...

Moderator: Moderatorer

Sen är det ju också så att med tonade framrutor så räcker det att en polisbil stannar bredvid dig vid ett trafikljus för att de ska se det, och bötfälla dig. Faran är verkligen inte över för att man råkar klara besiktningen. Slit bort filmen på plats eller inställ dig för ombesiktning blir polisens besked. Plus böter förstås.
av Daddan
Gandalfi, det finns alltid de som anser att "Poliser borde syssla med något annat än att stoppa bilister med felaktiga bilar". Ett citat från en polis i gårdagens SOS Gute: "Man har ju inte alltid ett mord att lösa". Speciellt inte en trafikpolis. En del kör ju som du själv säger enligt GSG. Men de flesta chansar inte då dessa slumpvisa kontroller genomförs.

Jag tror i och för sig att det är viktigare att man genomför beteendeövervakning än att stoppa folk med blå lysdioder. Fick nita senast i morse på väg till jobbet pga. en stressad gubbe i Merca som kastade sig in framför mig. Han höll åtminstone 110 på en 70-väg och kryssade sig fram mellan bilar och vad jag såg så prejade mig och en bil till lite längre fram. Fast det kanske är "sämre hitrate" i statistiken för din chef som kanske måste bötfälla ett visst antal?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är lite förvånad av många inlägg i detta forum. Man uppmanar i många fall sina forumskollegor till olagligheter och hejar på dom som lyckas få igenom uppenbara felaktigheter i besiktningen. Det är många trådar om lagstridiga xenonkonverteringar exempelvis, med slutklämmar om att "man blir inte bländad av sitt eget ljus".
Daddan skrev:Gandalfi, det finns alltid de som anser att "Poliser borde syssla med något annat än att stoppa bilister med felaktiga bilar". Ett citat från en polis i gårdagens SOS Gute: "Man har ju inte alltid ett mord att lösa". Speciellt inte en trafikpolis. En del kör ju som du själv säger enligt GSG. Men de flesta chansar inte då dessa slumpvisa kontroller genomförs.

Jag tror i och för sig att det är viktigare att man genomför beteendeövervakning än att stoppa folk med blå lysdioder. Fick nita senast i morse på väg till jobbet pga. en stressad gubbe i Merca som kastade sig in framför mig. Han höll åtminstone 110 på en 70-väg och kryssade sig fram mellan bilar och vad jag såg så prejade mig och en bil till lite längre fram. Fast det kanske är "sämre hitrate" i statistiken för din chef som kanske måste bötfälla ett visst antal?

Du slog precis huvudet på spiken !! Många gånger, för inte säga alltid så är statistiken viktigare än själva ändamålet med insatsen. Att få 500 blås i sållningsinstrumentet på en dag är inga problem, ställ dig på en infartsled på eftermiddagen när alla ska hem, hämta på dagis, handla mat...stress, stress alla kör för fort och slarvar med både det ena och det andra. Man är inte mer än människa och all gör vi fel ibland, då får man statistik så det räcker och blir över, men inga positiva rattfyllerister. För det var väl det vi jagar när vi blåser av folk?? Eller är det bara statistik som chefen ska kunna visa upp och säga att nu har vi blåst si och så här många, för att inte tala om alla arga bilister som har tajt tidsschema och tvingas stanna. Att i det läget börja snacka om att "jag ser att du har blå dioder i dina spolarmunstycken" gör man inte. Man kollar KK och blåser, det blir inte ens tid att göra slagning på bilen i det flesta fall. Nu talar jag om hur det funkar i Malmö, inget annat. Det kanske funkar, förhoppningsvis, bättre på andra ställen i landet.
Hade vi själva fått välja tid, plats och omfattning hade sett HELT annorlunda ut. Det är ju inte det att man inte vet var det brukar röra sig rattonyktert folk, men att få en trafikkontroll i centrala delarna en helg eller i närheten av idrotts, ridanläggningar en tidig söndagsmorgon är ingen enkel sak. Då blir det inte så många blås, alltså ingen statistik, men kanske fler rattonyktra som fastnar i nätet......låter hemskt men så är det!!
Användarvisningsbild
av Severin
Gandalfi skrev:Det finns en uppsjö av lagar och regler som våra yrkestrafikanter måste följa...
Tro mig, jag vet :wink:
Det jag menar med mitt inlägg va att för ett par år sen så hade jag ett par glödande xtraljus på lastbilen och det vart sura miner vid kontroller men när andra kollegor åker in i kontroller typ dom jag länkade till så händer det iaf inget, har snarare märkt att ju mer lampor på en lastbil desto större chans att man klarar sig ifrån böter
Användarvisningsbild
av Brainy
Parkeringsljus får sitta max 40 cm från bilens yttre hörn och får vara hur många som helst i antal.
Sitter de på en höjd av minst 200 cm klassas de inte som parkeringsljus och kan sitta placerat längre in än 400 mm/40 cm. Därför kan lastbilar ha glödisar i extraljusen på taken. Däremot så bryter ju flertalet lampor på Severins bilder mot dessa regler = big no no.

Men som sagt, lastbilar får ha glödisar i lyktor placerade minst 2m från marken så ta inte det som att det är lagligt för er att ha glödisar i era extraljus.

Flyttar även tråden till väg och trafikdiskussion.

/Anders
Användarvisningsbild
av Severin
Brainy skrev:Parkeringsljus får sitta max 40 cm från bilens yttre hörn och får vara hur många som helst i antal.
Sitter de på en höjd av minst 200 cm klassas de inte som parkeringsljus och kan sitta placerat längre in än 400 mm/40 cm. Därför kan lastbilar ha glödisar i extraljusen på taken. Däremot så bryter ju flertalet lampor på Severins bilder mot dessa regler = big no no.

Men som sagt, lastbilar får ha glödisar i lyktor placerade minst 2m från marken så ta inte det som att det är lagligt för er att ha glödisar i era extraljus.

Flyttar även tråden till väg och trafikdiskussion.

/Anders
Stämmer ju inte med dom som har stoppad mig.

En annan sak som är rolig, som ni har sett så har många tradare mängder med dioder bak ex http://lundgren.zoomin.se/P914619
Skull detta släp ha 67 lampor kan dom få böter men är det 68 så är det godkänt.

Samma sak med hyttbelysningen,det får inte heller ha "felaktig"färg för den belysningen kan synas utifrån :-O) ändå så har Merca blåa dioder, Scania har röd nattbelysning.

Finns så mycke sjuka regler
av Lövet
greeeken skrev: Hur som hellst så kanske det borde bli nån ändring där, menar om besiktningskillen låter det passera så äre isåfall han som ska ha skit. Trott elelr ej alla kanske inte vet om att man itne får ha tonade rutor fram. Abdul 72 år vet kanske inte om det.
Abdul 72år tonar inte sina framrutor. Det gör däremot Abdul 21år och han ska ha varenda krona i böter som han kan få.
Användarvisningsbild
av Severin
Brainy skrev:Severin: Isådanfall har de polismännen haft fel. Sådär säger lagen. Det var inte som så att du hade glödisar i extraljusen i grillen med?

/Anders
Nä men kul att inte ens konstaplarna har koll :-)-)
Lufta koppling som inte går

Kopplingen brukar ta vätska ur en avskild sek[…]

..men tar en stund innan den går ner p&ari[…]

Jag tänker att det senare alternativet betyde[…]

Premiär för att dra husvagn. Fick l&arin[…]