joel80 skrev:En viss risk.. men en kalv är rätt liten, så kanske inte. Skönt att slippa ha fasit på det just nu i allafall gissar jag.
Just det med att saker går så sjukt snabbt och man handlar på instinkt gör att man inte efteråt egentligen vet vad som hände. Att analysera situationen och bl.a sitt eget agerande efter situationer tycker jag är sjukt nyttigt.
I en situation som ovan borde man kanske ha bromsat ännu hårdare kan jag tänka, för risken att kalven skulle ha "skjutits" åt sidan och du kört på den också var rätt stor! Det kan inte varit många dm som avgjorde där.. hade kalven hunnit 30cm längre hade du nog fått en halv kalv över dig.
Sen är ju frågan också hur stor risk det är att man då får bakomvarande bilar in i bakluckan.. Såg du om dom bakom bilen som träffade lyckades stanna? Man ser ju ljuskäglor bak på den bilen från bakomvarande, vilket gör så det känns som att någon låg rätt nära där.
Har tyvärr fått lära mig att finns det även en liten risk så finns ju trots allt möjligheten. Vågar aldrig avskriva något förrens någon kan säga med ca 95% säkerhet. Har otur på många andra områden.
Precis. Tycker det också är väldigt intressant att analysera i efterhand. Väldigt glad för kameran iaf. Hela händelseförloppet var bara några ynka sekunder.
För min del när jag kollar på videon så märker jag att jag börjar vika åt sidan ganska i tid. Frågan är hur mycket tid man förlorar i reaktion. Ca 1 sekund har jag hört i körskolan när det gäller att sätta foten på bromsen.
Man ser också att kalven står vid räcket på vänster sida och vänder tillbaks :/
Nej, marginalerna var verkligen på min sida. Är tacksam att jag slapp undan kalven iaf.
Jag hade 1 bil bakom mig. Skall inte säga för mycket men det var en mysko förare. Några hundratals meter bakom så körde han om mig å lade sig framför mig. Sedan vinglade bilen åt sidorna och sedan minskade farten. Sedan lade han sig i vänster körfält för att låta mig köra förbi och för att sedan lägga sig bakom mig.
Konstigt beteende och misstänker i efterhand rattonykterhet med tanke att detta var Påskaftonsnatten men inget jag kan bekräfta.
Bilen bredvid mig hade också en bil bakom sig men noterade dock aldrig hur nära han låg. Sedan låg det ytterligare en bakom honom.
Då jag är rätt säker på att det var 3 bilar bakom så kan jag garantera att alla 3 bilarna stannade. För efter ca 500m (bara uppskattat, kanske dags med en kamera baktill också!) så försvann ljuset från lyktorna nästan helt. Och efter ytterligare några kilometer såg jag inte en enda bil i backspeglarna. Borde ha sett någon ljuspunkt på en rak sträcka på några kilometer.
Har kollat på trafikverket och hos polisen men inga rapporterade viltolyckor... Men allt kanske inte rapporteras till div. instanser eller skrivs ut.

http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986