...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
går ju konstant 20 km under GPS hastig- ca 10 på mätaren vid kameror, så gubbarna i hatt känner sig extra säkra på att ligga på rätt sida! det är även samma kategori som inte viker något från mittlinjen! o skapar köer på 14 + vägar!
isak
Användarvisningsbild
av Funk
Jag körde Göteborg - Sällen i söndags ... 30-50-70-80-90-100-110 var skyltat efter vägen och ca. 25 vägkameror :twisted:

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
5-10-15-30-40-50-60-70-80-90-100-110-120

Den där nojjan har fått många med mig att tappa respekten för skyltarna till 110%. Störtlöjligt.

Här omkring har man sänkt ALLA riksvägarna till 80 kmH trots att de är stora och fina utan boende längs vägen med resultatet att ALLA skiter helt och hållet i skyltarna och kör 100 km/h istället. (Utom gubben i hatt i Opeln som kör 75 Km/h.... men det gör han ju på 30 och 50 sträckan också)

Om man ska få folk att respektera fartgränserna så måste de ju ha något med verkligheten att göra.
av llesrof
Jag ser inte problemet. Har ni svårt att hålla reda på vad det är för hastighet som gäller när ni kör? Det är ju bara till att kolla på skyltarna och sedan följa dem. Missar man skyltarna så missar man förmodligen annat också och då kanske man borde jobba mer på sin uppmärksamhet. Att de flesta sedan anser att de borde för köra fortare är en annan femma.
Användarvisningsbild
av isak
VOLVO B20 slår huvudet på spiken!
majoriteten av trafikanterna uppfattar INTE transportstyrelsen-vägverkets klåfingrighet vara realistisk! därför skaffar vi oss utrustning för att i möjligaste mån klara oss från extra skattepålagor mm ser inte några km- för fort som något brott! när jag tog körkort användes termen omdöme o hänsyn till vägens beskaffenhet, I DAG är det en skrivbordsprodukt, som resulterat i ett hav av skyltar!
isak
av llesrof
isak skrev:VOLVO B20 slår huvudet på spiken!
majoriteten av trafikanterna uppfattar INTE transportstyrelsen-vägverkets klåfingrighet vara realistisk! därför skaffar vi oss utrustning för att i möjligaste mån klara oss från extra skattepålagor mm ser inte några km- för fort som något brott! när jag tog körkort användes termen omdöme o hänsyn till vägens beskaffenhet, I DAG är det en skrivbordsprodukt, som resulterat i ett hav av skyltar!
isak
Jag vet inte när du tog körkort, men just det där med "omdöme" är ju inget man kan förlita sig på att folk skall ha idag. Folk i allmänhet verkar ju bara bli mer och mer korkade och obenägna att ta eget ansvar när det händer något. Jag åker dagligen en sträcka som är riktigt hemsk och jag har full förståelse för att hastighetsgränsen är sänkt från 90 till 80 på denna sträcka. Jag tror faktiskt att de som avgör vilken hastighet en viss sträcka skall ha, har bättre underlag för sin bedömning än vad gemene man har. Att folk på ett bilforum och som kör fräsiga och i många fall motorstarka bilar, mer eller mindre tycker att de kör bäst i världen och vet bättre än de som arbetar inom tRANSPORTSTYRELSEN OCH vÄGVERKET (jävla capslock) är ju föga förvånande :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bränsleekonomiskt är 80 en bra hastighet; går att ligga på högsta växeln strax över 1000rpm. Drar inte halvlitern ens en gång.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Att sänka hastigheten 20 km/h på en sträcka tycker jag är överdrivet. Samt att i princip alla 90-sträckor i länet har blivit 80-sträckor
Användarvisningsbild
av isak
då vet du inte vad du pratar om stringerbell!
funkar inte med en D5a aut- rena katastrofen med en husv-efter, under 90 km gäller gå ned ett steg ingen ekonomi i det! egna erfarenheter.
isak
Användarvisningsbild
av StringerBell
isak skrev:då vet du inte vad du pratar om stringerbell!
funkar inte med en D5a aut- rena katastrofen med en husv-efter, under 90 km gäller gå ned ett steg ingen ekonomi i det! egna erfarenheter.
isak
Du får väl ändå inte köra fortare än 80 med husvagn?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]

V60 sliter däck bak

Hjulinställning är alltid bra, båd[…]

Smidigast och billigast lär vara att gå[…]

Fjäder dörrlås