...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
pawweshark skrev:
CarMan skrev:inget du behöver fundera på. det är försäkringsbolaget som avgör.

sen är det lite svårt att avgöra på den bild du visar. det är inte hur korsningen ser ut som avgöre, utan ifall det är en kosrsning (vägar mad namn) eller om det är en väg & en "mark" som blivit asfalterad, då är det en utfart från denna "mark"
Kan ju vara kul och veta om man behöver punga ut med 5800:- i självrisk eller inte.
Båda vägarna är namngivna med namn.
Vägen man ser rakt fram är den väg som sedan leder till en massa villagator.
Ja, om båda är namngivna (båda är gator) så är det väl vanliga trafikregler som gäller. Om det inte finns lämnaföreträdesmärke så gäller högerregeln, tror jag. Men som sagt, försäkringsbolagen avgör. Och hur de bedömmer är i många fall en gåta.
av DDD
Fick en fråga via PM från trådskaparen.
"Hej !!
Du verkar kunna det här med försäkringar och bilar.
Vad tror du om detta ??
[Länk till denna sidan]
MVH Pawweshark"

Mitt svar är:
Oklart eftersom bilden inte visar korsningen i sin helhet utan bara en liten del av denna.
Här finns många faktorer som kan spela in. Bl.a även hur/vad vägen in till höger tjänar, om det är en s.k ägoväg eller om den leder ut från ett parkeringsområde tomt eller liknande.
Detta framgår inte av bilden.
Sedan finns inte parternas redogörelse för händelseförloppet tillgängliga och dessa kan också ha en avgörande roll.
Domen har kommit och det var tydligen vårt fel :evil:
Så här lyder motiveringen
"Skaderådet gjorde bedömningen att högerregeln bör gälla eftersom det inte är en utmarkerad trottoar över vägen. Jag har även ringt Örebro kommun och dom menar att högerregeln gäller i korsningen. Bedömningen blir därför att högerregeln gäller och då kan vi inte styrka ett ansvar på motparten"

Fy fan vad trött jag blir :twisted:
Det betyder att man skall köra och handla enligt helt omvänt än vad man idag gör på denna sträcka.
Hade jag en skrotfärdig bil så skulle det vara kul att tillämpa regeln och pröva hur många gånger man kraschar genom att inte släppa förbi bilar på den större vägen
:-O)
Användarvisningsbild
av CarMan
varför så arg? även jag tycker det låter som höger regeln, efter som bpda var namngivna så är båda väger (en utvart har inget namn)

sen är det ointressant hur gatstenarna på vägen är lagda, det är inte domman "nevigerar" efter utan det är bara vägmärken man "nevigerar" efter.
CarMan skrev:varför så arg? även jag tycker det låter som höger regeln, efter som bpda var namngivna så är båda väger (en utvart har inget namn)

sen är det ointressant hur gatstenarna på vägen är lagda, det är inte domman "nevigerar" efter utan det är bara vägmärken man "nevigerar" efter.
?:-/
av svempus
på trafik skolan jag gick på fick jag lära mig att det där räknades som utfart och att dom ska lämna företräde för de som kommer ute på gatan. finns massor av såna kors i ett bostads område som heter adolfsberg i örebro...
Användarvisningsbild
av CarMan
svempus skrev:på trafik skolan jag gick på fick jag lära mig att det där räknades som utfart och att dom ska lämna företräde för de som kommer ute på gatan. finns massor av såna kors i ett bostads område som heter adolfsberg i örebro...

konstig trafik skola. Hur ska man veta vintertid att nån lagt platta gatstenar på marken?
Hade trafikskolan en bok där platta gatstenar var med som ett trafik täcken som betyder utfart?

självklart är inget som finns på marken nått man kör efter...
av matzen10
svempus skrev:på trafik skolan jag gick på fick jag lära mig att det där räknades som utfart och att dom ska lämna företräde för de som kommer ute på gatan. finns massor av såna kors i ett bostads område som heter adolfsberg i örebro...
Håller med, svempus! Samma i Almby..

M V H
---> M
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]