...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#773658
Jag kör ytterst ogärna om vid möte även om jag inte går över i mötandes körbana. Mittlinjen är ingen garanti för att mötande inte får kast eller vinglar till i mötesögonblicket. Att köra om när man får möte känns bara dumt, även om det är lagligt. Ofta kommer man om i alla fall. Dessutom är det inte helt ovanligt att mötande också kör om och passerar mittlinjen.
av rid54
#773662
Vägrenen är inte ett körfält, där ska man inte köra annat än undantagsvis. Inte som räddningsplanka när mötande fartdåre kör om utan hänsyn heller (fast enligt gällande regler ska man ju undvika olyckor). Gråzonen här är jättestor, men om man går ut i vägrenen och mejar ned en cyklist eller dundrar in i ett nödparkerat fordon har man ingen att skylla på annat än sig själv.
Användarvisningsbild
av joel80
#773663
Det är väl just därför som jag och flera andra här skriver att de endast går ut i vägren för att hjälpa bakomvarande då det är bra sikt framåt så man ser att vägrenen är tom.
Användarvisningsbild
av Brainy
#773668
SEpaket skrev:
Brainy skrev:Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man inte få göra det om man håller sig i sin körbana? Vart går gränsen? Traktor? Cykel? Eller får man inte köra om någonting alls?

Jag flyttar mig åt sidan för att andra ska komma om trots möte, annars räcker det att flytta sig ytterst lite till höger så den bakomvarande får bättre sikt.

Lär sätta mig och läsa lagboken vid tillfälle...

2 cm? Då förstår jag att ingen vågar köra om.
Ser man på, lagen har ändrats eller också fick jag lära mig fel i körskolan. Man får köra om vid möte om man inte korsar mittlinjen. Om du däremot korsar mittlinjen med så lite som en centimeter så är det ett brott. Dock får man ALDRIG köra om vid skymd sikt, till exempel kurva eller backkrön oavsett om man håller sig i eget körfält eller inte.

Jag flyttar mig också alltid, det jag vet står i lagen är att omkörning skall underlättas även om den som kör om bryter mot lagen.

2 cm kanske var en överdrift, men säg såhär, det är i teorin möjligt att köra om på 1-filig väg med mitträcke. I teorin, alltså. I praktiken vill du hålla en marginal åt höger eftersom du inte vill gå i diket, den ormkörande vill hålla en marginal åt vänster för att inte köra in i räcket och då blir marginalen mellan karosserna ytterst liten. Så i praktiken krävs två riktigt skickliga förare för att genomföra det.
Jag menade självklart på vanlig landsväg. Inte på 1-Filig wireräckes. Där hoppas jag det är körkortsindragning på att köra om.
#773679
KKR skrev:Alla blir äldre, om de själva får bestämma. Men kom ihåg att de har alla varit unga, så det är inget att skryta om.

S.t.r.a.n.D skrev:Överallt är det ju folk som envisas med att ligga 70-80 på 110väg, jag blir helt galen när man hinner ikapp dom. Naturligtvis på fel ställe på 2+1 väg. Varför?
Sen kan man fråga sig vem som är "trafikfarligast", den som kör 80 på 110 väg eller den som ser rött av det? Dessutom är det mycket ovanligt med 110 på 2+1 väg, snarare 100.
Jaa nu är det ju inte så att jag eldar upp mig och funderar på att stanna bilen och skälla ut dom. Bara det att jag stör mig nått fruktansvärt på det.
Men man kan ju fråga sig en annan sak däremot. Vem är trafikfarligast, han som kör 20-30 under eller över skyltad hastighet? Han som kör över kör iaf närmare dagen trafiktempo än han som kör 30 under.

Inte där jag bor, mer 110 än 100 här...däremot har vi inte allt 120 nånstans...än..
av SEpaket
#773681
Brainy skrev:
SEpaket skrev:
Brainy skrev:Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man inte få göra det om man håller sig i sin körbana? Vart går gränsen? Traktor? Cykel? Eller får man inte köra om någonting alls?

Jag flyttar mig åt sidan för att andra ska komma om trots möte, annars räcker det att flytta sig ytterst lite till höger så den bakomvarande får bättre sikt.

Lär sätta mig och läsa lagboken vid tillfälle...

2 cm? Då förstår jag att ingen vågar köra om.
Ser man på, lagen har ändrats eller också fick jag lära mig fel i körskolan. Man får köra om vid möte om man inte korsar mittlinjen. Om du däremot korsar mittlinjen med så lite som en centimeter så är det ett brott. Dock får man ALDRIG köra om vid skymd sikt, till exempel kurva eller backkrön oavsett om man håller sig i eget körfält eller inte.

Jag flyttar mig också alltid, det jag vet står i lagen är att omkörning skall underlättas även om den som kör om bryter mot lagen.

2 cm kanske var en överdrift, men säg såhär, det är i teorin möjligt att köra om på 1-filig väg med mitträcke. I teorin, alltså. I praktiken vill du hålla en marginal åt höger eftersom du inte vill gå i diket, den ormkörande vill hålla en marginal åt vänster för att inte köra in i räcket och då blir marginalen mellan karosserna ytterst liten. Så i praktiken krävs två riktigt skickliga förare för att genomföra det.
Jag menade självklart på vanlig landsväg. Inte på 1-Filig wireräckes. Där hoppas jag det är körkortsindragning på att köra om.
Det med 2+1 var menat att svara lite på vår ambulansdiskussion. Att köra om en lastbil med en ambulans är i praktiken extremt sårt och på gränsen till omöjligt.

Men samma princip gäller ju egentligen vägar utan vajerräcka och med bred vägren. Det räcker med någon centimeter över linjen för att det skall bli olagligt, tyvärr. Sedan så gäller ju övriga regler, att man inte kör om i kurva eller vid skymd sikt.

Måste erkänna att när jag kör på sådana vägar så håller jag gärna mig nära linjen på högersidan. Man vet ju aldrig med mötande trafik och vansinnesomkörningar, jag tycker det känns tryggt att ligga nära vägrenen då, fall att man får möte av en dåre.
av SEpaket
#773682
S.t.r.a.n.D skrev:
KKR skrev:Alla blir äldre, om de själva får bestämma. Men kom ihåg att de har alla varit unga, så det är inget att skryta om.

S.t.r.a.n.D skrev:Överallt är det ju folk som envisas med att ligga 70-80 på 110väg, jag blir helt galen när man hinner ikapp dom. Naturligtvis på fel ställe på 2+1 väg. Varför?
Sen kan man fråga sig vem som är "trafikfarligast", den som kör 80 på 110 väg eller den som ser rött av det? Dessutom är det mycket ovanligt med 110 på 2+1 väg, snarare 100.
Jaa nu är det ju inte så att jag eldar upp mig och funderar på att stanna bilen och skälla ut dom. Bara det att jag stör mig nått fruktansvärt på det.
Men man kan ju fråga sig en annan sak däremot. Vem är trafikfarligast, han som kör 20-30 under eller över skyltad hastighet? Han som kör över kör iaf närmare dagen trafiktempo än han som kör 30 under.

Inte där jag bor, mer 110 än 100 här...däremot har vi inte allt 120 nånstans...än..
Viktigt är att också skilja på aktuella förhållanden. Jag har hållit runt 40-50 km/h på en motorväg (110) en gång. Jag hamnade mitt i en snöstorm på E6 strax söder om Ljungskile på väg norrut, det hade inte varit varken varningar eller tecken för dåligt väder (det var trots allt bara oktober) när jag startade i Göteborg. Sikten var urusel, kanske ett par hundra meter som mest och jag hakade på en lastbils baklyktor. Men vid normala förhållanden skulle jag aldrig komma på tanken.
#773721
SEpaket skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:
KKR skrev:
Sen kan man fråga sig vem som är "trafikfarligast", den som kör 80 på 110 väg eller den som ser rött av det? Dessutom är det mycket ovanligt med 110 på 2+1 väg, snarare 100.
Jaa nu är det ju inte så att jag eldar upp mig och funderar på att stanna bilen och skälla ut dom. Bara det att jag stör mig nått fruktansvärt på det.
Men man kan ju fråga sig en annan sak däremot. Vem är trafikfarligast, han som kör 20-30 under eller över skyltad hastighet? Han som kör över kör iaf närmare dagen trafiktempo än han som kör 30 under.

Inte där jag bor, mer 110 än 100 här...däremot har vi inte allt 120 nånstans...än..
Viktigt är att också skilja på aktuella förhållanden. Jag har hållit runt 40-50 km/h på en motorväg (110) en gång. Jag hamnade mitt i en snöstorm på E6 strax söder om Ljungskile på väg norrut, det hade inte varit varken varningar eller tecken för dåligt väder (det var trots allt bara oktober) när jag startade i Göteborg. Sikten var urusel, kanske ett par hundra meter som mest och jag hakade på en lastbils baklyktor. Men vid normala förhållanden skulle jag aldrig komma på tanken.
Jaa men det är ju en helt annat sak och helt självklart, nu snackar vi normala körförhållanden, sommar och dagtid.
Jag har rätt mycket erfarenhet av att köra i dåliga vinterförhållanden så det är man van vid.
Det värsta jag varit med om är att köra sthlm -> luleå nattetid och snöstorm. Man såg inte mycket då men hann ikapp en lastbil som jag kände igen loggan på och skulle till skellefteå. Var bara håll lagom avstånd så jag precis såg ljusramen på släpet så man hade nån referens var vägen tog vägen.
av SEpaket
#773758
S.t.r.a.n.D skrev: Jaa men det är ju en helt annat sak och helt självklart, nu snackar vi normala körförhållanden, sommar och dagtid.
Jag har rätt mycket erfarenhet av att köra i dåliga vinterförhållanden så det är man van vid.
Det värsta jag varit med om är att köra sthlm -> luleå nattetid och snöstorm. Man såg inte mycket då men hann ikapp en lastbil som jag kände igen loggan på och skulle till skellefteå. Var bara håll lagom avstånd så jag precis såg ljusramen på släpet så man hade nån referens var vägen tog vägen.
Kan man inte hålla normal hastighet vid solsken, sommar och torr vägbana så kanske man skulle lämna bilen hemma, ja.

Den som säger att lastbilar bara är i vägen i trafiken har uppenbart aldrig kört i snöstorm...
av llesrof
#773807
SEpaket skrev: Kan man inte hålla normal hastighet vid solsken, sommar och torr vägbana så kanske man skulle lämna bilen hemma, ja.
Rätt bra sammanfattning faktiskt. De flesta med en intelligenskvot på över fiskpinne förstår och man behöver inte definiera vad som är normal hastighet under dessa förhållanden.
  • 1
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 552

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]