...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
llesrof skrev:...eller så var de på väg mot något viktigare och hade inte tid med ännu en ynglig som betraktar trafiken som sin privata lekstuga :D
....för att förr eller senare får polisen ändå skrapa upp resterna efter att han har tappat kontrollen på bilen. Eller ännu värre, orsakat andra lidande på grund av dåligt omdöme i vinterväglag.

/Matz
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm.... körede för några dagar sedan till jobbet (på kvällen) på 40án på väg mot Göteborg & i höjd med Mölnlycke var det en Vw t4 buss parkerad på viadukten som går över motorvägen... & jag ser dem först när jag är på väg att passera... "Shit :shock: vad håller jag för hastighet!?"...kollar på mätaren & ser att jag ligger i ca 120... Puh, kortet är säkert i alla fall. Naturligtvis har de placerat sig så att det inte går att avvika från motorvägen förrän man kommer till Kallebäcks källa/Burger King.... där jag vet att de kommer att stå & vinka in utvalda offer.
Men, som tur är klarade jag mig från att bli invinkad :) .

Grejen är den att min kära bil ibland har en tendens att gå betydligt fortare än angiven hastighetsgräns när omständigheterna medger....å andra sidan... den här kära årstiden vi är inne i nu gör ju att man inte kan köra så fort som man skulle vilja i alla fall.

Nä, trafikpoliser skulle göra mer nytta om deras primära direktiv hade varit att plocka bort packet som kör påverkade...istället för att agera RSV´s förlängda arm & plocka pengar av de som kan betala.
Inför istället ett betydligt högre ansvar för de som orsakar olyckor pga drog/rattfylla eller för hög fart, slarv, ouppmärksamhet osv.... dvs, mycket höga skadestånd &/eller fängelsestraff.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Problemet är att det inte går att säga så. Polisen har mål att uppnå precis som vilka andra jobb som helst! Det går inte att bara stå och kolla nykterhet, man måste ha trafikövervakning (hastighet bl.a) också!

Edit: PLUS att många andra saker kan visa sig vid rutinkontroller! Man kanske tar någon som kör utan körkort, som har utvisats ur landet, som har kniv/vapen osv osv....
Användarvisningsbild
av Guligan
matzen10 skrev:
llesrof skrev:...eller så var de på väg mot något viktigare och hade inte tid med ännu en ynglig som betraktar trafiken som sin privata lekstuga :D
....för att förr eller senare får polisen ändå skrapa upp resterna efter att han har tappat kontrollen på bilen. Eller ännu värre, orsakat andra lidande på grund av dåligt omdöme i vinterväglag.

/Matz
Det händer tyvärr att man får skrapa upp rester av poliser också.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
XC90_Executive skrev:Problemet är att det inte går att säga så. Polisen har mål att uppnå precis som vilka andra jobb som helst! Det går inte att bara stå och kolla nykterhet, man måste ha trafikövervakning (hastighet bl.a) också!

Edit: PLUS att många andra saker kan visa sig vid rutinkontroller! Man kanske tar någon som kör utan körkort, som har utvisats ur landet, som har kniv/vapen osv osv....
Jo, jag är medveten om vilka mål/direktiv Polisen har...därmed inte sagt att jag anser att prioriteringen är som den skall vara.
Rutinkontroller har jag inget emot .... tvärtom! Jag är dock fast övertygad om att "rädda liv" konceptet fungerar mycket bättre om man plockar bort just de individer som kör påverkade &/eller i oskattade, oförsäkrade, undermåligt efterhållna fordon. Det är dessa förare jag är rädd att möta i trafiken... det är enligt min mening betydligt större risk att jag eller någon som står mig nära riskerar att bli inblandade i trafik"olycka" vid ett sådant möte.... än med någon av Jagrullars ansvarsfulla medlemmar :wink: :) som tar väl hand om sina bilar & som vid valt tillfälle väljer att framföra bilen i ex 150 knyck.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vad tror du att en polis känner då? Femtioelfte gången "Åke, 64 år" blir tagen för grovt rattfylleri, grov olovlig körning, oskattat/oförsäkrat fordon? :wink: Åker in, kommer ut ett litet tag senare. På kvällen kommer "Åke, 64" IGEN..... :roll:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
XC90_Executive skrev:Vad tror du att en polis känner då? Femtioelfte gången "Åke, 64 år" blir tagen för grovt rattfylleri, grov olovlig körning, oskattat/oförsäkrat fordon? :wink: Åker in, kommer ut ett litet tag senare. På kvällen kommer "Åke, 64" IGEN..... :roll:
Håller med helt & fullt !
Naturligtvis räcker det inte med att Polisen tar fast packet om rättssystemet/domstolsväsendet inte dömer ut hårda straff..... dvs, inte som nu då man skall "vårda" & gulla till förbannelse.
Problemet är att svensken i gemen är såpass indoktrinerad att han/hon är övertygad om att "systemet" fungerar... bara Polisen tar packet så är problemet ur världen.
Det måste vara synnerligen frustrerande att vara Polis i Sverige.
Användarvisningsbild
av SvenB
V70BiFuel03 skrev:
Nä, trafikpoliser skulle göra mer nytta om deras primära direktiv hade varit att plocka bort packet som kör påverkade...istället för att agera RSV´s förlängda arm & plocka pengar av de som kan betala.
Inför istället ett betydligt högre ansvar för de som orsakar olyckor pga drog/rattfylla eller för hög fart, slarv, ouppmärksamhet osv.... dvs, mycket höga skadestånd &/eller fängelsestraff.
Det ena utesluter väl inte det andra. Jag vet inte, men det är väl inte helt otroligt att polisen får in en och annan utav "packet" du skriver om vid sina hastighetskontroller. Skiter man i att hålla hastigheten inom drägliga nivåer så kanske man skiter i det andra också.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Ett lagbrott är väl ett lagbrott oavsett om jag är pundare eller 18 år med tung gasfot? Menar att fel är fel oavsett om det gäller rattfylla eller påslagna dimljus med halvljus...
av Forssen
Först och främst så åker inte rattfulla och annat löst folk runt med stora rosa saftblandare på taket som visar att de kör tex rattfulla, poliserna som är ute och bevakar har ganska bra koll på vilka de har runt om sig, känner de för att stanna en bil för att kolla upp personen gör de så. Bor själv i Stockholm och har haft lite att göra med polisen när det kommer till bilar, har blivit bra bemött och de har småpratat lite medans jag har fått blåsa.

Att jaga folk som är rattfulla motsv är väldigt svårt, en lösning är att de patrullerar mer, fler fartkontroller där de förmodligen även vinkar in folk som vinglar och har sig. Helt enkelt att visa upp sig mer. De har inget lätt jobb alls, all heder åt Poliserna ute på gatorna, de gör så gott de kan med det lilla de har.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]