...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
#551416
Tycker inte man ska skylla på polisen, men lite märkligt att det i trafiken verkar vara helt ok att polisen provocerar. Är ju inte tillåtet. Och gör dom det vid riktig kriminalitet där man kan tycka att det är befogat så blir det ett väldigt liv.
av Linqid
#551430
2444ever skrev:Tycker inte man ska skylla på polisen, men lite märkligt att det i trafiken verkar vara helt ok att polisen provocerar. Är ju inte tillåtet. Och gör dom det vid riktig kriminalitet där man kan tycka att det är befogat så blir det ett väldigt liv.
På vilket sätt är det som beskrevs inte tillåtet? Jag skulle knappast vilja kalla det att provocera att ligga bakom och följa efter en bil. Väjer man att börja "rejsa" istället för att vika av till högerfilen och låta bilen bakom köra förbi så innebär ju inte det per automatik att polisen provocerar.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
#578673
Kan göra ett litet inlägg i denna långa tråd om polisbilar. Detta utspelade sig under den tid som jag hade taxiåkeri och gjorde många mil på vägarna. Jag hade en körning med ett gäng gamla damer som skulle åka från Västerås till Köpings lassarett. En dam hade lite brådis till sin tid så jag stod på lite. Behövde efter ett tag göra en snygg omkörning som innefattade 3 bilar på rad som låg och lunkade i 100 på 110 väg, hur kan dom? :mrgreen: Tryckte på gasen på min Passat TDI och körde om utan problem, en mötande kom långt borta i horisonten men jag kom om med GOD marginal, men den mötande gjorde som vi alla gör när vi ser en omkörning i mötande att vi snyggt går åt sidan för att göra det lättare och säkrare för dom som håller på att köra om. I alla fall så en par km längre fram så blinkar det blå/rött i fronten på en SAAB 9000 CSI, den låg i mitten av dom 3 jag körde om. Jag fick sitta i baksätet på SAABEN och titta på videofilm medans tanterna inte fattade vad som skedde. Sheriffen tyckte att det var vårdslöshet för att jag tvingade ut den mötande i vägrenen men jag höll fast vid att det precis som på filmen gick många sekunder innan vi möttes. Fick rätt i Tingsrätten tack och lov då jag hade företag som skulle bli lidande om jag blev av med lappen. Kostnad några tusen har jag för mej + inget aja baja på 1 år. Nu till det komiska. 4 år senare har jag en körning till en närliggande ort. Detta är en söndag förmiddag och ingen trafik. Sträckan har 90 just då och kommer ikapp en röd SAAB 9000 CSI och kör om lugnt och snyggt utan att tänka på det mer. Ja just det ja.... 2 km längre fram blir jag distraherad av en jävla SAAB med blå/röda extraljus, vem väljer en sån färg ??:-/ .... Sitter återigen i baksätet och tittar på film, börjar bli en vana. Polisen, ja just det, dom jobbar kvar!!!! berättar att aja baja köra så fort, inte bra. Vill du protestera bla bla.... NEJ... jag erkänner... ge mej böteslappen. Berättar för dom om vårat tidigare möte och att dom nu borde ha tjänat så mycket pengar att dom kunde köpa en NY BIL! Har jag lärt mej något av detta? .......Nej......Ha det /Clas
av llesrof
#578741
...3 bilar på rad som låg och lunkade i 100 på 110 väg. [...] ...en mötande kom långt borta i horisonten men jag kom om med GOD marginal...
Jag kanske har fel, men brukar det inte alltid vara separerade körfält på 110-väg just för att man inte skall riskera möte?
Användarvisningsbild
av Camel
#578750
Det kan vara en väsentlig skillnad både ur trafiksäkerhetsaspekter och moraliskt att köra för fort än att köra fortare än tillåtet.... :wink:

Men hastighetsöverträdelser, och då menar jag överskridande av tillåten hastighet, är förhållandevis tekniskt enkelt att både mäta och lagföra. Att överskridandet av gällande hastighetsgräns kanske vid vissa förhållanden var "ofarligare" än att någon körde för fort (dvs. fortare än vad trafikförhållandena medger ur trafiksäkerhetssynpunkt men fortfarande under gällande hastighetsgräns) tas ingen eller liten hänsyn till. Att köra fortare än vad trafikförhållandena medger men fortfarande under gällande hastighetsgräns beivras oftast endast vid en ev. olycka där utredning görs. Att köra för sakta, dvs klart avvikande från den hastighet som medtrafikanterna håller/vill hålla på den aktuella vägsträckan kan vara väl så farligt för den totala trafiksäkerheten. Men detta beteende beivras endast i extrema undantagsfall och aldrig vid automatisk trafikövervakning. Civila polisbilar och traffipax används nästa uteslutande för att lagföra bilister som överskrider gällande hastighetsgräns nästan oavsett övriga förhållanden. Dessutom innebär ju själva förfarandet med ett efterföljande där tillryggalagd sträcka ska köras in med högre medelhastighet för polisfordonet än för fordonet som stoppas en ökad säkerhetsrisk totalt sett vid det aktuella tillfället. Men jag är ändå postivt inställd till att polisen har hjälpmedel som t.ex. civila polisbilar om de används för att beivra allmänt säkerhetsnedsättande beteende hos trafikanter och inte bara hastighetsöverträdelser av gällande hastighetsgränser.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
#579020
llesrof skrev:
...3 bilar på rad som låg och lunkade i 100 på 110 väg. [...] ...en mötande kom långt borta i horisonten men jag kom om med GOD marginal...
Jag kanske har fel, men brukar det inte alltid vara separerade körfält på 110-väg just för att man inte skall riskera möte?

Denna klantighet från min sida skedde för några år sedan och nu är sträckan ombyggd med vajerräcke, kan ha varit 90 sträcka men har för mej att det just då var högre och att dom sen sänkte hastigheten överlag på flera sträckor. Detta var på E18 mellan Västerås och Köping, tror att det klassades som motortrafikled, tror att det var 1995.
Och även jag som fd yrkeschaufför tycker att polisen gör ett mycket bra jobb på vägarna, har haft många kontakter med dom under årens lopp. Trots det lockas man många gånger tyvärr till högre hastigheter pga olika omständigheter, som i detta fall med den gamla damen. Ibland har det varit en direktör som håller på att missa ett flyg från Arlanda och då försöker man på ett så proffsigt sätt som möjligt att rädda både honom och min "lapp". Har även haft polis eskort in till akuten där en passagerare var väldigt illa däran, då fick man stå på duktigt kan jag lova. Kan avslutnigsvis säga att jag även krockat med en civilpolis när jag var 20 år och hade kört taxi i 3 månader. Nu var det hans fel som svängde vänster när vi skulle mötas i en korsning med trafikljus och han höll för mycket koll på cykelbanan och inte mötande trafik. Trodde att min sista dag som taxichaufför var över när det kom 2 målade bilar till platsen men han erkände direkt till kollegerna att det var hans fel. /Clas
av pelina
#647120
Väcker liv i en gammal tråd.

I Stockholm (bor i söderort) ser jag ofta en Avensis med polisuniformerad herre i. Inga extraljus, antenner, infällda lampor, extra backspeglar eller liknande. Men vem vet, han kanske är på väg hem från jobbet, uniformerad, i sin privata bil?

Rör man sig i krokarna kring Västberga industriområde (i kvarteren där polishuset ligger) ska man passa sig NOGA. Jag åker där varje dag må-fre och ser nog civilare 3 av 5 dagar i veckan, ständigt på sin vakt att hugga in.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#647526
*pettson* skrev:
PTV skrev:Alla polisbilar borde ha en svävande pil ovanför bilen.Senast jag läste om dom var när de i en insändare för någon dag sedan stoppat en bilist som visade sig ha ett dåligt batteri och när bilisten bad om hjälp att komma igång igen med sina batterikablar så drog de bara och lämnade bilisten kvar.Sånt är ju så himla populärt i längden, (ironi). :D
Du.. För säkert 15år sen så hjälpte jag en kompis kl 03.00 på torget i motala. Hans jänkare hade dåligt batteri och potent motor. För att kunna nå med mina då korta kablar så körde jag utanför parkeringen och ställde mej mittemot bilen jag hjälpte. Det tog kanske 3-4 minuter så gled en polisbil upp. Jag fick frågan: Vad håller du på med? Stick härifrån, du får inte parkera här. Jag replikerade att jag vet att man inte får parkera där och att jag som synes har startkablar över till bilen mittemot som ...du borde höra gör startförsök, det är alltså inte nån parkering, det är starthjälp. Jag fick en ny uppmaning.. stick.. du får inte parkera här...
Min bekantas bil startade som tur var och vi lämnade allt. Polismannen känner jag igen till utseendet sen länge då han sticker ut ur mängden på diverse sätt.
Ett halvår senare blir jag stoppad av en polis mitt i vintern, man har drabbats av att batteriet antagligen gått hädan. Det fanns ingen kräm och man frågade om jag hade startkablar. Man skulle köra bilen till verkstad för snabbkoll. Jag kände igen mannen... Det var EXAKT den mannen som rabblade sitt mantra för mej.
Jag sa: Man får inte parkera där... Han sa: Den går inte att starta.. Har du startkablar? Jag svarade: Ja.. men jag får inte parkera här heller oavsett anledning så jag chansar inte, du lärde mej det för ett halvår sen på torget... så åkte jag.
Det var säkert barnsligt. Det var säkert samhällsfarligt och allt möjligt.. MEN.. det gav mej en sån varm skön känsla inombords att skita i att hjälpa en sån jävla dum människa som inte ville förstå när man hjälper andra. En sån behöver ingen hjälp oavsett vad han har för position i samhället.
Samma idiot ställde sej och tutade på genomfarten på en äldre dam som fått motorstopp i somras, han gick ur och läste lusen av henne och rabblade om böter och allt möjligt istället för att slå på sina ljus och dirigera trafiken så den flöt medans hon blev bärgad. Damen var en bekants mor som tog mycket illa vid sej.
Men som alltid finns det ju mindre passande människor i alla yrken..
Snälla säg att det var Ove Törnqvist så har du gjort min natt <3 Den mannen borde fan inte få vara snut
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]