...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:konstigt är att man betalar böter och sedan får se om körkortet dras.
Dubbelbestraffning....
Camel skrev:
dieselmagnus skrev:konstigt är att man betalar böter och sedan får se om körkortet dras.
Dubbelbestraffning....
Näe. Körkortsindragning är formellt sett inget straff även om många upplever det så.
llesrof skrev:Körkortsindragning är formellt sett inget straff även om många upplever det så.
Stämmer att körkortsindragning formellt sett inte är ett straff. Det var inte skattetillägg heller tills nyligen...
Tanken med körkortsindragning är en skyddsåtgärd. Men indragning i efterhand blir då en tankevurpa. För min del tycker jag det hela är ologiskt.
Min åsikt är att en körkortsindragning efteråt är ett straff och inget annat.
Camel skrev:
llesrof skrev:Körkortsindragning är formellt sett inget straff även om många upplever det så.
Stämmer att körkortsindragning formellt sett inte är ett straff. Det var inte skattetillägg heller tills nyligen...
Tanken med körkortsindragning är en skyddsåtgärd. Men indragning i efterhand blir då en tankevurpa. För min del tycker jag det hela är ologiskt.
Min åsikt är att en körkortsindragning efteråt är ett straff och inget annat.

håller med dig
Självklart får inte körkortsindragning räknas som bestraffning. Om de erkände det så skulle de få välja mellan att ge böter och att dra körkortet. EU rätten har förbjudit Sverige att bestraffa två gånger för samma brott. Körkortsindragning på platsen är en skyddsåtgärd, all annan indragning är ett straff.Eller?
llesrof skrev:
Camel skrev:
Dubbelbestraffning....
Näe. Körkortsindragning är formellt sett inget straff även om många upplever det så.
Ibland läser man de mest konstiga svar i olika trådar som kan få en att undra över postarens tankeverksamhet om där nu finns någon och inte allt sker med enbart random knappen istället.Att påstå att en körkortsindragning inte är ett straff för den drabbade är är som att säga att en födelsedagstårta är ett sätt att visa avsky för den som tilldelas denna tårta.Lika korkat med andra ord.Böter och körkortsindragning är ett dubbelt straff för den drabbade och jag har själv varit där två gånger med återkallat körkort under några månader pga fortkörning samt dryga böter.Böterna i sig själv var långtifrån det värsta men det tillfälligt indragna körkortet gjorde det svårt att t ex transportera mig t ex till ett arbete där vidare inkomster kunde tjänas in.Så i mitt fall och förmodligen flera andra så var och är denna körkortsindragning ett straff i all bemärkelse i min dagliga funktion i samhället oavsett vad en del andra korkhuvuden påstår.Att jag gjort mig skyldig till indragelsen är en sak men att säga att det inte är ett straff för den drabbade är att gå klart över linjen om man själv aldrig suttit i den körkortsindragnes situation.PUNKT SLUT. :evil:
PTV skrev:Att påstå att en körkortsindragning inte är ett straff för den drabbade är är som att säga att en födelsedagstårta är ett sätt att visa avsky för den som tilldelas denna tårta.
Ja särskilt om den får tårtan i ansiktet. Senast SD ledare.
SvenB skrev:Körkortsindragning på platsen är en skyddsåtgärd, all annan indragning är ett straff.Eller?
Precis. Men idag när körkortet dras in på plats efter en hastighetsöverträdelse får man ett papper att köra på i några dygn. Knappast en skyddsåtgärd i mina ögon. Jag anser överhuvudtaget att en körkortsindragning på plats för något annat än akut behov av skyddsåtgärd från samhällets sida, som givetvis polisen ska ska kunna göra på plats, är ett ett rättsövergrepp. Straff, annat än ordningsböter, ska endast utdömas av domstolar i en modern rättsstat. Inte av polis vid vägkanten.

Här är en intressant text i ämnet "Körkortsåterkallelse och dubbelbestraffning":

http://www.infotorgjuridik.se/premium/m ... 197809.ece
Körkortsåterkallelse och dubbelbestraffning
"Med all sannolikhet ska körkortsåterkallelse, även interimistisk sådan, uppfattas som en typ av straff. Med stor sannolikhet har det senaste årets rättsutveckling gjort det omöjligt att i ett förfarande återkalla ett körkort och i ett annat döma ut straff för trafikbrott. Men rättsläget är oklart. Finns det fortfarande en liten möjlighet att döma ut två straff för samma gärning i skilda förfaranden? Om inte, när inleds ett förfarande om körkortsåterkallelse, och när hindrar det ett åtal för samma gärning som föranledde återkallelsen? Om detta skulle man kunna fråga EU-domstolen, om man hade ett lämpligt mål. Artikeln är skriven av Martin Sunnqvist, hovrättsassessor och doktorand."
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]