- mån 31 mar 2014, 13:05
Du får helt enkelt ange dig själv till polisen Joel så vi får rättslig prövning av det här ;)
Moderator: Moderatorer
Skickade ytterligare ett mail, lite som ett avslut på det hela.. kanske. :)
31 mar 2014 kl. 14:03 skrev Agneta ******* <Agneta.*****@Datainspektionen.se>:
Hej!
Ja, eftersom teknikutvecklingen går så fort och det kommer nya metoder blir det fråga om tolkningar av nya fenomen som t.ex. vindrutekameror. Våra svar är en bedömning utifrån vad som står i lagen, förarbetena till lagen (3 stycken) och domstolsavgöranden.
Det finns praxis på att kameror som monteras på bilar och bussar är att anse som fast monterade. En mobil som hålls i handen är däremot inte fast monterad och faller utanför kameraövervakningslagen. Däremot kan den efterföljande behandling i ett sådant fall träffas av personuppgiftslagens reglering men inte själva upptagningen. Det som inte är prövat är den absoluta gränsen för när en kamera är varaktigt monterad.
Från en bilkamera filmas platser dit allmänheten har tillträde såsom gator och torg. Här anses integritetsintresset vara stort eftersom människor inte förväntar sig att bli kameraövervakade här (i motsats till på en tunnelbanestation eller i en butik). Det krävs då att man har ett riktigt bra skäl för att kameraövervaka, såsom att förebygga brott. En kamera som bara på måfå fångar människor som går vid sidan av vägen på bild för ett ”bra att ha –ändamål” är inte något som lagstiftaren har angivit som tillräckligt skäl för när kameraövervakning ska tillåtas (med den inskränkning i människor privatliv som detta innebär). I första instans är det länsstyrelsen som avgör om tillstånd behövs och kan ges till sådan kameraövervakning. Därefter har Datainspektionen möjlighet att överklaga ett tillstånd och detta prövas då av förvaltningsdomstol.
Mitt råd är alltså att det är lämpligt att vara mycket försiktig med att montera sådan kameror.
Med vänlig hälsning
Agneta *******
Hej hej
Tack igen för svar.
Om en bilkamera tolkas som en övervakningskamera förstår jag fullt ut att det inte är stor chans att man ska få ett tillstånd då lagen där är rätt tydlig. Det jag tycker är oklart är alltså definitionen av vad en övervakningskamera är.
Man har ju även kameror man kan sätta på hjälmar när man åker t.ex motorcykel eller skidor. Som du säger, teknikutvekligen går fort.
De kameror som monteras på t.ex bussar och i taxi´s är helt andra kameror (fast monterade och spelar in utan att föraren/användaren påverkar det) och används på ett annat sätt, så även om det finns praxis där är det ju inte direkt överförbart på bilkameror/dashcams.
PUL bör väl inte påverka sånt jag filmar eller fotar för min egen räkning? Alltså på samma sätt som att jag får ta kort på stan och spara i mitt digitala fotoalbum, även om det är folk på bilden som inte gett samtycke. (För det har jag förstått det som att jag får.)
Polisen samt försäkringsbolagen har varit väldigt positiva till sånna här kameror då det blir väldigt lätt att utreda skuld vid en eventuell krock, men det är kanske inte något som vägs in vid en sån här tolkning
Jag får kanske höra mig för med länsstyrelsen på hur de tolkar lagen och definitionen av fast monterad övervakningskamera.
Uppskattar att du möter mina funderingar så noggrant, tack än en gång. :)
Med vänlig hälsning,
Joel ******
Comfortläget idag. Samma resa, samma fart, sa[…]