...

Moderator: Moderatorer

Johnny-fallet börjar ju med att han ska hålla undan för ambulansen för att sen bli en fortkörning i dess vanliga bemärkelse. Efter flera kilometer och när polisen kört om ambulansen är liksom ambulansen inte med i situationen längre utan det är Johnny, hans fortkörande och polisen som är efter honom. Polisen stressar inte honom. Han har chansen hela tiden att skänka farten men tar den inte.

Johnny skrev på boten på plats också som jag fattat det utan att bestrida.
av SEpaket
Brainy skrev:Hur gör ni om ni kommer ikapp någon som flyttar sig till väggrenen så ni kan köra om utan att bryta mittlinjen? Väntar ni ändå tills det är mötesfritt?

Förvånansvärt många i köerna som nämns ovan som väntar tills det är helt fritt och sen bryter mittlinjen med halva bilen eller mer, dvs det var helt menlöst för fordonet framför att gå åt sidan.
Verkar som 2+1 vägsproblematiken att de inte har koll på hur bred bilen är.
Om det är en väg utan mitträcke med en fil och bred vägren så är det dryga böter på att köra om vid möte även om man inte behöver bryta mittlinjen. Sedan är det väl alltid skönt att hålla en liten marginal till bilen man kör om, man behöver ju inte ligga 2 cm ifrån hans kaross även om man naturligtvis kan det. På den 2+1 jag har kört mest (Jönköping-Ulricehamn) så är det trångt att pressa sig förbi en bil på den enfiliga sträckan. En lastbil är i princip omöjlig att komma om i praktiken. Det är väldigt små marginaler att spela på.
Användarvisningsbild
av Brainy
Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man inte få göra det om man håller sig i sin körbana? Vart går gränsen? Traktor? Cykel? Eller får man inte köra om någonting alls?

Jag flyttar mig åt sidan för att andra ska komma om trots möte, annars räcker det att flytta sig ytterst lite till höger så den bakomvarande får bättre sikt.

Lär sätta mig och läsa lagboken vid tillfälle...

2 cm? Då förstår jag att ingen vågar köra om.
Bosse9988 skrev:Johnny-fallet börjar ju med att han ska hålla undan för ambulansen för att sen bli en fortkörning i dess vanliga bemärkelse. Efter flera kilometer och när polisen kört om ambulansen är liksom ambulansen inte med i situationen längre utan det är Johnny, hans fortkörande och polisen som är efter honom. Polisen stressar inte honom. Han har chansen hela tiden att skänka farten men tar den inte.

Johnny skrev på boten på plats också som jag fattat det utan att bestrida.

Då har jag inte läst tillräckligt noga.. jag uppfattade det som att det endast gällde de 1200 meter han låg framför ambulansen och körde för fort.. släppte han inte gasen när ambulansen kunde köra om och saktade ner till laglig hastighet blir det en fortkörning.. det håller jag helt med om. Jag tror jag isåfall missuppfattat fallet.. Aftonbladet-syndromet kanske... (att endast läsa rubriker/början av artiklar)
Användarvisningsbild
av joel80
Brainy skrev:Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man inte få göra det om man håller sig i sin körbana? Vart går gränsen? Traktor? Cykel? Eller får man inte köra om någonting alls?

Jag flyttar mig åt sidan för att andra ska komma om trots möte, annars räcker det att flytta sig ytterst lite till höger så den bakomvarande får bättre sikt.

Jag är på din sida här.. :)
Jag har också alltid hävdat att det är rätt, och tror vi har lagen på vår sida.. i allafall i vissa lägen.

I trafikförordningen står det såhär:
Trafikförordning (1998:1276)
36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid
omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik
eller annat hinder mot omkörning.

Om man inte använder mötande körfält tolkar jag det som att det skulle vara okej.. Men man måste alltid också följa:
Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och
varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Det är första paragrafen och alltså går före allt annat om en lekman som mig tolkar lagen... Det är alltså (precis som allt annat i trafiken) inte okej att bara gå på första paragrafen jag klistrade utan man måste ha viss trafiksäkerhet och marginaler i åtanke.

Sen skriver VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) såhär:
Omkörning på 2-fältsvägar ska alltid ske så att man inte kommer i konflikt med eventuella
mötande. Det är tillåtet att göra omkörning vid möte, förutsatt att man inte passerar mittlinjen.
Att vid omkörning passera mittlinjen med något hjulpar, trots möte, är olagligt.
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/ ... ltsvag.pdf

Förresten.. jävlar va soppa jag skulle spara på minskat vindmotstånd om jag låg 2cm från den framförvarande!! :D
Användarvisningsbild
av joel80
Om man inte utsätter andra för onödiga risker genom sin omkörning.. med hänsyn till omständigheterna.
av SEpaket
Brainy skrev:Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man inte få göra det om man håller sig i sin körbana? Vart går gränsen? Traktor? Cykel? Eller får man inte köra om någonting alls?

Ser man på, lagen har ändrats eller också fick jag lära mig fel i körskolan. Man får köra om vid möte om man inte korsar mittlinjen. Om du däremot korsar mittlinjen med så lite som en centimeter så är det ett brott. Dock får man ALDRIG köra om vid skymd sikt, till exempel kurva eller backkrön oavsett om man håller sig i eget körfält eller inte.

Jag flyttar mig också alltid, det jag vet står i lagen är att omkörning skall underlättas även om den som kör om bryter mot lagen.

2 cm kanske var en överdrift, men säg såhär, det är i teorin möjligt att köra om på 1-filig väg med mitträcke. I teorin, alltså. I praktiken vill du hålla en marginal åt höger eftersom du inte vill gå i diket, den ormkörande vill hålla en marginal åt vänster för att inte köra in i räcket och då blir marginalen mellan karosserna ytterst liten. Så i praktiken krävs två riktigt skickliga förare för att genomföra det.
Flyttar också på mig OM vägrenen är i bra skick(=ren utan grus osv.) och sikten är bra men oftast räcker det att lägga sig åt sidan utan att åka ut vägrenen.

När det gäller vägar som saknar vägren eller har en väldigt liten så upplever jag att bilar inte hjälper tillräckligt genom att inte lägga sig till höger för att underlätta en omkörning.
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 552
Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?