...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:...
Personligen är jag mera oroad över hur statistik friseras till för att passa reklamsyften.
När jag pluggade för längesen ingick en bok "Lögn o sanning med statistik" i en kurs om statistik, lät väldigt gäspigt, men boken var intressant. Kommer fortfarande ihåg ett exempel, flera tidningar hade presenterat en undersökning bland lärare som "9 av 10 lärare vill byta jobb", i undersökningen hade frågan varit: "Har du någon gång funderat på att söka ett annat jobb". Liite annorlunda än hur det presenterades (detta var på den tiden när de flesta lärare trivdes med sina jobb). Det var många liknande exempel som man då kände igen från tidningar och TV. Ända sen dess är jag ganska blasé vad gäller statistik och hur det används.

Min erfarenhet är att det är ganska ovanligt att åsikter och teorier utformas med statistik som grund, brukar vara tvärtom, med teorin som grund används statistiken selektivt för att "bevisa" en åsikt.
*pettson* skrev:All tidig info man kan hitta om lambdasond inom volvo är märkt bosch. Samma dokument finns inom stora bosch kts databasen. Då menar jag att det står bosch på dokumenten. Dokumenten är i två upplagor, en på tyska och en dåligt översatt till svenska. Där förklaras hur sonden fungerar. Nåt som vore rejält onödigt om volvo vore patentinnehavarna. Och varför köpa boschsonder att sätta på produktionsbilarna? Äger man patent så tillverkar man både sina egna och till andra. Men det är få volvolambdasonder därute. Om inte så kräver man definitivt sin egen logga på allt.
Tycker mest det är fult att köpa in system och tillskriva sej uppfinnartiteln.

kurvljus av modern tappning
broms assistans
bromsaktivering (city saftey)
antispinn
antisladd
variabelt servo
elservo i rattstången
mörkerseende
ir belysning
blis
abs
diverse insprutningssystem och tändsystem
lambdasonden
hid systemet
samt hur många saker som helst till är boschprodukter.

Personligen är jag mera oroad över hur statistik friseras till för att passa reklamsyften.
Du får det att låta så svart eller vitt. Så är det ju dock inte alltid. Många gånger så sker utveckling i ett företag på uppdrag av ett annat.
Alltså, någon kommer på en funktion men det är oftast inte samma som utvecklar den och gör verklighet av idéen. Vem äger då funktionen? Den som kom på den eller den som utvecklade den?

Blis är ett sånt exempel. Volvos ingenjörer kom på idéen, men det var inte samma folk som utvecklade hårdvaran och mjukvaran.
Och det är nog det vanligaste sättet som det går till på.
Användarvisningsbild
av joel80
*pettson* skrev: Till att börja med är det olagligt att registrera sådana saker utan fordonsägarens tillstånd.

Fråga folksam dom vet mycket om detta. Dom registrerade alla toyotaägares körning med en liten box under några år på nybilar. Det blev aldrig mera en sån box eller sådana prover. Folk uppskattade inte att ha fått sin körning loggad. Man vill inte ens kännas vid att man gjort så.
Citysafe ska absolut INTE ha läsbara användningsloggar efter normalkörning om du inte som bilägare skrev på ett sådant kontrakt den dagen du köpte bilen. Har du skrivit under så är det ok. Säljer du bilen så ska nästa ägare sätta sin namnteckning på den raden. Känner du till sådana?
Felkodsloggar är en annan femma. Det är frysta värden från ögonblicket ett fel inträffade.
Siffrorna härrör säkerligen ifrån försäkringsbolagen och inget annat.
Om man har siffror på hur många olyckor som sker med en viss bilmodell, och kan jämföra det med bilmodeller med och utan autobroms kan man ju se skillnad på hur många procent som normalt är inblandade i olyckor. Jag gissar att Folksam har ett rätt ordenligt underlag med sina säkert miljontals kunder.. de har i allafall en rabatt för oss med autobroms, så de kan i systemen se och jämföra med bilar som inte har.
Hur får man fram siffran 64% mindre skada till exempel. Vilka kriterier togs med? När det skedde? Hur trafiken såg ut den dagen? Hur väglaget var? Sikten? Hur stressat det var i trafiken? Det och 200 parametrar till som bestämmer OM, NÄR och HUR du kolliderar oavsett system eller inte. För att det ska finnas en klar fördel så ska naturligtvis bägge parter ha exakt samma förhållanden. Och det är jag helt säker på att det INTE är med.
Om man jämför ett tillräckligt stort antal får man en skapligt säker siffra. När det gäller skadade har de som det står i artikeln använt runt 2000 polisrapporter. Man har tydligen kunnat se ett tydligt mönster där på om bilen haft autobroms eller inte. Det är så man bedriver forskning.. förstår inte varför du är så skeptiskt.

Men å andra sidan går det inte att tillskriva ett separat system någon vinst om man tar med alla faktorer. Hur ska man då framhålla en produkt när den inte är den självklara anledningen till något.
Prismässigt, ja nu pratade inte jag om vad bilägaren betalar för systemet när han köper det. Jag pratar om dom extrakostnader det får för någon antingen i sitt aktiva liv. Eller då det ska ersättas vid en fordonsskada.
Är du mer intresserad av att försöka hitta fel i undersökningen eller saker du kan avfärda kan du läsa mer här:
http://media.folksam.se/sv/2013/03/30/a ... ilkoparna/
"Den statistiska metoden baseras på oddskvoter och har tidigare använts för att beräkna effekten av fordonsäkerhetssystem såsom antisladd på personbilar och ABS på motorcyklar."
Användarvisningsbild
av Camel
torbjorn_75 skrev:
Camel skrev:Tekniken kan (ännu) inte ersätta föraren i ett fordon.
Teknikens Värld: Förarlösa Google-bilen har tagit körkort...
(Lite OT men sätter t.ex. citysafety i ett större sammanhang)
Det var bl.a. detta med självkörande bilar jag menade med att tekniken inte ännu kan ersätta människan fullt ut i fordon. Flera delmoment utför dock tekniken redan idag bättre än människan. Problemet är inte teknikens förmåga att utföra något baserat på information. Problemet är när tekniken ska dra slutsatser av ofullständig information eller dra sammansatta slutsatser som ett resultat av flera tidigare slutsatser. Här är insamlingen av information en stor utmaning. Ex: ett delmoment som ABS-bromsning är förhållandevis enkelt för ett tekniskt system att utföra eftersom informationsinsamlingen och algoritmerna är tillräckliga för uppgiften. Ett ABS-system utför idag inbromsningar bättre än de allra flesta förare. Undantag finns dock (åt båda håll) i speciella situationer. Men för gemene man som oftast dessutom är oförberedd då plötslig inbromsning påkallas betyder ABS-systemet oehört mycket. Likaså blir citysafety mycket betydelsefullt. Här har dock utmaningen varit just informationsinsamlingen och algoritmer. Det är det delvis fortfarande, men i låga hastigheter fungerar det utmärkt redan idag och bidrar med största säkerhet till att minska olyckor eller mildra dem. (Även om det är svårt att sätta siffror på det).

Det har hänt en hel del med självkörande bilar och flera tillverkare har idag fullt fungerande bilar. Men det återstår många juridiska frågor att lösa om ansvar. Men det jobbas på det. Även tekniskt återstår en hel del. De största utmaningarna ligger just inom informationsinsamlingen. Att få ett tekniskt system att köra själva bilen är idag inget problem. Svårare är att få det tekniska systemet att ta rätt beslut i varje trafiksituation. Kända som nya. Idag saknas ett fungerande kommunikationssystem som utväxlar positionskordinater i realtid mellan fordon till fordon och fordon till fasta objekt. Det jobbas dock på detta också, så det kommer. Flera fungerande försök finns. En självkörande bil kan idag t.ex. enkelt "se" en stoppskylt även om denna är översnöad eller vandaliserad eftersom information om stopplikten kan inhämtas via kordinater redan idag. Det saknas ännu så länge förutsättningar för en förutseende standardiserad realtidsberäkning av trafiksituationen när någon är på väg att bryta mot stopplikten. Idag skulle det innebära att ett tekniskt system registrerar faran när den uppstått och först då tar ett beslut om åtgärd. I framtiden kommer man att kunna inse faran långt tidigare genom beräkningar som utförs på kordinater i realtid. Då får man mycket större framförhållning i åtgärder. Framförallt kommer detta att vara nödvändigt under en övergångsfas när både självkörande bilar finns tillsammans med konventionella bilar som framförs av en människa som kan göra fel ibland. Men även som back-up av fallerande tekniska system är detta nädvändigt även i framtiden. När tekniska system ges möjlighet att inhämta alla de parametrar som är nödvändiga för beslutsfattande samt har relevanta algoritmer så blir tekniken i praktiken bättre än människan. Självkörande bilar och kordinatutväxling i realtid är på gång inom en (snar?) framtid.
Användarvisningsbild
av Camel
torbjorn_75 skrev:Va e en oddskvot?
Det låter ju som en kvot mellan två odds. Men så enkelt kanske det inte är...
Användarvisningsbild
av joel80
torbjorn_75 skrev:Va e en oddskvot?
http://www.sbu.se/sv/Evidensbaserad-var ... anguage=SV
oddskvot - odds ratio,
"OR, kvoten mellan två odds. Exempel: odds exponerade/icke exponerade bland personer med viss sjukdom dividerat med motsvarande odds bland friska. Oddskvoten ger en uppfattning om hur starkt sambandet är mellan exponeringen och sjukdomen. Oddskvot kan också användas som (ungefärlig) ersättning för »riskkvot."

http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokume ... 904_10.pdf
"Oddskvoter är något man ibland ser i
statistiska presentationer. Det handlar då
ofta om hur starkt risken för något beror
på något annat. Det kan till exempel
gälla hur starkt risken för att vara utan
arbete beror på om man har invandrarbakgrund.
Hur starkt det sambandet är kan
mätas med just en oddskvot."

Hade faktiskt inte så bra koll själv.. Nu vet jag. :)
av *pettson*
Jag är skeptisk till siffrorna inte systemen i sej.
Det är egentligen inte särskilt svårt att styra ett utfall ur statistik trots att jag förmodligen är ganska dålig i ämnet. Hittils är 100% av samtliga tillfrågade på den här adressen jag bor på (4 hushåll) negativa till den här typen av statistik. Hur många tillfrågade? Bara jag själv. I rätt sammanhang utan vidare frågor är det starka siffror mot något. Utan styrning så är mitt svar värdelöst ur statistiksynpunkt. För att se lite statistiska trolleridrag behöver man bara slå på tv:n och invänta reklamen. Där är man idag tvungen att bevisa allt statistiskt och redovisa det med en förklaringstext. Där kan du se att det är 100% nöjda kvinnor som använder viss mascara. Så står det ungefär såhär (100% nöjda av 27 tillfrågade)
Om siffror vore tagna över hela landet, samtliga bolag och som sagt i alla situationer. Men så var det inte alls. Och det är sällan så tyvärr.
Jag har i praktiken råkat på den här typen av statistik i ett annat ämne då vårt hus tvångsinlöstes vid ett vägbygge. Jag kan skriva nåt mera om det längre ned i det här inlägget så ska du se hur det används i praktiken som man önskar.
Att ett bolag ger rabatter, ja det är väl bra? Fråga samtidigt varför inte ABS, BLIS, ANTISPINN, ANTISLADD, SRS med flera system ger dej ytterligare rabatter? Samtliga av dom systemen har bevisligen sparat många kronor åt bolag och samhälle. Där behöver man inte räkna i teori. Där går att rada upp praktiska fall i 100.000 tal. Ändå är inget av det nånting som belönas alls.

Det är jättebra att system kan HJÄLPA TILL, men så används dom ytterst sällan. Dom får idag ingripa ISTÄLLET FÖR. DET är nåt jag vänder mej starkt emot om vi nu ska ta nåt emot system. Tar vi ett exempel: antisladd så släpper dom flesta inte alls på gasen när lampan blinkar till. Nej man håller sin fart och påpekar för sina vänner att den här bilen är den stabilaste någonsin. Vid djupare diskussion kan det framkomma att nån *lampjävel* glappar och blinkar ibland. Att man kanske borde lämna in bilen för detta. Inte riktigt vad tanken var med systemet eller lampan. Vad som händer med citysystemet är givet. Nu blir det mera okej att inte ha koll, bilen kollar ju åt dej. Klarar inte bilen det till 100% så är naturligtvis en dålig bil eller annat. Hursomhelst är det inte ditt fel iallafall. Så har alla andra system fungerat och jag ser ingen anledning till att det blir skillnad här.
Det jag efterlyser är mera förarmedvetenhet och framförallt folk som KÖR bil, inte lojt åker med bakom ratten från A till B. För sålänge föraren har ansvaret kommer det hända otrevliga saker när vi inte är fokuserade.
Det är och har varit dags länge med ett krav på förarkurs varje gång man byter bil.
En endagskurs kanske, där man kan lära in nånting om sin inköpta bil. Varje bil är en individ, då menar jag inte varje sort eller modell, jag menar VARJE BIL. Det betyder att din bil måste inte reagera som min bil trots att vi har två likadana med kanske 2000 mils skillnad. Dom skillnaderna kommer när bilen pressas, inte annars. Med pressas menar jag inte hög fart och avancerad körning. Det räcker med bara avancerad körning utan fart.
Den största skillnaden är dock om man väljer till eller från 4hjulsdrivet och när man köper en bil med system. Eller från fram till bakhjulsdrivet osv.

ABS kom till för att man skulle kunna bromsa och styra. Forskning visade på att vi helt enkelt gled rakt fram med låsta hjul i onödan. ABS blev det, samma ABS som dom flesta idag tror är till för att korta din bromssträcka ständigt. Det blev dock inte vad man tänkte sej inom fordonsvärlden. ABS hjälpte inte som tänkt. Man forskade vidare.
Bromshjälp är nåt man kom fram till behövdes för att ABS systemen skulle fungera, folk trampade inte på bromsen tillräckligt hårt kom man fram till. Därför skedde massor med olyckor i onödan. Sen hade det en faktor till, när bromspedalen började vibrera så släppte folk på bromsen, eller lyfte av foten från pedalen helt enkelt.
Nu hade man åtgärdat problemet med ABS. Då kom sej problemet att man kanske redan hade sladd, eller så riskerade man att få. Man byggde på ABS systemet med vinkelmätare och mera mjukvara.
Trots det så körde folk i diket på det mest konstiga sätt. Mera forskning visar att många försöker häva en sladd som antisladdsystemet redan jobbar med. Det blir en katastrof om man inte jobbar MED systemet.
Såhär kan man spåra hur systemen som är bra, men som inte blivit så bra i praktiken då man glömt andra halvans utbildning:Förarens

Trots det är det endast forskning på bättre system medans förarnas skicklighet suddas ut vartefter. Man verkar glömma att man ska kunna hantera stora och små saker, lätta och tunga, svårkörda och lättkörda, med eller utan hjälpsystem osv. Det är vad man får körkort till.

OT om statistik.
Vid försäljning av ett hus där staten står som enda köpare utan budgivning, görs en statistisk värdering.
I vårt fall av en stockholmsfirma då det var viktigt att man INTE hade kunskap om orten och dess värden.
Bankens statistiska värde baserat på försäljning dom senaste 5 åren var 1.3 miljoner.
Stockholmsföretagets värde var 400.000kr. Notera att stockholmsföretaget är välrennomerat och används i regeringssammanhang.
Hur kom man fram till värdet då?

200.000 hus har sålts senaste året i samma storlek.
Av dessa är 2100 hus inom regionen (läs: länet)
Av dessa är 41 hus inom 5 mil.
Av dessa är 2 hus i samma område.
Det genomsnittliga värdet av dessa husförsäljningar är 400.000kr styck.
Värde: 400.000

Hur såg verkligheten ut då? Ja statistik och verklighet möts inte alltid.
Ja dom där två husen såldes ett och två år innan vi var tvugna att sälja vårt.
Hus 1 hade 13 standardpoäng och var vattenskadat vid försäljningen.
Hus 2 hade 17 standardpoäng, var ett renoveringsobjekt och såldes för halva inköpssumman då paret gick isär på grund av en otrohetsaffär då dom delade sej och slickade såren var för sej. (känner dom ytligt)

Vårt hus hade 37 standardpoäng (47 vid försäljning)hade ett inköpspris på en miljon kronor innan renovering. Taxeringsvärdet låg på 840.000
Trots detta blev alltså budet 400.000 kronor och vi hamnade i fejd. Vi skulle få stå kvar med våra lån och allt. Det var vårt eget fel att vi satt i den sitsen vi satt. Vi hade *överbetalt* huset med avsikt att ockra hette det.
Den avslutades relativt bra i slutändan 6 månader senare trots allt. Utfallet hade blivit ett annat om man hade gått efter flera parametrar än priset.
Men man gjorde det enkelt för sej.
När statistiken punkterades med smärtsamma inslag av verkligheten för bland annat vägverk och kommunen så fick dom ge sej och vi enades om en summa. Idag bor vi lyckligt på annat ställe.
Visst kan statistik missbrukas.

Men då rör det sig nästan alltid om folk som inte förstår vad de gör eller som medvetet missbrukar data. Ditt husexempel är hyfsat bra -- statistik på 2 fall ger ingen högre konfidensgrad och är egentligen bara intressant som diskussionunderlag. I Folksams fall angående autobroms rör det sig om 2000 olyckor. Sannoliheten för hög konfidensgrad torde vara betydligt högre där... :wink:

(Konfidensgrad = sannolikheten att din statistik är korrekt. Brukar ofta nämnas tillsamans med konfidensintervall. Dvs sannolikheten att uppgiven statistik stämmer. SCB anger t.ex. i sin senaste undersökning att Sossarna med 95% sannolikhet ligger mellan 34% och 35,6% baserat på att ha pratat med 8999 personer. I senaste valet fick de exakt 30,7% -- men för att nå ett exakt resultat måste man fråga alla väljare vilket inte alltid är genomförbart.)

Sedan så har jag svårt att se varifrån rädslan till tekniska system som tar över? Det finns hyfsat många exempel som visar att automatiserade system har betydligt lägre chans för olyckor än vad tidigare manuella system hade.

Flygindustrin är ett bra exempel. Flygplan som flygs och landar med hjälp av automatiska system har betydligt mindre olyckor än vad flygplan som flygs av piloter.

Du ser precis samma sak när det gäller bilar. Både antisladd och autobroms ger stora säkerhetsvinster. Om det sedan är tillräckligt för att ge rabatt på försäkringen är upp till försäkringsbolagen, och är ett komersiellt beslut som egentligen inte har något att göra med säkerhetsvinsten.
*pettson* skrev:Att ett bolag ger rabatter, ja det är väl bra? Fråga samtidigt varför inte ABS, BLIS, ANTISPINN, ANTISLADD, SRS med flera system ger dej ytterligare rabatter? Samtliga av dom systemen har bevisligen sparat många kronor åt bolag och samhälle. Där behöver man inte räkna i teori. Där går att rada upp praktiska fall i 100.000 tal. Ändå är inget av det nånting som belönas alls.
Stämmer inte.... ABS belönas...

Svedea:
Med våra försäkringar får du lägre vagnskadesjälvrisk för ABS-utrustad mc
De här självriskerna gäller för MC. Vagnskada 2 500 kr, ABS-utrustad mc 1 500 kr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]

Tack för tipset med olja i cylindern, det k&a[…]