängbilar som låg i 50km/h på en relativt smal 90 väg där den intensiva trafiken åt andra hållet gjorde att knappt några omkörningar alls kunde göras av de längre fram i kön och dessa två bilar passerar P-ficka efter P-ficka utan att svänga av och släppa förbi den allt längre växande kön. Ja då kom det ev några små svordomar ur min mun ;)
bra tråd faktiskt :D

även fast ja fortfarande övningkör så HATAR jag långsam trafik!
o så när man ska köra om, en slowdriver så kmr d alltid bilar på d fina raksträckor som man ligg o vänt på!
sådana som vill köra in i mig för ja övningskör, kan visa att ja är bättre än rätt så många på att köra som har körkort. har ju liksom 6 års erfarenhet av skogskörning :D

hittar säkert på fler saker
Det har inte hänt än men galen i fordon av olika slag som jag är (jag har 3 bilar och nu 2 mc) så kanske jag blir ett irritationsmoment snart när jag fått ordning på scootern och besiktigat den. Den senaste motorcykeln är en kinesisk scooter på 150cc, klassad som mc. Den toppar 80-85 och jag får köra överallt inkl motorväg. På 2-1 vägar med 100 km/tim blir jag ju en stoppkloss när det är enfiligt. Det är ingen moped utan en motorcykel och då ligger man inte ute i kanten utan tar sin plats i körbanan. Så ser ni en blå/svart Yamati 150cc scooter som "slökör" i 85 km/tim i Skåne så är det jag! :)
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. :)

Men med 150cc borde man väl kunna toppa mer än 85km/h??
Jag har en Vespa (ja en äkta vespa, jag säger inte Vespa om alla scooters) på 50cc, alltså reggad som EU-moppe, men den gör ca 65-70km/h (75km/h på mätaren) efter att jag råkade såga av en kabel i styrboxen. :D

Tycker att dina extra 100cc borde kunna få upp din mer än 15km/h extra. ;)
Åter igen... lastbilar som ligger ett par meter bakom en och trycker. Jag hade bilar, bland annat ännu en lastbil, framför mig och kom inte om. Hastighetsbegränsningen på sträckan var 80 Km/tim och jag höll drygt detta. En skicklig lastbilsförare hade förstått situationen och hållit avståndet, men inte denna. Plötsligt tyckte jag att jag såg något vid skogskanten, kanske en älg, kanske bara ett träd som rörde sig i vinden, så jag bromsade till. I backspegeln fick jag då se hur lastbilen tvärnitade och väjde ut i mötande vägbana för att inte köra på mig. Tur att vi inte hade möte. Fy f-n vad rädd jag blev. Enda fördelen med detta var att den lågintelligenta och yrkeroskickliga lastbilsföraren höll betydligt längre avstånd efter detta. På sätt och vis var det synd att han inte väjde ned i diket. Då hade jag stannat och frågat vad han gjorde där.
Eller försöker man se till att bakomvarande håller avstånd innan det inträffar en eventuell olycka. Alternativt får man den som ligger nära att köra om eller så stannar man till i en p-ficka några sekunder. Jag brukar se det som att även om andra inte tar hänsyn eller kör som "idioter" så är det jag också som drabbas vid en olycka och det är jag tämligen ointresserad av. Så även om andra kör mindre bra kan den som kör lite bättre bidra till trafiksäkerheten. Det är inte alltid så lätt i praktiken men bra om man försöker.
av rid54
Micce1980 skrev:Eller försöker man se till att bakomvarande håller avstånd innan det inträffar en eventuell olycka. Alternativt får man den som ligger nära att köra om eller så stannar man till i en p-ficka några sekunder. Jag brukar se det som att även om andra inte tar hänsyn eller kör som "idioter" så är det jag också som drabbas vid en olycka och det är jag tämligen ointresserad av. Så även om andra kör mindre bra kan den som kör lite bättre bidra till trafiksäkerheten. Det är inte alltid så lätt i praktiken men bra om man försöker.
Helt rätt. Jag har ibland känt lite dödens vingslag pga aggressiva lastbilsförare när jag kört släp eller tvingats hålla runt 90 av andra anledningar, men då är det ju så att om man skulle VILJA försöka hålla undan i en ficka, så kommer dessa platser (typ busshållplats) ofta upp lite hastigt (om man inte kan vägen utantill) så att en hänsynsfull inkörning blir omöjlig, för man vågar inte bromsa :shock: . Jag föredrar absolut att släppa förbi framför att bli mosad, men det är inte alltid helt lätt det heller.
Användarvisningsbild
av joel80
Att släppa gasen och sakta ner 10-15 km/h för att sen accelerera igen för att skapa lucka brukar funka efter några gånger.. då tröttnar den bakom på att ligga så nära.. Sen kan man ju visa vad man vill genom att tända bromsljusen med ett försiktigt tryck på bromsen.
Micce1980 skrev:Eller försöker man se till att bakomvarande håller avstånd innan det inträffar en eventuell olycka. Alternativt får man den som ligger nära att köra om eller så stannar man till i en p-ficka några sekunder. Jag brukar se det som att även om andra inte tar hänsyn eller kör som "idioter" så är det jag också som drabbas vid en olycka och det är jag tämligen ointresserad av. Så även om andra kör mindre bra kan den som kör lite bättre bidra till trafiksäkerheten. Det är inte alltid så lätt i praktiken men bra om man försöker.
Det kan du ju du tycka som Inte ens var med. Jag kunde ju kört ned i diket för att släppa förbi lastbilen eftersom det var en smal väg utan omkörningstillfällen. Dessutom, som jag skrev, så fanns det bilar framför så lastbilen hade bara lagt sig bakom nästa bil och hetsat. Nu var det också som så att jag höll ett försvarbart avstånd till bilarna framför men det tar ju inga eventuella älgar hänsyn till. Det vore i och för sig jättebra om viltet varnade innan det klev ut på vägen så att jag kunde bromsat lite försiktigt, men så ser inte verkligheten ut där jag bor. Jag har sett älg på denna sträcka flera gånger och det har vart en hel del olyckor på vägen (del av väg 26/47). Ser man något som rör sig i skogsbrynet och tror att det är en älg så bromsar man. Punkt j-vla slut. Bakomvarande trafik skall aldrig behöva bli mitt problem om de håller normalt avstånd.

Jag hade vid flera tillfällen tagit ut extra långt avstånd till framförvarande bilar för att sedan gasa ifrån den där lastbilen men likt förbannat kom han ikapp och placerade sig några meter bakom. Detta är ett mycket vanligt beteende bland de som vill ligga väldigt nära. Med ett sånt beteende, föraren var ju antingen en psykopat, full, helt j-vla dum i hela huvudet eller bara en fruktansvärt dålig yrkesman, så chansade jag inte på att köra ännu långsammare, eller kanske till och med gått ned i krypfart då jag var rädd att detta skulle stressa och irritera föraren ännu mer.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har nog aldrig varit med om att det inte funkar att bromsa lite några gånger för att få sånna att inte ligga så nära.. dom fattar meddelandet ganska snabbt.. annars får man bromsa lite lite hårdare... att dom blir sura och tutar och pekar finger när man kan köra åt sidan så dom sen kan köra om kan man inte göra så mycket åt.. jag brukar vinka tillbaka med ett stort leendé och slänga iväg en slängkyss om jag hinner. :)
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 552

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?