...

Moderator: Moderatorer

Vi byggde om en tunnel här i Stockholm. Alla vägar var avstända med skyltar och bommar och fullt med saker som det finns på ett större bygge. Det var kul när man stoppade damen som körde in efter en lastbil genom att knacka på rutan, jag trodde hon skulle få hjärtinfakt. Hon körde ju bara efter GPS:en var hennes kommentar... Nej alla fortsätter inte att tänka själva och slutar att läsa skyltar så herr Collin har en poäng faktiskt.
*pettson* skrev:Hmm ursäkten som en gråhårig äldre herre hade när han i sådär 80km/h dundrade ut i skogen ned i ett krondike för nån vecka sen.. var: Men GPS en sa sväng höger om 300 meter och det var 300 meter o jag svängde. Skit blev det av bilen, han klarade sej. Min far var första bil efter olyckan. Så.. tja det ligger väl nåt i det ändå? Mannen åkte på en 2000meter lång raksträcka med granskog intill. Närmaste böj var ca 700 meter ifrån där det är en 4vägs korsning. Ingen aning om varför det sa sväng eftersom det aldrig varit en sväng där någonsin.
Felet här var nog snarare herrns ålder än GPSen 8)
av *pettson*
Jag försvarar inte vad herrn gjort. Det är som alla säger, sunt förnuft gäller före en gps, en förare har ALLTID ansvaret över bilen. Men när föraren är lite trött och åker där på nytt territorium så är det nog inte helt ovanligt att ett sväng vänster.. eller höger osv görs utan att stämma av med omgivningen om det är ett relevant kommando.
Om man hör "sväng höger" och sedan bara drar på ratten utan se efter - då ska körkortet återkallas. Så exakt är inte en GPS att den har koll på vilken exakt meter som svängen kommer. Oavsett vad Garmin el likn skriver på lådan.
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Om man hör "sväng höger" och sedan bara drar på ratten utan se efter - då ska körkortet återkallas. Så exakt är inte en GPS att den har koll på vilken exakt meter som svängen kommer. Oavsett vad Garmin el likn skriver på lådan.
Visst är det intressant att alla är väldigt överens om detta. Men dom litar ändå på andra så kallade säkerhetssystem i sina bilar långt över vad tillverkaren anger lämpligt. ALLT ska ses som KOMPLEMENT, vad man än har i sin bil, navi eller abs, blis, antisladd, eller tja.. whatever, några såna klara inställningar om att körkortet ska återkallas trots missbruk av systemen har aldrig kommit fram i några diskussioner. Nej faktum är att dom flesta av ren reflex faktiskt gör som rösten säger, med mera eller mindre eftertanke är man alert är det mera eftertanke, mindre alert mindre eftertanke. Att folk lyssnar utan att kika på sin GPS/ verkligheten utanför rutan är inte svårt att se, kika mellan 300-100 meter innan nästa fartkamera och se vilka som tvärnitar av pipet och vilka som förstått vad som komma ska och redan sänkt farten lite mjukt. Då jag har två fartkameror utanför mej så ser man ju en o annan tvärnit som definitivt är oplanerad. :-)-)
fick just ett nyhetsbrev från ACTICE GPS (jag är ägare till en sådan)
finnland hela baltikum och även Norge har uppdaterat till sommarhastighet!

Sverige DVS vägverket transportstyrelsen trafikverket eller vad de heter i dag skall göra det efterhand?
låter ungefär som när de får tid? namnbytena tar väl energi.
Isak
*pettson* skrev:Hmm ursäkten som en gråhårig äldre herre hade när han i sådär 80km/h dundrade ut i skogen ned i ett krondike för nån vecka sen.. var: Men GPS en sa sväng höger om 300 meter och det var 300 meter o jag svängde. Skit blev det av bilen, han klarade sej. Min far var första bil efter olyckan. Så.. tja det ligger väl nåt i det ändå? Mannen åkte på en 2000meter lång raksträcka med granskog intill. Närmaste böj var ca 700 meter ifrån där det är en 4vägs korsning. Ingen aning om varför det sa sväng eftersom det aldrig varit en sväng där någonsin.
Såna historier var kul när Gps var nytt, inte nu.
av *pettson*
ÄRRet skrev:
Såna historier var kul när Gps var nytt, inte nu.
känner inte direkt att dom nånsin varit kul Däremot skrämmande.
Det är lika skrämmande att åka till mitt gamla jobb via GPS. När du har 200 meter kvar och står i sista vägkorsningen innan du kommer fram. Då är den Garmin GPSen säker på att du är framme och ska stänga av bilen. För då är du mitt på gården enligt den. Så tydligen gäller det att verkligen få testa sin gps innan inköp om man inte har lust att dom ska peka åt helv. Som tur är så är det inte min bil och min GPS. :-)-)
Men hallå! Självklart menar jag inte att det är kul att folk kör ihjäl sig eller hamnar fel pga felaktiga gps-koordinationer. Menade att det dök upp en hel massa skrönor när gps var nytt.

@pettsson: Tror knappast GPS´n visar fel. Däremot dåligt uppdaterad mjukvara (kartor). Skyller du på spisen när såsen kokar över? Hårdvaran värmer kastrullen men mjukvaran (du) bestämmer hur mycket.
Man ger gärna 3000:- för en fin gps med stor skärm men grinar illa när den ska uppdateras med nya kartor för x-antal kronor...
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra al[…]