...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Baggis skrev: Bara för att det är 2013 nu så har det inte tillkommit någon ny "naturlag" som tvingar oss att salta utan det är ett påfund av många för att minska olyckorna, spara pengar, etc.
Är inte det skäl nog?
av Baggis
SvenB skrev:
Baggis skrev: Bara för att det är 2013 nu så har det inte tillkommit någon ny "naturlag" som tvingar oss att salta utan det är ett påfund av många för att minska olyckorna, spara pengar, etc.
Är inte det skäl nog?
Det är en annan frågeställning än den om man "måste" salta våra vägar, dvs att det underförstått inte finns något annat alternativ. Uppenbarligen har man från myndighetshåll gjort den bedömningen att det ska vara som det är sen 20 år tillbaka här i Norrbotten.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vi måste nog acceptera att trafiken och hastigheterna ökat så mycket på de stora vägarna att saltning är det bästa. Jag är ingen vän av saltet, men tror att alternativen är sämre.
av Baggis
SvenB skrev:Vi måste kanske acceptera att trafiken och hastigheterna ökat så mycket på de stora vägarna att saltning är det bästa. Jag är ingen vän av saltet, men tror att alternativen är sämre.
Så länge man har behov att använda våra vägar vintertid så finns det inget annat alternativ än att "acceptera".
Användarvisningsbild
av joel80
Jodå.. men som SvenB säger så är alternativet att sänka hastigheterna, och det är det inte så många som går med på.

Jag skulle dock gärna se att man skippade att salta lite av de mindre vägarna som man faktiskt saltar idag. Det är ju nästan så att dom kommer hela vägen till bostadsgatorna och saltar.
I Gävle t.ex saltar dom alla bussgator, vilket betyder att det är saltslask och skit även på 50 och 30-sträckor. Sätt dubbdäck på bussarna istället.. (Då det ändå inte funkar så bra och det åtminstone nån gång per år blir "kaos" i busstrafiken p.g.a snöfall.)
av Baggis
Nja, det hela handlar till syvende och sist om vad man är villig att "acceptera" i form av olyckor, framkomlighet, kostnad m.m. Vi har ju vår Nollvision och ambition att vara ledande i världen vad gäller trafiksäkerhet så med de ambitionerna så måste alltfler åtgärder tas för att få ned olycksantalet, varav salt är en. Sänkta hastigheter har man ju redan slagit till med i flera omgångar och alltmer mitträcken sätts upp. Tillkommer gör också allt säkrare fordon. I Finland sänker man hastigheten på vintern över i stort sett hela landet. Vägar med mötande trafik får 80 istället för 100 och motorvägar som har 120 får 100. Personligen skulle jag gladligen acceptera 80 på vintern på vägar med mötande trafik och säg 100 på mötesfria vägar om det innebar saltfritt.
Användarvisningsbild
av wissel
Idag hörde jag på SR att dom gotländska bilisterna nu efter 15 års SALTFRIA vägar
har lärt sig att köra på dessa vägar.....oupps....
av umekille
De större vägarna är torra o fina här ,några minusgrader och ingen nederbörd väntad
ändå är dem ute och torrsaltar ...till vilken nytta?
Jag visar mitt missnöje med att hänga på signaltutan då jag kör
om en saltbil. :evil:
Användarvisningsbild
av joel80
Ja men det är ju smart, för killen som kör är ju säkert samma kille som sitter i trafiknämnden och bestämmer..
Känns lite onödigt att skapa extra irritation i trafiken.. stackarn utför ju bara sitt jobb.
Tuta när fu åker förbi kommunhuset eller nått sånt istället.. :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel