...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Undrar om det var hennes tvillingsyster som körde förbi här idag då? :roll: I en korsning jag passerar (på cykel) till/från jobbet körde en kvinna förbi i en Passat med en lur i högsta hugg och högerblink på....
av *pettson*
Här är det inte så mycket personbilar trots allt som åker av eller så, men dom som gör det är oftast solo och gör det rejält.
Däremot är det gott om lastbilar som är iblandade i incidenter på ett eller annat sätt.
Några krockar och framförallt solo avåkningar med kaliber.
Ioförsej vet jag att vägen är besvärlig på många ställen, men jag är hur säker som helst på att även hastigheten är totalt fel i förhållande till väg också.
Någonstans finns tydligen en oskriven regel att kan man köra 80 eller strax över med en lastbil, så ska den hålla det överallt. Det är max hastighet som gäller så ofta det går. Antingen är chaufförernas mentalitet körd i botten. Eller så är det företagens krav som är sjukt körda. Busstrafiken är ju lika galen den. Det krävs en snittfart där för att åka enligt tidtabell, som inte tar hänsyn till bussens start och stopp. Kör bara bussen runt utan att stanna så håller den tidtabellen perfekt.
Så varje gång bussen stannat måste den köra rejält för fort för att ta igen tiden för stoppen. Helt sjukt.

Åker man ned ifrån örebro på den bitvis mycket dåliga bergslagsdiagonalen från askersund så är det olustigt att köra personbil. Inte ovanligt att köra helt ensam en längre tid utan en enda bil i speglarna. För minuter senare mellan tittarna ha 5 st långtradare bakom mej i kö. Då åker jag i 70km/h enligt gps som visar bättre än min hastighetsmätare. Naturligtvis händer det med bilar med. Ingen där så långt du kan se bakåt. 5 minuters ouppmärksamhet och så är det någon där framtrollad i röven på dej. För man måste ligga ända upp. Det går inte att ligga tre sekunder bakom. Bäst är om det går att tungkyssas med din kofångare, för du behöver ju aldrig bromsa och ni ska ju alltid till samma ställe? Eller?
Personligen struntar jag i om dom håller hastigheten inte mitt problem, men VÄGEN är inte förlåtande och det brukar som sagt ligga en och annan där som inte hunnit förstå vad som hände enligt sej själva. Det som hänt är att vägen lutar, har taskiga kanter och släpet vajar till i ett dåligt ögonblick. Sen är det inte lika roligt längre.
Kikar jag på fortsatt väg nedåt i samma diagonal så (eftersom jag pendlat där) I vadstena är det 40km/h. Det är det att räkna med att man är den som samlar ihop samliga tradare. Man kan också räkna med att det inte är 5 meter mellan dej och bakomvarande tradare igenom stan, att stanna vid ett övergångsställe renderar ALLTID ett ilsket tut. När vi kommer ut ur vadstena har det hänt säkert 30 ggr att jag blivit omkörd av långtradare med släp, svenska som utländska på den långa 80sträckan utan kameror. Även då jag enligt då gpsen ligger på exakt 80. 70 sträckan är inget undantag. Där är beteendet samma.
Gärna kasta sej om med släp strax före en fartkamera som det är nedlusat med. För att jag sen ska få se en tvärnit där hela röven är röd på släpet strax innan kameran sen ger man på igen till nästa kamera.. för att tvärnita.. för att gasa... för att tvärnita. Man ser ju långt framåt så det ser ut som en blinkande julgran när det blir några tradare kvällstid.
Det är heller inget ovanligt att möta lastbilar där folk pratar i telefon och har fötterna på instrumentbrädan. Jag ser ju inte mer än kanske låt säga 30 lastbilar per dag dom milen. Personbilar är inte nån skillnad på heller egentligen förutom det där med fötterna på instrumentbrädan.
Det är en telefon i örat. Upp i röven,, tätt tätt.. kasta sej om trots 1km raksträcka så det skulle gått att bara glida om mjukt. Sen ge på, mätningar har gjorts av boende i området och det är inget ovanligt med 100-110km/h på sträckan, för att bromsa hårt vid varje kamera.
Hur kör jag då? Är jag perfekt? Nej jag är ju inte det. Men jag kör enligt gps systemet i rätt fart, enda sättet att prova det exakt vore ju att se när det blixtrar. Det är lite onödigt. Jag kör redan drygt 5km/h för fort enligt hastighetsmätaren när GPS systemet håller rätt fart. Mätaren, som för övrigt inte visade så mycket fel enligt NTFs mätarkontroll. Det bör göra att jag borde vara i närheten av verklig hastighet och därmed inte är en onödig snigel på vägen. Om nu inte både gps och ntfs mätarkontroll ljuger också.
Men jag stressar inte med att jucka i hastighet på sträckan. Jag har satt hastigheten och håller den för att behålla min mentala hälsa. Att gasa och bromsa vid varje kamera när det är så gott om dom som här gör en bara stressad och inget annat. Särskilt om man pendlar där varje dag. Nu åker jag en annan rutt som är betydlig bättre och slipper allt det där.
Det finns inget i lagen som säger att arbetsgivaren har rätt att tvinga dej bryta mot gällande trafikregler någonsin. Ändå hävdar dom flesta man träffar att kör man inte såhär så finns inget jobb. Man anser att man blir ersatt bara av någon annan. Det är en feg inställning.
Det i sin tur betyder i mina ögon att det är dags att samtliga tar ut chefen en dag på jobbet med sån körning, så han ser annat än skrivbordet.
Han lär ändra attityd.

Huruvida det är mera eller mindre olyckor procentuellt sett vet jag inte. Men dom är definitivt av annan typ än för några år sedan.
av llesrof
Det är kanske inte grabbarna med mest studieskulder som kör lastbil alla gånger. Med detta inte sagt att alla lastbilsförare är obegåvade, men tillräckligt många. I många fall hade de samma nonchalanta beteende i skolan när de satt längst bak i salen och vägde på stolarna. Med detta inte sagt att alla dessa blev lastbilsförare. Några blev hantverkare också :D

Ja, jag generaliserade. Ni som kör lastbil och inte känner igen er behöver inte ta åt er.
Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev: Någonstans finns tydligen en oskriven regel att kan man köra 80 eller strax över med en lastbil, så ska den hålla det överallt. Det är max hastighet som gäller så ofta det går. Antingen är chaufförernas mentalitet körd i botten. Eller så är det företagens krav som är sjukt körda.
Det senare skulle jag tro. Tid är pengar. Och vi ser ju dagligen hur lastbil A kör om lastbil B för att kunna ligga i 89 istället för 87, även om omkörningen tar 3 km. De gör nog inte det för att känna turbosparken.
Användarvisningsbild
av White
I vilket fall känns det sjukt olustigt att ha en tankbil med släp sniffandes bara några få meter från bakluckan i drygt 90km/h,
speciellt när man har barnen i bilen. I detta fallet var det en herre i medelåldern som körde lastbilen. Tyvärr är han inte ensam om
beteendet! Man undrar liksom hur och om dom tror dom ska hinna stanna om jag blir tvungen att tvärnita för något, eller det skiter
dom kanske fullständigt i och bara plöjer över en!? Jag menar: vad är ett par liv mot att komma fram några minuter fortare...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]