...

Moderator: Moderatorer

Åh faan! Imponerande av föraren i vanen att inte försöka sig på en undanmanöver och därmed krocka med dig. Många skulle nog inte tänka så långt på konsekvenserna av att svänga kraftigt till höger i det läget.
Verkar också som att han hann gå ner farten skapligt.
Stannade du till och kollade hur det gick?

Och att lägga till musik på sånt här (och över andra klipp) tycker jag är rätt onödigt.
Såg du kalven innan den gav sig ut på vägen?

Edit: läste beskrivningen på youtube till varför du inte stannade.
Nej, jag stannade inte. Ansåg mig inte kunna göra det säkert då det fanns bakomvarande bilar. Önskar jag hade en bakåtriktad kamera.
Nej, han väjde faktiskt inte så mycket.
Skrev i beskrivningen till filmen på Youtube om att det fanns bilar bakom som troligen stannade.
Från det att jag såg kalven så tog det kanske 2 sekunder? innan jag passerat? Har faktiskt inte kollat tidskoden på det ännu. Glad att jag lyckades undkomma själva olyckan iaf.
Intressant med dashcam när man kan titta i efterhand. Allt händer så fort och reaktionen är ju alltid fördröjd.
Kameran såg kalven före mig och den andra föraren iaf.
Såg aldrig kalven gå ut på vägen utan såg den när den var i vänstra körfältet :(

Den andra föraren har väl fördel med van å högre front än min V50? Jag hade väl fått kalven i rutan garanterat, eller?
En viss risk.. men en kalv är rätt liten, så kanske inte. Skönt att slippa ha fasit på det just nu i allafall gissar jag.
Just det med att saker går så sjukt snabbt och man handlar på instinkt gör att man inte efteråt egentligen vet vad som hände. Att analysera situationen och bl.a sitt eget agerande efter situationer tycker jag är sjukt nyttigt.

I en situation som ovan borde man kanske ha bromsat ännu hårdare kan jag tänka, för risken att kalven skulle ha "skjutits" åt sidan och du kört på den också var rätt stor! Det kan inte varit många dm som avgjorde där.. hade kalven hunnit 30cm längre hade du nog fått en halv kalv över dig.

Sen är ju frågan också hur stor risk det är att man då får bakomvarande bilar in i bakluckan.. Såg du om dom bakom bilen som träffade lyckades stanna? Man ser ju ljuskäglor bak på den bilen från bakomvarande, vilket gör så det känns som att någon låg rätt nära där.
joel80 skrev:En viss risk.. men en kalv är rätt liten, så kanske inte. Skönt att slippa ha fasit på det just nu i allafall gissar jag.
Just det med att saker går så sjukt snabbt och man handlar på instinkt gör att man inte efteråt egentligen vet vad som hände. Att analysera situationen och bl.a sitt eget agerande efter situationer tycker jag är sjukt nyttigt.

I en situation som ovan borde man kanske ha bromsat ännu hårdare kan jag tänka, för risken att kalven skulle ha "skjutits" åt sidan och du kört på den också var rätt stor! Det kan inte varit många dm som avgjorde där.. hade kalven hunnit 30cm längre hade du nog fått en halv kalv över dig.

Sen är ju frågan också hur stor risk det är att man då får bakomvarande bilar in i bakluckan.. Såg du om dom bakom bilen som träffade lyckades stanna? Man ser ju ljuskäglor bak på den bilen från bakomvarande, vilket gör så det känns som att någon låg rätt nära där.

Har tyvärr fått lära mig att finns det även en liten risk så finns ju trots allt möjligheten. Vågar aldrig avskriva något förrens någon kan säga med ca 95% säkerhet. Har otur på många andra områden.

Precis. Tycker det också är väldigt intressant att analysera i efterhand. Väldigt glad för kameran iaf. Hela händelseförloppet var bara några ynka sekunder.
För min del när jag kollar på videon så märker jag att jag börjar vika åt sidan ganska i tid. Frågan är hur mycket tid man förlorar i reaktion. Ca 1 sekund har jag hört i körskolan när det gäller att sätta foten på bromsen.

Man ser också att kalven står vid räcket på vänster sida och vänder tillbaks :/
Nej, marginalerna var verkligen på min sida. Är tacksam att jag slapp undan kalven iaf.
Jag hade 1 bil bakom mig. Skall inte säga för mycket men det var en mysko förare. Några hundratals meter bakom så körde han om mig å lade sig framför mig. Sedan vinglade bilen åt sidorna och sedan minskade farten. Sedan lade han sig i vänster körfält för att låta mig köra förbi och för att sedan lägga sig bakom mig.
Konstigt beteende och misstänker i efterhand rattonykterhet med tanke att detta var Påskaftonsnatten men inget jag kan bekräfta.
Bilen bredvid mig hade också en bil bakom sig men noterade dock aldrig hur nära han låg. Sedan låg det ytterligare en bakom honom.

Då jag är rätt säker på att det var 3 bilar bakom så kan jag garantera att alla 3 bilarna stannade. För efter ca 500m (bara uppskattat, kanske dags med en kamera baktill också!) så försvann ljuset från lyktorna nästan helt. Och efter ytterligare några kilometer såg jag inte en enda bil i backspeglarna. Borde ha sett någon ljuspunkt på en rak sträcka på några kilometer.
Har kollat på trafikverket och hos polisen men inga rapporterade viltolyckor... Men allt kanske inte rapporteras till div. instanser eller skrivs ut.
Rådjurskalv? :roll:

Det där var inte ett rådjurskid, de är små och prickiga.
Normalt finns det inte ens några kid så här års, men denna vinter har varit väldigt mild så i år kan man nog se kid så här tidigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

PS. Jag var nära att köra på en ekorre igår, med cykeln! Han sprang över vägen från höger ett tiotal meter före mig, men sedan stannade han mitt i mötande körbana (eftersom det kom en bil från motsatt håll?) Bilen stannade, och då fick ekorren för sig att återvända åt samma håll som han kom ifrån. Varpå jag också var tvungen att stanna.
Här är ett intressant användningsområde för en filmkamera i bilen! Land rover förbättrar sikten i bilens front genom att göra motorhuven halvgenomskinlig mha "utökad verklighet" (augmented reality).

Om utvecklingen går mot allt större motorhuvar och sikt framåt är ett måste så finns ju behovet. Detta kan iallfall inte någon kalla för övervakningskamera bara för att den filmar vägbanan på allmän plats... :roll:

[youtube]1OlqditIsoM[/youtube]
Nu fick jag lite tid över och kunde sätta ihop senaste veckornas klipp. :)
Det skulle vara väldigt lätt att få fronten utbytt om man vill.. bara att inte flytta sig när folk kör rakt mot en på fel sida. Problemet är bara att det kan göra lite ont, speciellt om det är en lastbil. :(

En liten polis-incident i slutet också.. :D

[youtube]Y3PWgX4nw2o[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=Y3PWgX4nw2o
Var det bilen med släpvagnen polisen stoppade? Sedan är jag lite förvånad att du "orkar"reta dig på fotgängare som går mot rött ljus i Stockholmstrafiken. Det hör ju till ovanligheterna att det inte inträffar på det sättet du visade vid S.t Eriksplan. :D
Ja det var bilen med släp.. jag låg i 110km/h när han stoppades... hade precis passerat skylten där det blir 110km/h istället för 120km/h.

Jo du har rätt, men är man så nonchalant att man bara går ut och inte ens tittar åt det håll bilar kommer ifrån ska man allt ha en liten tutning! :)
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 356
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]