...

Moderator: Moderatorer

Bosse9988 skrev:Ett körkort ger frihet och nog kan vi som inte är gamla ha överseende med det som har mindre koll och kör sakta?

Vi blir alla gamla och att jag inte skulle få köra bil när jag blir äldre trots att jag har lite nedsatt reaktionsfömågan skulle vara surt.

Inse att det finns olika människor och dessa framför ett fordon på olika sätt. Att bli irriterad på att någon kör sakta är egentligen bara dumt. Du förlorar oftast bara sekunder med att ligga där och köra sakta ett tag.

Sätt er in i den gamles situation och vad det skulle innebära om vederbörande inte skulle få köra bil länge. Isolering och ingen möjlighet till ett infall om att sätta sig i bilen så där bara och köra och handla på egen hand.
Det är en tolkningsfråga. Om man inte klarar att köra fortare än 40 km/h vare sig det står 50, 60, 70, 80 eller 90 på skylten så skulle man nog inte ha körkort ändå. Om man vinglar över halva vägbanan eller kör ut framför andra för att man har nedsatt syn likaså. Det är en viss skillnad mellan att anpassa sin körning efter åldern och att tappa greppet. Jag känner en kvinna som är 85 år gammal som fortfarande kör jättebra. Så det är inte ålder det är fråga om, det är förmågan att hantera trafiken. Att köra 40 på 90-sträcka är dessutom inte fråga om besparing på sekunder, det mer än fördubblar restiden.

Sedan finns det något som heter färdtjänst. En massa kvinnliga släktingar och så kallade "vänner till familjen" som är 80+ saknar körkort. När deras män dör eller slutar köra bil så kickar färdtjänsten in. Så någon isolering är det rakt inte fråga om.
Nu är det väl inte så enkelt med färdtjänst som virila bilkörande ynglingar inbillar sig. Färdtjänst är inget som dyker upp när man knäpper med fingret. Du kan vara för pigg för fördtjänst även om du är olämplig som bilförare. Mitt intryck av Bosse9988:as inlägg var att han inte snackar om dementa eller riktigt skröpliga personer. Av de som kör i 40 oavsett hastighetsgräns och som vinglar över hela körbanan så är nog en stor andel mer eller mindre dementa. Det är inte heller ovanligt att det är en yngre kvinna som framför fordonet på detta vis har jag sett.
av Nibbe
llesrof skrev:Nu är det väl inte så enkelt med färdtjänst som virila bilkörande ynglingar inbillar sig. Färdtjänst är inget som dyker upp när man knäpper med fingret. Du kan vara för pigg för fördtjänst även om du är olämplig som bilförare. Mitt intryck av Bosse9988:as inlägg var att han inte snackar om dementa eller riktigt skröpliga personer. Av de som kör i 40 oavsett hastighetsgräns och som vinglar över hela körbanan så är nog en stor andel mer eller mindre dementa. Det är inte heller ovanligt att det är en yngre kvinna som framför fordonet på detta vis har jag sett.
Men hon måste ju kleta på mer läppglans för att kunna ta en duckface-bild som ska ut på Fejjan.... Dom är irriterande som fan (ja, både bilderna och att dom inte fokuserar på vägen!)
SEpaket skrev: Det är en tolkningsfråga. Om man inte klarar att köra fortare än 40 km/h vare sig det står 50, 60, 70, 80 eller 90 på skylten så skulle man nog inte ha körkort ändå.
De som tar det lite försiktigt rent allmänt och kör lite sakta, väntar lite extra i alla trafiksituationer är ju de jag menar. Vi andra alerta och yngre kan ju bli lite irriterande trots att det bara gäller sekunder. Det ser man ju när det tutas och ska köras om och annat som förekommer när någon inte kör som majoriteten. Tagga ner lite menar jag bara, vi blir äldre och mindre alerta allihopa.

Nog finns det rent livsfarliga gamlingar bakom ratten också men de är få tycker jag själv.
SEpaket skrev: Det är en tolkningsfråga. Om man inte klarar att köra fortare än 40 km/h vare sig det står 50, 60, 70, 80 eller 90 på skylten så skulle man nog inte ha körkort ändå.
De som tar det lite försiktigt rent allmänt och kör lite sakta, väntar lite extra i alla trafiksituationer är ju de jag menar. Vi andra alerta och yngre kan ju bli lite irriterande trots att det bara gäller sekunder. Det ser man ju när det tutas och ska köras om och annat som förekommer när någon inte kör som majoriteten. Tagga ner lite menar jag bara, vi blir äldre och mindre alerta allihopa.

Nog finns det rent livsfarliga gamlingar bakom ratten också men de är få tycker jag själv.

Användarvisningsbild
av joel80
Blev sådär irriterad idag så jag likt vår svenska sed argt knöt näven i fickan.. och faktiskt tog upp mobilen ur fickan för att visa er.

Trots mängder med lediga parkeringar parkerar kärringen (Ja, fullt frisk och medelålders, men likt förbannat en kärring) på platsen ni ser på bilden. Jag tror den är till för utryckningsfordon, typ ambulans o sånt om det blir någon sjukdomsfall i köpcentrat... i vilket fall som helst så är det irriterande med folk som är så jävla självgoda.

Bild

Jag var nu snäll nog att cencurera både reg-skylt och kärring.. men det tog emot.
Lite som den här damen jag såg på soptippen för ett tag sen.
Det är alltså ett körfält i mitten och fält längs med sidorna som man parkerar i. Hon stod där redan när jag kom dit. Jag hade släp med rätt mycket skräp på, och fick ändå vänta på henne innan jag kunde åka därifrån.

Syns inte så bra på kortet, men vägen svänger tvärt vänster där hennes bil står, så att köra på hennes värsta sida blir lite trixigt. Och höger är bara att glömma.

Bild
Jag tror att i båda bilderna ovan så handlar det om att människorna ifråga inte tänker. Eller rättare, de tänker inte efter före.
När de inser sitt misstag (om de nu gör det) så är det ofta för sent och de är antingen för stolta eller för dumma för att korrigera sig.
Det är lika vanligt i trafiken som med kundvagnarna på stormarknaden eller i buffékön på kryssningsfartyg.
Användarvisningsbild
av joel80
Vadå inte tänker? Kör man på en parkeringsplats och letar parkeringar är det ganska lätt att se var en spärrzon sätter stopp och där det inte finns några parkeringsrutor. I fallet med min bild ovan verkar det vara en vana.. hon åkte direkt dit från innfarten och ställde sig.. Stod kvar där när vi kom ut från affären en kvart senare.. så det var inte heller nått "jag ska bara in snabbt och ställer mig bara här tillfälligt".
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 552
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...