...

Moderator: Moderatorer

Nä, det är sjukt att körkort betraktas som en rättighet i sverige, in med vidareutbildning med säg tio års intervall, skulle få bort en och annan dålig förare och ännu viktigare, det skulle medföra att fler skulle köra efter samma regler till skillnad från idag. När saker ändras, men bara de som tar körkort efter ändringen får reda på det.
av rid54
Vidareutbildning låter ju inte som det vore fel, men -handen på hjärtat- de incidenter man råkar ut för, beror de på att "motparten" inte VET, eller beror de på att motparten (eller kanske man själv!) väljer att inte tillämpa det man faktiskt egentligen vet? Alltså, statistiskt sett... Hur många vet inte, att man ska hålla ett vettigt avstånd till framförvarande, jämfört med hur många som kör för nära trots att de vet? Bara som exempel.... Det är heller inte bara gamlingar som blinkar vänster när de ska ut ur rondeller, eller struntar i stopplikt, eller inte använder blinkers alls fast det är krav, eller skär skymda kurvor, eller..... Jag kan hålla på ett tag med listan.
Statistiskt sätt så skulle vi bli av med cirka 40 % av alla trafikolyckor om vi blev av med alla som körde onyktra. Tar vi sedan bort olyckor som sker av maximal otur (bil som går sönder, plötslig oväntad halka och så vidare) samt det som beror på dåligt underhållna bilar (dåliga däck med mera) så är det faktiskt inte så många olyckor kvar som beror på vansinneskörningar. Önskvärt vore väl snarare fler poliser på vägarna som tar hand om onyktra förare (det händer ofta att man ser en bil som vinglar rejält på vägen, polisen är dock aldrig intresserade, ens om man ringer) och kanske skulle man införa något hårdare krav på däck så våra farligaste modeller slutar säljas. Det är betydligt effektivare än att införa uppkörning var tionde år. Dessutom, handen på hjärtat, ytterst få av oss här inne skulle nog klara en uppkörning idag. Man vänjer in vissa mått av fel i sin körning under åren, på grund av att det blir enklare för medtrafikanterna.

Vidare så tycker jag visst det skulle vara lag på reflexväst på MC och även införande av främre registreringsskylt, fartkamerorna fungerar ju inte på MC idag. Samt då såklart lag på genomskinligt visir eller annat så man kan identifiera förare. Det var någon som skrev på förra sidan att han vägrade ha väst på sig för det inte var ballt. Tja, det är inte lätt att vara ball när man är död.
rid54 skrev:Vidareutbildning låter ju inte som det vore fel, men -handen på hjärtat- de incidenter man råkar ut för, beror de på att "motparten" inte VET, eller beror de på att motparten (eller kanske man själv!) väljer att inte tillämpa det man faktiskt egentligen vet? Alltså, statistiskt sett... Hur många vet inte, att man ska hålla ett vettigt avstånd till framförvarande, jämfört med hur många som kör för nära trots att de vet? Bara som exempel.... Det är heller inte bara gamlingar som blinkar vänster när de ska ut ur rondeller, eller struntar i stopplikt, eller inte använder blinkers alls fast det är krav, eller skär skymda kurvor, eller..... Jag kan hålla på ett tag med listan.
Ligger mycket i detta tror jag. Att vingla omkring med bilen på vägen bara för att man telefonerar samtidigt har inte med kunskap att göra. Det har med attityd att göra. Eller intelligens. Så är det med mycket. Brist på kunskap i hur man hanterar en viss situation kan man nog kompensera med ett visst mått av försiktigthet och förnuft. Ett problem är att olika personer är olika förnuftiga. Det är nog väldigt få olyckor som beror på bristande kunskap. Däremot så skulle en fortbildning kanske gör att fler personer kör efter samma regler så att vi får bättre flyt i trafiken samtidigt som många förhoppningsvis skulle tänka till lite och förstå att de inte är ensama om att vilja komma fram till sin destination. Ja, i alla fall tills de kommer ut till sin tjänstebils-Audi och stressar hem igen. Det kan nog vara svårt att få en medelålders man mitt i karriären att vilja lära sig lite nytt om hur man kör bil och uppför sig. Åter igen så handlar det mer om attityd än kunskap.
Att folk inte skulle klara att ta körkortet igen beror nog till stor del att det inte krävs idag heller. Skulle det vara så att man var tvungen att ta om det var tionde år så skulle man få se till att hålla liv i kunskaperna på ett sätt som man inte behöver idag.

När folk säger att dom inte skulle klara det idag så tänker man nog i termer av att bli utsatt för ett test som man inte berett sig för innan, och Okey, då skulle det vara svårt. Men om man i samma stund man tog körkort visste att inom tio år måste du köra upp och skriva prov igen så skulle man se till att klara det när den dagen kommer.
Jag tog kk -86 .
För ett par år sedan uppstod behov av E-behörighet.
Satte mej på skolbänken med förströstan jag hade ju haft kk i 25 år, hur svårt kan det vara då ?...

Mycket visade det sej .. Körningen var inga problem , efter att ha lärt sej "miljökörning" ..
men teorin var snällt sagt förändrad och "frågorna" minst sagt lustigt utformande :roll: .

På några "frågor" fanns inga rätta alternativ och man skulle således inte svara något på "frågan"..

Andra frågor var utformade som det gällde ord/menings-förståelse, snarare än reglerna som frågan som sådan egentligen avhandlade..

På det stora hela kändes det inte som ett kunskapsförhör , utan en form av att försöka "vränga till" frågorna så att det skulle bli lätt att missförstå innebörden i frågan .

Vad för nytta det gör har jag ingen aning om , men att lägga tid på ordlekar istället för att pränta in kunskap torde vara fel inriktning för körskolor..
Ett körkort ger frihet och nog kan vi som inte är gamla ha överseende med det som har mindre koll och kör sakta?

Vi blir alla gamla och att jag inte skulle få köra bil när jag blir äldre trots att jag har lite nedsatt reaktionsfömågan skulle vara surt.

Inse att det finns olika människor och dessa framför ett fordon på olika sätt. Att bli irriterad på att någon kör sakta är egentligen bara dumt. Du förlorar oftast bara sekunder med att ligga där och köra sakta ett tag.

Sätt er in i den gamles situation och vad det skulle innebära om vederbörande inte skulle få köra bil länge. Isolering och ingen möjlighet till ett infall om att sätta sig i bilen så där bara och köra och handla på egen hand.
Användarvisningsbild
av erikn
Det där med frågorna, jag tog A-kort förra året, då hade jag haft B-kort i 30 år. Nu fick jag lite på köpet att döttrarna precis tagit moppekort (många diskussioner hemma) men inte var teorin speciellt svår. Krypkörningen var värst. Men i alla fall, jag upplevde inte att frågorna var superkryptiska, men en del var ju åt det hållet. Men att det inte fanns några rätt svar har de slutat med, det var för några år sedan som det var så.
blådåren skrev: Andra frågor var utformade som det gällde ord/menings-förståelse, snarare än reglerna som frågan som sådan egentligen avhandlade..
Med tanke på att många, speciellt yngre personer, lämnar rätt mycket att önska när det kommer till läsförståelse och förmågan, eller rättare sagt oförmågan, att uttrycka sig i skrift, så förstår jag att många inte fixar körkortet :mrgreen:

På tal om äldre i trafiken...
http://www.jnytt.se/nastan-100-arig-man ... -huskvarna
av umekille
Den alltmer hårdnade attityden hos de flesta trafikpoliser
som skall visa att här är nämligen jag och jag är förmer än
dej som bara är en vanlig sketen medborgare så det är bara
du är tyst och lyssnar på vad jag säger..
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 552

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter