...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Men när han direktören Tingvall uttala sej så är det ALLTID med kluven tunga. Kolla bara hur han svarade på det där med dubbdäck eller inte, han förordar dubbfritt eftersom inga moderna bilar med antispinn/sladd behöver dubbdäck men själv så måste han enligt sin egen utsago använda just dubbdäck eftersom han bor där det behövs så att han kan åka säkert :-O)
Vadå ?:-/ Var finns skillnaden mellan hans och hur vi "vanliga" svennar bor ?:-/
Hur jävla dum får man bli.

Sökes:
Chef på ett statligt verk, du behöver inte ha någon kompetens men det är bra om din käft pratar skit hela tiden eftersom det är det dom flesta statliga chefer gör. Så känner du dej manad så kom in med en ansökan snaraste till: Pratglad utan några som helst skrupler och det är en fördel om du kan ljuga folk rätt upp i ansiktet och se trovärdig ut.
Skicka din ansökan till den ända riktiga skyddade verkstaden i sverige: Arbetsförmedlingen så ska vi kanske sätta en onödig coach på dej så att du får jobbet. Vi behöver verkligen dej så att vi kan lura massorna dit vi vill.
llesrof skrev: Jag är trygghetsnarkoman och kan inte se vad det är för fel i det? Är det något fel i att vilja känna sig trygg?
llesrof skrev: Näe, i mina öron låter det mest som att ni är konservativa lipsillar som inte gillar att myndigheterna lägger sig i hur fort ni kör bil. Ungefär som små barn som blivit bortskämda hos far- och morföräldrarna över en vecka men som nu måste sättas in i mamma och pappas regler :mrgreen:

Bra att du är ärlig mot dig själv min vän ! Du skall veta att du är inte ensam i ditt "beroende".... en hel del svenskar har trillat dit :wink: ... detta pga ett politiskt intresse att passivisera folket... något som har skett i allra högsta grad under de senaste decennierna.....att göra så att massan av medborgare inte kritiserar & ifrågasätter politiska/myndighets beslut....istället för misstroende skall medborgaren (precis som nu) känna trygghet & värme i fler förbud, mindre individuell frihet & fler myndigheter.
Det finns inget bättre utgångsläge för politiker/myndigheter än när medborgarna har en onaturlig nästintill religiös tilltro till myndighetsbeslut....det innebär att besluten aldrig ifrågasätts....varför skulle de?!? hela syftet med alla myndighetsbeslut är ju att meborgarna skall känna sig trygga...eller hur!?! Finns ju inte på denna planet att det kan finnas andra skäl/syften...eller?

Problemet är att det i de flesta fall är fråga om en falsk trygghet & inkonsekvens. Vilken nytta har vi av förbud & regler om det inte åtföljs av ordentilga straff. Proportionellt sett drabbas skötsamme familjefadern mångt värre av att körkortet dras in + höga böter & eventuellt ett privat ekonomiskt helvete samt risken att förlora jobbet pga förlusten av körkortet ------- kontra -------- Pedofil Hasse som springer & dreglar efter småflickor/pojkar ....eller Kalle som gör sitt bästa för att göra sig ett namn inom den organiserade brottsligheten genom att misshandla/hota/utpressa egenföretagare.... Dessa individer daltas det med i vårt kära rättsväsen.... individer ett civilicerat samhälle inte har någon som helst nytta av...individer som skötsamt folk skall skyddas från.... om det så innebär att de skall låsas in för gott.

Du förstår, vi konservativa "som inte gillar att myndigheterna lägger sig i" vill i allra högsta grad ha trygghet men det skall gälla övergripande aspekter som ex :

Ett såpass starkt militärt försvar att ingen annan makt anser det värt att försöka sig på en invasion.

En infrastruktur som är vard namnet osv osv.

Ett rättsväsen som tjänar medborgarna genom att skydda dem från individer som förpassat rätten att leva i frihet.

Ett polisväsen där poliser syns i yttre tjänst samt har de resurser/befogenheter samt det antal poliser som behövs för att lösa uppgiften (läs: "uppgiften är att skötsamma meborgare skall kunna känna trygghet i vetskapen att när Polisen väl får fast brottslingen så släpps han/hon inte omgående av rättssystemet).

Resultatet av att begränsa myndigheters/politikers rätt att styra över våra liv innebär inte anarki...tvärtom, det innebär endast att vi tar tillbaks rätten att i mycket större omfattning själva välja.
av llesrof
V70BiFuel03... du gör misstaget att tro att min, och andras, vilja att känna oss trygga är samma sak som att vara okritisk mot allt myndigheterna tar sig till. Jag håller med om rätt mycket i det du skrev i din textmassa, men jag har trots det inte problem med att automatisk hastighetsövervakning.
av *pettson*
Illesrof, jag tycker bara det är sorgligt om du tror att hastigheten på våra vägar sänkts av kameraskåp som står fast. Dom memoreras och läggs i gps. Full gas mellan skåpen. Jag bor vid 3 skåp inom 1500 meter, så vill du, får du komma och kika en stund på beteendet. Beteendet är exakt likadant gällande personbilar, lastbilar och dom få lagliga med mc, för dom flesta med mc håller inte i närheten av rätt hastighet, det är lite som på tivoli när det blixtrar. En snut som dyker upp runt hörnet utan att du visste att dom fanns där, det gör mer nytta än ett skåp nånsin kommer att göra. Återigen vräk skåpen och anställ poliser. Räcker dom inte till? Anställ MER poliser..
Ett bra moraliskt exempel på när kameraskåp med dess byråkrati är skit och en polis vore bra är när min morsas syrra fick en hjärtinfarkt. När hon gled in i randen på medvetslöshet så hängde gasen på. Ett skåp fotade så lägligt, bilden visar ett förvridet ansikte med halvslutna ögon. Hon klarade på nåt sätt att få stopp på bilen och 112 från en mötande bilist tog henne till sjukhuset. Som belöning för detta fick hon direkt en bötescheck vi posten, då nån, antingen systemet eller manuellt lyckats att identifiera henne. Hon är nu välkommen att betala eller slåss om det i tinget. Möjligen att det går vägen i tinget, hon har överklagat, det är ju upp till henne att bevisa att det var som det var på plats. Kanske att ambulansen ställer upp och vittnar? Men en polis på plats hade aldrig någonsin satt en fartbot på henne från början när dom stod där med pistolen, eller körde bakom o mätte. En polis hade fattat att där var nåt fel. Han/ hon hade garanterat ägnat sej mer åt att ringa 112 och lösa situationen än att kränga en bot in i det sista.
Men ur lagens synpunkt?.. Jodå hon körde för fort, förmodligen garanterat omedveten om både världen och allt annat. Så javisst ett solklart brott som skett på mindre klara grunder.
Tycker du att hon ska straffas för fartboten? Det är ju det mest sannolika utslaget som blir eftersom det överhuvudtaget gått till tinget och inte redan retts ut.
Personligen gällande hastighetsövervakning så har jag inte en fartbot sen jag tog körkort, en blivande bot har jag överbevisat polis på plats om. Utrustningen jag körde samtidigt i bilen (fabriks serviceutrustning som spelar in alla möjliga variabler i bilen under färd). var tekniskt överlägsen deras gissning på hastighetsmätaren, och min visade inte alls nån överträdelse. Dom godkände efter förklaring och provåkning, och saken var ur vägen. Jag har dock tillägnats en parkeringsbot 1992 som drogs in och en parkeringsbot som jag än idag blir förbannad över. Utan att skylta så har man bestämt en plats för ombyggnad. Jag ställde min bil lade i pengar i p-mätaren brevid bilen. Kommer ut en timma senare och har en orange rand ritad brevid bilen och parkeringsmätaren är borttagen och jag har 500spänn i böter.. Ingen godkände överklagan och ingen kunde heller förklara eller ta på sej ansvaret för den orangea färgen i min lack. Ärendet polisanmäldes direkt men det lades ned i brist på bevis efter 1dygn....
av llesrof
*pettson*... även försöker tillskriva mig en åsikt som jag inte har. Jag inbillar mig inte att kameraskåpen sänker hastugheten överallt. Hur skulle de kunna göra det? Däremot sänker de hastigheten på vissa sträckor. Och det är kanske just där det är viktigt att få ned hastigheten?
av *pettson*
llesrof skrev:*pettson*... även försöker tillskriva mig en åsikt som jag inte har. Jag inbillar mig inte att kameraskåpen sänker hastugheten överallt. Hur skulle de kunna göra det? Däremot sänker de hastigheten på vissa sträckor. Och det är kanske just där det är viktigt att få ned hastigheten?
Som sagt här finns TRE skåp... du är välkommen vilken dag som helst.. :-)-)
Inte för inte så dyker farbror blå upp här med lasern mellan skåpen då och då.. vips är busshållplatserna fulla med folk.
*pettson* skrev:
llesrof skrev:*pettson*... även försöker tillskriva mig en åsikt som jag inte har. Jag inbillar mig inte att kameraskåpen sänker hastugheten överallt. Hur skulle de kunna göra det? Däremot sänker de hastigheten på vissa sträckor. Och det är kanske just där det är viktigt att få ned hastigheten?
Inte för inte så dyker farbror blå upp här med lasern mellan skåpen då och då.. vips är busshållplatserna fulla med folk.
Min erfarenhet är att folk inte orkar trampa gasen i botten mellan skåpen. Man sätter in farthållaren och lutar sig tillbaka. Till den allra största delen.
av llesrof
StringerBell skrev:
*pettson* skrev:
Min erfarenhet är att folk inte orkar trampa gasen i botten mellan skåpen. Man sätter in farthållaren och lutar sig tillbaka. Till den allra största delen.
Det är min erfarenhet också. Jag passerar dagligen ett gäng kameraskåp till och från jobbet. Visst finns det en och annan som står på som en idiot mellan skåpen och det är de där dårarna som skall köra om till varje pris som helst och som kastar sig ut i omkörning så fort de ser en lucka och sedan knör sig in så att alla andra får bromas in för dem, men de är rätt få. Dock utmärker de sig. De flesta lunkar på i laglig hastighet, kanske ett par kilometer i timmen för fort och då släpper de något på gasen de man kommer till ett skåp, men det är knappt märkbart. Det är mycket ovanligt med folk som ligger snabbare än 90 på 80-sträckorna mellan skåpen. Men det är klart, vi kanske har ett lite annat trafikbeteende här på västra sidan om Vätter :D Eller så är det en myt att folk kör fortare mellan skåpen. FInns det några belägg för att folk faktiskt kör som galningar mellan skåpen?
av *pettson*
Tja.. dom överfulla busshållplatserna och pappers skrivningen som utförs där varenda gång jag sett polisen stå där, visar väl att inte hastigheten hålls mellan kamerorna här iallafall, då borde ingen skrivning ske.. så kanske är det ett annat körsätt här. Vägen RV50 bergslagsdiagonalen fick ju ett antal kameror längs vägen och hastigheten sänktes till 70. Jag pendlade dom 3,5 milen till ödeshög ett tag och varenda gång i bägge riktningar har jag aldrig behövt ha nån varesej framför mej eller bakom mej, jag har mer eller mindre kört väldigt ensam, det är ju skönt att inte trängas för den delen. Jag kör med farthållaren i på angiven hastighet (och har fått mätaren kollad av NTF på rullande landsväg på ett jippo, så nu inte jag såsar ovetandes), och jag blev omkörd som om jag parkerat varenda gång av varenda bil. Det spelade ingen roll om det var taxi, skolbusstaxin, eller vanliga bilar, motorcyklar eller för den delen en hel del svenska och framförallt utländska 24 meters ekipage. Man körde precis likadant hela vägen mellan vadstena och ödeshög oavsett vilken del av sträckan vi pratar om.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det var rätt intressant trafikrytm i söndags.. Bilar som låg i 70km/h på E4an där 110km/h är tillåtet.. (2+1 väg)

När man väl kom fram till E10an så låg lastbilar i 60km/h (!) Givetvis konvoj så det tog ett tag att ta sig förbi alla.. Tillåten hastighet 90km/h. Kan tillägga att det inte var halkigt vid tillfället. Detta kan man kalla riktiga söndagsbilister :lol:

/Kalle

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]