Brainy skrev:SEpaket skrev:Brainy skrev:Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man inte få göra det om man håller sig i sin körbana? Vart går gränsen? Traktor? Cykel? Eller får man inte köra om någonting alls?
Jag flyttar mig åt sidan för att andra ska komma om trots möte, annars räcker det att flytta sig ytterst lite till höger så den bakomvarande får bättre sikt.
Lär sätta mig och läsa lagboken vid tillfälle...
2 cm? Då förstår jag att ingen vågar köra om.
Ser man på, lagen har ändrats eller också fick jag lära mig fel i körskolan. Man får köra om vid möte om man inte korsar mittlinjen. Om du däremot korsar mittlinjen med så lite som en centimeter så är det ett brott. Dock får man ALDRIG köra om vid skymd sikt, till exempel kurva eller backkrön oavsett om man håller sig i eget körfält eller inte.
Jag flyttar mig också alltid, det jag vet står i lagen är att omkörning skall underlättas även om den som kör om bryter mot lagen.
2 cm kanske var en överdrift, men säg såhär, det är i teorin möjligt att köra om på 1-filig väg med mitträcke. I teorin, alltså. I praktiken vill du hålla en marginal åt höger eftersom du inte vill gå i diket, den ormkörande vill hålla en marginal åt vänster för att inte köra in i räcket och då blir marginalen mellan karosserna ytterst liten. Så i praktiken krävs två riktigt skickliga förare för att genomföra det.
Jag menade självklart på vanlig landsväg. Inte på 1-Filig wireräckes. Där hoppas jag det är körkortsindragning på att köra om.
Det med 2+1 var menat att svara lite på vår ambulansdiskussion. Att köra om en lastbil med en ambulans är i praktiken extremt sårt och på gränsen till omöjligt.
Men samma princip gäller ju egentligen vägar utan vajerräcka och med bred vägren. Det räcker med någon centimeter över linjen för att det skall bli olagligt, tyvärr. Sedan så gäller ju övriga regler, att man inte kör om i kurva eller vid skymd sikt.
Måste erkänna att när jag kör på sådana vägar så håller jag gärna mig nära linjen på högersidan. Man vet ju aldrig med mötande trafik och vansinnesomkörningar, jag tycker det känns tryggt att ligga nära vägrenen då, fall att man får möte av en dåre.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.