- ons 10 jul 2013, 23:54
Sedan finns det något som heter färdtjänst. En massa kvinnliga släktingar och så kallade "vänner till familjen" som är 80+ saknar körkort. När deras män dör eller slutar köra bil så kickar färdtjänsten in. Så någon isolering är det rakt inte fråga om.
Bosse9988 skrev:Ett körkort ger frihet och nog kan vi som inte är gamla ha överseende med det som har mindre koll och kör sakta?Det är en tolkningsfråga. Om man inte klarar att köra fortare än 40 km/h vare sig det står 50, 60, 70, 80 eller 90 på skylten så skulle man nog inte ha körkort ändå. Om man vinglar över halva vägbanan eller kör ut framför andra för att man har nedsatt syn likaså. Det är en viss skillnad mellan att anpassa sin körning efter åldern och att tappa greppet. Jag känner en kvinna som är 85 år gammal som fortfarande kör jättebra. Så det är inte ålder det är fråga om, det är förmågan att hantera trafiken. Att köra 40 på 90-sträcka är dessutom inte fråga om besparing på sekunder, det mer än fördubblar restiden.
Vi blir alla gamla och att jag inte skulle få köra bil när jag blir äldre trots att jag har lite nedsatt reaktionsfömågan skulle vara surt.
Inse att det finns olika människor och dessa framför ett fordon på olika sätt. Att bli irriterad på att någon kör sakta är egentligen bara dumt. Du förlorar oftast bara sekunder med att ligga där och köra sakta ett tag.
Sätt er in i den gamles situation och vad det skulle innebära om vederbörande inte skulle få köra bil länge. Isolering och ingen möjlighet till ett infall om att sätta sig i bilen så där bara och köra och handla på egen hand.
Sedan finns det något som heter färdtjänst. En massa kvinnliga släktingar och så kallade "vänner till familjen" som är 80+ saknar körkort. När deras män dör eller slutar köra bil så kickar färdtjänsten in. Så någon isolering är det rakt inte fråga om.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.