...

Moderator: Moderatorer

#359640
Blev ombedd att hjälpa min granne häromdagen då han inte kom över plogranden med sin bil, jag hade tidigare hjälpt en annan granne med lite draghjälp, nåväl denna granne fick jag se hade sommardäck vilket jag påpekade för honom.....efter lite snack om detta så säger jag Hejdå o börjar gå mot min bil då han frågar "skulle du inte hjälpa mig ?"
Svaret blev kort.....ALDRIG i livet .....kändes bra kan jag säga....bilen står kvar där full med snö och igårnatt började dom med att slanga den då den ser övergiven ut....en del straffar Gud meddetsaama
8) Freddie
#359641
Brainy skrev:Därför att jag utgår från att dom som inte har vinterdäck fäller ut rotorblad och lyfter från vägen varje gång de möter annan trafik. Kör jag i 120 så kan jag i alla fall sakta in när det kommer annan trafik.
Sen så är det fruktansvärt irriterande att ligga i 50km/h på 90-väg för att bilen framför har för dåliga däck, det borde nästan likställas med att köra 40km/h för fort.
Sommardäcksförare kan ju också sakta in för att öka trafiksäkerheten, det behövs inga rotorblad.
Likställas = kamel som kamel då alltså, inte elefant eller mygga, då är du på min linje eller, nej?
Brainy skrev:Lustigt bara att fleraförsäkringsbolag säger att du inte får någon ersättning om du är vållande till en trafikolycka med sommardäck på en bil som är äldre än 30år i vinterföre... Ja trafikförsäkringen måste de ju ersätta, men i övrigt.
Beror inte det lite på, om olyckan har något med sommardäcken att göra eller inte?
Man får inte garanterat ersättning om olyckan beror på hastighetsöverträdelse heller.

"Smärtsamt dyr Ferrarikrasch
30-åringen från Norrland totalkvaddade sin Ferrari. Men han får inte ett öre från försäkringsbolaget – trots att han blev friad från vårdslöshet i trafik."
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ch-1.13666
Brainy skrev:Bilar som är 30år eller äldre är farliga när de körs på vinterväglag. Antingen för att de kör för långsamt och stör trafikrytmen (tragiskt att ett långsamtgående fordon ska behöva göra det, jag vet. Men så är det)...
Bilar som kör för fort stör ju också trafikrytmen, så det är ju ingen skillnad.
Brainy skrev:Men men, jag antar att du inte använder bilbälte heller? Är ju bara att välja de tillfällen du använder bilen.
Jag använder både bilbälte och vinterdäck (original sedan bilen var ny, dvs 10 år gamla). Fast inte på motorcykeln, finns ju inget bälte där. Inte heller i Gambia på semester nyligen, jag tror inte det är lag där och lokalinvånarna använde ju inte bälte...

Apropå det, hur ställer du (ni) dig till brott mot bälteslagen? Är det i paritet med hastighetsöverträdelse? Eller sommardäck på vinterväglag? Fågel fisk eller mittemellan?

Såhär här säger ordningsbotskatalogen:
- Fordon använt vid färd på väg utan att vara försett med vinterdäck eller likvärdig utrustning vid tidpunkt då sådan utrustning skall användas: 1200 kr
- Ej använt bilbälte: 1500 kr
- Överskridande av högsta tillåtna hastighet: mellan 1500 kr och 4000 kr

Slutsats: Sommardäck på vinterväglag är alltså det minst allvarliga brottet av dem alla!
#359642
andreas_lofgren skrev:Jag försökte åka till däckverkstaden (1km) med sommardäck för en vecka sedan. Jag fastnade på tvären ett tjugotal meter utanför min egen parkeringsplats. Helt hjälplös, fanns inte en chans att komma därifrån. Att jämställa en sådan brist på grepp med att köra för fort är ... väldigt ogenomtänkt*.
Var det blankis eller vad var problemet mer exakt, en Norrlänning med lite vana och rätt teknik kanske hade klarat biffen host host

På vägarna här i Lund får man nog anse vara vinterväglag, men skulle någon inte komma loss och iväg med sommardäck pga det har jag ju svårt att tänka mig.
#359643
Håller på med annat så du får bara ett kort svar.

Att köra 40 under hastighetsbegränsningen med rätt däck bör nästan likställas med att köra 40 över. Att ha så kassa däck att man måste hålla minst 40km/h under hastigheten som alla andra bilister kan hålla utan problem är bara idioti.

Du använder alltså bara bälte för att man måste? Själv så använder jag bälte även i utlandet så länge det finns i bilen och försöker undvika bilar där det inte finns.

Till skillnad från vinterdäck eller ej så struntar jag fullständigt i om en bilist har bilbälte på sig eller inte, så länge inte jag eller någon av mina nära och kära sitter i bilen och kan göra illa sig på någon som flyger runt handlöst i bilen. Då kör inte bilen en meter förrän bältet är på eller jag / denne är ur bilen.

/Anders
#359644
torbjorn75: Menar du på allvar att sommardäck är lika bra, eller bättre, än vinterdäck i snö/isförhållanden? Du uttrycker dig så kartigt om att vinterdäck skulle vara nödvändigt..
Att köra (för) sakta skapar problem i trafikrytmen och beror den slaka hastigheten på användande av sommardäck i vinterväglag så är det väl snarast så att föraren är dum i huvudet :roll: .

Sedan tror jag knappast att en norrlänning skulle vara bättre skickad än en göteborgare att framföra sitt fordon i vinterväglag. Eller bättre än en uppsalensare. Möjligen kan det vara så att skåningar e mindre vana vid vinterväglag och därmed saknar en del rutin? Har bekanta i både Lund, Malmö, Tomelilla och Helsingborg och jag är medveten om att vinterdäck inte är vanligt förekommande, därav min hypotes att skåningar möjligen saknar en del rutin att framföra fordon i vinterväglag. Säger inte att det är en syntes men det ligger nog nära ;-).

Att jämföra Gambia med Sverige låter sig inte göras då jag antar att biltätheten är lägre, körkortskrav kanske inte finns för bil och därmed är trafikutbildning inte förekommande.

Motorcyklar har, som du riktigt påpekar, inga bälten.... Och på systembolaget kan man inte köpa ekoodlade morötter.

Apropå huruvida bälteslagen är mer relevant/viktigare än att framföra sitt fordon med sulor som är anpassade till underlaget, tycker jag att vintersulor så klart är viktigare. Uppenbarligen håller inte lagstiftaren med om bötespåföljden är så klen versus bälte. (Å andra sidan gillar jag inte lagstiftarens lama påföljd för rödljuskörare heller)
En förare som framför bil utan vinterdäck ger sannolikt upphov till fler olyckor där andra och tredje man skadas, än förare som kör bälteslöst. Dock så tycker jag att du ska starta en ny tråd där vi kan diskuters sånt eftersom det troligen blir en stor debatt.

M V H
---> M10
#359645
Brainy skrev:Du använder alltså bara bälte för att man måste? Själv så använder jag bälte även i utlandet så länge det finns i bilen och försöker undvika bilar där det inte finns.
Det är alldeles utmärkt, men jag åkte med en väldigt söt tjej i baksätet (gambiansk), då försöker jag naturligtvis smälta in så gott det går i det nya landet. Det hade sett fånigt ut om jag dragit fram bältet, jag såg redan tillräckligt turistaktig ut.
Brainy skrev:Till skillnad från vinterdäck eller ej så struntar jag fullständigt i om en bilist har bilbälte på sig eller inte, så länge inte jag eller någon av mina nära och kära sitter i bilen och kan göra illa sig på någon som flyger runt handlöst i bilen. Då kör inte bilen en meter förrän bältet är på eller jag / denne är ur bilen.
Men en anledning till bälteslagen är ju att folk inte ska dunka huvudet i ratten och förlora herraväldet över sin bil i onödan efter en mindre sammanstötning. alltså den är till för alla medtrafikanters säkerhet, inte bara de i den egna bilen. precis som lagar om vinterdäck och hastighetsbegränsningar. same same

korta eller långa svar, alla är välkommna
#359646
matzen10 skrev:torbjorn75: Menar du på allvar att sommardäck är lika bra, eller bättre, än vinterdäck i snö/isförhållanden? Du uttrycker dig så kartigt om att vinterdäck skulle vara nödvändigt..
Nä... jag blev bara nyfiken varför det å ena sidan fördöms folk som använder sommardäck i så hårda ordalag, adrenalinet kokar osv, samtidigt som hastighetsöverträdelser accepters utan omsvep. Det verkar inkonsekvent.

Hastighetsöverträdelser är ju också ett regelbrott, det är oerhört respektlöst gentemot gemensamt uppställda regler och dina medtrafikanter, liv & lem riskeras osv. Så varför är det ena moraliskt ok och det andra inte?
matzen10 skrev:Att köra (för) sakta skapar problem i trafikrytmen och beror den slaka hastigheten på användande av sommardäck i vinterväglag så är det väl snarast så att föraren är dum i huvudet :roll: .
Mm, kanske det, Men om folk som kör onödigt sakta är dumma i huvudet, så borde väl folk som kör för fort också vara dumma i huvudet.
Trafikrytm som trafikrytm.

jag kan vara kartig eller silkeslen, allt beroende på humör
#359647
Jo, visst är det inkonsekvent och därmed intressant som frågeställning! (t.ex. "varför kör du för fort mellan varven men använder inte vinterdäck vid vinterväglag?" Menar du sådan frågeställning som det krävs ett individuellt svar på?)

Förresten tror jag att svaren du söker, genom dina funderingar, skulle kunna besvaras bättre i en egen tråd. TS har ju med sin rubrik och inledande text angett att det är vinterdäck han vill diskutera här.

Konsensus apropå dumhuvud förutsätter ju, som jag skrev, att föraren kör sakta i vinterväglag på grund av att föraren har (ganska) odugliga sommardäck på bilen. Ju.
Sedan skrev jag inte att de kör onödigt sakta! Sakta måste de ju köra. Eller borde iaf. Något annat alternativ finns inte. Såvida man inte har för avsikt att krocka i kökörning eller sladda av vägen. Men konklusionen blir ändock att med så mycket av den normala och vettiga säkerhetshöjande utrustningen satt ur spel samt att i en förlängning så höjer denne förare risken för andra trafikanter att interagera, utan egen föskyllan, med dennes fordon och skador av varierande art kan uppstå. Ja, har man gjort det valet så är man enligt mig ett riktigt arsel. Eller hur ska man beskriva någon som så uppenbart struntar i vad som är legio och därmed utsätter andra för fara och kanske livsfara. Allt p.g.a. medvetet negligera det som föraren egentligen vet är rätt; nämligen att ha vinterkängorna på.

/M10

Edit: raderade översta raden då tråden nu är flyttad till en egen katogori.
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
#359648
matzen10 skrev:Jo, visst är det inkonsekvent och därmed intressant som frågeställning! (t.ex. "varför kör du för fort mellan varven men använder inte vinterdäck vid vinterväglag?" Menar du sådan frågeställning som det krävs ett individuellt svar på?)
Ungefär så ja.
matzen10 skrev:Sedan skrev jag inte att de kör onödigt sakta!
Det är ju bara en fråga om semantik.
Eftersom sommardäcksförare kan köra lika fort som alla andra om de bara sätter på vintersulorna tycker jag gott man kan säga att dom kör onödigt sakta.
matzen10 skrev:Förresten tror jag att svaren du söker, genom dina funderingar, skulle kunna besvaras bättre i en egen tråd. TS har ju med sin rubrik och inledande text angett att det är vinterdäck han vill diskutera här.
Han vill ju veta om han borde säga till, så jag tycker det är on topic:
Skulle han kunna tänka sig att säga till om grannen överskider hastighetsgränser? Tja, i så fall kan han väl ta ett vänskapligt snack om däcken också. Annars verkar det konstigt, varför säga till om det ena men inte det andra.

Vid ett snack får han ju åtminstone vara beredd på lite mothugg, exempelvis:
"Du sade inget när jag körde för fort tidigare, så varför kommer du nu och klagar på mina däck?"

Eller ännu bättre:
"Men du, jag har observerat att du inte följer hastighetsgränserna, så vad ger dig rätt att klaga på mina sommardäck?"

Om det är sant, det vet ju inte jag, men i så fall skulle TS stå med skägget i brevlådan. Städa framför egen dörr först...
#363123
Hhm.... Har upplevt hur det är att köra under vintertid i USA (Östkusten) med liknande vinter klimat som i Gbg.... med sommardäck (kan inte erminnas mig att det fanns någon lag om speciella vinterdäck då alla körde med sommardäck)...även om det kanske finns i andra stater än Connecticut. Grejen är den att när det blev snöoväder så körde folk väldigt försiktigt (sunt förnuft & självbevarelsedrift)...det enda jag såg var en & annan avåkning men mestadels att folk fastnade...

Nu kör jag med friktions däck här hemma i Sverige...dels för att det är ett krav för att få behålla miljö parkeringstillståndet... dels för att det ...tills nu knappt snöat något de senaste åren.

När det verkligen är halt som f-n...som det var här ett par dagar innan nyår...så är det enligt min mening små skillnader med att köra med friktions & sommar sulor.. halt som bara den i vilket fall som helst...vilket innebär att man får köra därefter...inget konstigt alls.

Återigen så verkar svensson tryggt inbilla sig att om man bara har förbud så löser sig alla problem :roll: .

Vad jag inte förstår är.... hur man vågar köra med sommardäck om man har en bil värd flera hundratusen...dvs inte pga "Oohh....farligt farligt"... utan det faktum att försäkringsbolag inte vill betala ut ersättning ifall de absolut inte måste... & har de då en klausul (som jag förutsätter att de alla har) som säger att man måste köra med si & så typ av däck bla bla.... så riskerar man ju att stå där minus flera hundratusen kronor :shock: .

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lanse[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! Då jag inte lyckades montera av den ga[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs e[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Har du tillgång till kap och svets? Du beh&o[…]