...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Om en vänste-höger-blink betyder "tack", vad betyder i så fall en höger-vänster-blink? :-O)
av Forssen
Idag låg jag bakom en bil som la sig väldigt mycket till höger, jag kunde åka om utan att knappt vara i den andra filen, tackade med att blinka höger, vänster höger. Han svarade genom att blinka med helljuset. Så ska det vara :)
av Larzan
llesrof skrev:Om en vänste-höger-blink betyder "tack", vad betyder i så fall en höger-vänster-blink? :-O)
Det är till för dom som inte är värda "vänster-höger" ;)

Har slutat med blinkningar, heljustutor, bromsblinkningar m.m.
Det flyter på ändå.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Oavsett hur man tackar när någon är vänlig mot en så är det viktiga just tackandet, man bekräftar att den andre har gjort något bra och det uppmuntrar honom eller henne att fortsätta att vara vänlig i trafiken.

Mvh GK (yrkeschaufför)
Användarvisningsbild
av Guligan
Ja, det handlar ju faktiskt om vanligt hyfs och uppförande. Om någon gör dig en tjänst så är det trevligt med en tackgest, eller hur. Oavsett om det är i trafiken, hemma, på jobb etc.
Användarvisningsbild
av opA
Jag läste denna tråden igår innan vi åkte iväg på midsommarfirande... och jag har aldrig tänkt på att "tacka" den som gör något åt en innan mer än en vinkning.. att blinka med blinkers hit och dit har inte känts... rätt på något sätt.

Men idag när jag åkte hemåt på slingriga, 2-filiga vägar med breda, "ja vad det utanför filen som kan vara brett nog för en husvagn att köra på, och höll en sisådär 130-140 stöter jag på en husvagn.... husvagnen lägger ut sig till höger när han ser mig i backspegeln så jag kommer förbi utan problem.. så då tänkte jag på denna tråden och blinkade först åt ena hållet och sedan andra med blinkersen.. direkt efter får jag en hälsning med helljuset ! 8) :-)-)

Om han blinkade för jag tackade eller körde i 135 på 90 väg kan jag dock inte svara på. :roll:
Användarvisningsbild
av nolimits
Blinkers eller handen och uppskattar det själv vid omkörning.Däremot uteblir tack när framförvarande flyttar sig precis när man påbörjat omkörningen och man valt motstående körbana som omkörningsfil.Vad i h____e är syftet med detta !?.

Bild
Användarvisningsbild
av Silence101
nolimits skrev:Blinkers eller handen och uppskattar det själv vid omkörning.Däremot uteblir tack när framförvarande flyttar sig precis när man påbörjat omkörningen och man valt motstående körbana som omkörningsfil.Vad i h____e är syftet med detta !?.
Jag gör likadant.

Jag har inte heller fattat varför man flyttar sig i det läget.

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]