Brainy skrev:Därför att jag utgår från att dom som inte har vinterdäck fäller ut rotorblad och lyfter från vägen varje gång de möter annan trafik. Kör jag i 120 så kan jag i alla fall sakta in när det kommer annan trafik.
Sen så är det fruktansvärt irriterande att ligga i 50km/h på 90-väg för att bilen framför har för dåliga däck, det borde nästan likställas med att köra 40km/h för fort.
Sommardäcksförare kan ju också sakta in för att öka trafiksäkerheten, det behövs inga rotorblad.
Likställas = kamel som kamel då alltså, inte elefant eller mygga, då är du på min linje eller, nej?
Brainy skrev:Lustigt bara att fleraförsäkringsbolag säger att du inte får någon ersättning om du är vållande till en trafikolycka med sommardäck på en bil som är äldre än 30år i vinterföre... Ja trafikförsäkringen måste de ju ersätta, men i övrigt.
Beror inte det lite på, om olyckan har något med sommardäcken att göra eller inte?
Man får inte garanterat ersättning om olyckan beror på hastighetsöverträdelse heller.
"Smärtsamt dyr Ferrarikrasch
30-åringen från Norrland totalkvaddade sin Ferrari. Men han får inte ett öre från försäkringsbolaget – trots att han blev friad från vårdslöshet i trafik."
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ch-1.13666
Brainy skrev:Bilar som är 30år eller äldre är farliga när de körs på vinterväglag. Antingen för att de kör för långsamt och stör trafikrytmen (tragiskt att ett långsamtgående fordon ska behöva göra det, jag vet. Men så är det)...
Bilar som kör för fort stör ju också trafikrytmen, så det är ju ingen skillnad.
Brainy skrev:Men men, jag antar att du inte använder bilbälte heller? Är ju bara att välja de tillfällen du använder bilen.
Jag använder både bilbälte och vinterdäck (original sedan bilen var ny, dvs 10 år gamla). Fast inte på motorcykeln, finns ju inget bälte där. Inte heller i Gambia på semester nyligen, jag tror inte det är lag där och lokalinvånarna använde ju inte bälte...
Apropå det, hur ställer du (ni) dig till brott mot bälteslagen? Är det i paritet med hastighetsöverträdelse? Eller sommardäck på vinterväglag? Fågel fisk eller mittemellan?
Såhär här säger ordningsbotskatalogen:
- Fordon använt vid färd på väg utan att vara försett med vinterdäck eller likvärdig utrustning vid tidpunkt då sådan utrustning skall användas: 1200 kr
- Ej använt bilbälte: 1500 kr
- Överskridande av högsta tillåtna hastighet: mellan 1500 kr och 4000 kr
Slutsats: Sommardäck på vinterväglag är alltså det minst allvarliga brottet av dem alla!