...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
SEpaket skrev:Det mest lustiga är att när det blir tvåfiligt så ökar sniglarna hastigheten så det blir svårt att hinna om. Ibland får jag för mig att dessa bilister bara jävlas med oss andra.
Trafikmiljöns och regelverkets inverkan på det psykologiska samspelet mellan trafikanter tillskrivs inte tillräckligt stor vikt i nollvisionen. Framförallt inte med tanke på de konsekvenser det medför så länge som det är människor som styr trafikflödet.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med Bosse om att det finns ställen där det nog skulle kunna gått att svänga av utan att tvärnita.. som busshållsplatsen eller vad det är med en typ "avfart" och sen en "påfart" längre fram.. frågan är om polisen i fråga skulle bötfällt honom för att han då körde i bussfil. Polisen verkar ju vara lite nitisk...

Även om det skulle gå att svänga av tycker jag det är enormt småaktigt att bötfälla för en sån grej. Tycker att det ska vara viss tolerans när man försöker hjälpa utryckningsfordon, även om man inte gör exakt det rätta för situationen som i det här fallet då kanske skulle varit att svänga av vägen.
Att hjälpa utryckningsfordon innebär inte per automatik att man ska köra ifrån dem och att polisen var nitisk tycker jag ju inte alls. Han gav ju fortköraren chans på chans under över 3 km att gå åt sidan vilket man försöker göra när man har utryckningsfordon bakom sig. Men sen var måttet rågat med den höga hastigheten och han åkte dit. Att den höga hastigheten skulle göra att han inte skulle kunna hinna bromsa ner farten och gå åt sidan är ju bara dumt! Jag håller på polisen till 100% i detta fallet för han var inte nitisk alls utan gav fortköraren chans på chans. Andra kan tycka olika.
Något som jag också stör mig på i semestertider är alla som tvekar och väntar med omkörningar av framförvarande bilar. Väldigt ofta man kommer fram till 4-5st bilar som ligger och "väntar" på att köra om men ingen av dessa tar något initiativ och gör en omkörning, även fast det finns alla förutsättningar till en säker omkörning. Oftast ligger alltid någon och ser ut att köra om, men när det väl kommer till kritan så väntar dom. Med mitt tålamod så dröjer det inte länge för jag gör en omkörning på 4st bilar samtidigt då det som oftast inte finns utrymme att pressa sig mellan kön av bilar. Någon gång har jag väntat in till "min tur" men då är det nästan dax att ta en fikapaus! :lol:
jpennerb skrev: Med mitt tålamod så dröjer det inte länge för jag gör en omkörning på 4st bilar samtidigt då det som oftast inte finns utrymme att pressa sig mellan kön av bilar.
Jag gör ibland också så men det är farligt för någon kan få för sig att kasta sig ut för att köra om utan att kolla i backspegeln eller i döda vinkeln som jag ju kan råka ligga i.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hur gör ni om ni kommer ikapp någon som flyttar sig till väggrenen så ni kan köra om utan att bryta mittlinjen? Väntar ni ändå tills det är mötesfritt?

Förvånansvärt många i köerna som nämns ovan som väntar tills det är helt fritt och sen bryter mittlinjen med halva bilen eller mer, dvs det var helt menlöst för fordonet framför att gå åt sidan.
Verkar som 2+1 vägsproblematiken att de inte har koll på hur bred bilen är.
Användarvisningsbild
av joel80
Bosse9988 skrev:Att hjälpa utryckningsfordon innebär inte per automatik att man ska köra ifrån dem och att polisen var nitisk tycker jag ju inte alls. Han gav ju fortköraren chans på chans under över 3 km att gå åt sidan vilket man försöker göra när man har utryckningsfordon bakom sig. Men sen var måttet rågat med den höga hastigheten och han åkte dit. Att den höga hastigheten skulle göra att han inte skulle kunna hinna bromsa ner farten och gå åt sidan är ju bara dumt! Jag håller på polisen till 100% i detta fallet för han var inte nitisk alls utan gav fortköraren chans på chans. Andra kan tycka olika.
Det gällde väl en sträcka på 1200meter.. som tog ca 40 sekunder. Ja tycker som sagt det är rätt petigt att ge någon böter för en sån sak, även om det inte var bästa valet.
I nån av artiklarna togs det upp andra som brutit mot lagen men kommit undan.. bl.a nån som kört med 0.63 promille i kroppen för att rädda nån som skulle hoppa från en bro.. han blev frikänd. Nu är det inte exakt samma sak, både fyllekörning och självmordshoppare är värre.. men jag tycker brottet "fortkörning" är i paritet med allvaret i situationen med en prio1-utryckning.
Ger man tillstånd att i vissa fall bryta mot lagen för att göra en sammhällstjänst måste man i alla fall fundera på om det här brottet är rimligt med tanke på på vilket sätt man hjälpt till.
Användarvisningsbild
av joel80
Brainy skrev:Hur gör ni om ni kommer ikapp någon som flyttar sig till väggrenen så ni kan köra om utan att bryta mittlinjen? Väntar ni ändå tills det är mötesfritt?

Förvånansvärt många i köerna som nämns ovan som väntar tills det är helt fritt och sen bryter mittlinjen med halva bilen eller mer, dvs det var helt menlöst för fordonet framför att gå åt sidan.
Verkar som 2+1 vägsproblematiken att de inte har koll på hur bred bilen är.
Aldrig varit med om att någon flyttat sig åt sidan på 1-filig 1+2-väg, men om någon på en vanlig väg flyttar sig så pass att jag kan passera med lite marginal (om den andra vinglar till t.ex) kör jag om (utan att passera mittlinjen) trots möte.. men gärna med skaplig sikt framåt så man inte råkar på någon som gör typ samma sak runt ett hörn.. då kan det bli trångt och väldigt små marginaler. :)

Sen tycker jag inte det är meningslöst att de flyttar på sig även om man väntar tills det är fritt.. det blir större marginaler vid omkörningen och man får betydligt bättre sikt framåt för att se när det är lämpligt att köra om. (Vissa flyttar sig ju inte helt heller utan ligger bara med halva bilen åt sidan.. bättre än att inte hjälpa till alls..)

Det jag blir irriterad på när man själv gör så är oviljan från förare att släppa tillbaka en ut i körfältet. Vid några tillfällen i sommar med husvagn la jag mig i vägrenen för att släppa förbi.. men jag vill inte ligga i vägrenen vid backkrön eller korsningar eller andra ställen där det kan komma hinder.. så då vill jag tillbaka ut på vägen. Blinkar jag då ut vill jag ha lite hjälp av de jag hjälper.. inte behöva trycka mig ut när det blir en liten lucka.

Jag kör inte i vägrenen för skojs skull utan för att hjälpa folk bakom att köra om. När jag anser att det är säkert för mig att ligga där igen flyttar jag på mig igen.
av llesrof
joel80 skrev: Det gällde väl en sträcka på 1200meter.. som tog ca 40 sekunder. Ja tycker som sagt det är rätt petigt att ge någon böter för en sån sak, även om det inte var bästa valet.
I nån av artiklarna togs det upp andra som brutit mot lagen men kommit undan.. bl.a nån som kört med 0.63 promille i kroppen för att rädda nån som skulle hoppa från en bro.. han blev frikänd. Nu är det inte exakt samma sak, både fyllekörning och självmordshoppare är värre.. men jag tycker brottet "fortkörning" är i paritet med allvaret i situationen med en prio1-utryckning.
Ger man tillstånd att i vissa fall bryta mot lagen för att göra en sammhällstjänst måste man i alla fall fundera på om det här brottet är rimligt med tanke på på vilket sätt man hjälpt till.
Det klassiska Johnny-fallet... vänd på resonemanget. Det är fullt möjligt att han hindrade ambulansen. Hade inte en stressad Johnny legat framför den så hade den kanske kunnat köra ännu fortare. Ambulansföraren kan ha visat prov på gott omdöme genom att slå av på farten för att inte stressa Johnny ännu mer. Det är sällan några problem att köra åt sidan och släppa förbi blåljusen. Att försöka köra ifrån dem är bara ointelligent. Faktum är att det stressar blåljusföraren mer att någon ökar farten än att de klart och tydligt blinkar höger för att markera att de sett blåljuset för att vid LÄMPLIGT ställe bromsa in och köra åt sidan.
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 552

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]