...

Moderator: Moderatorer

Många sivilbilar har inte mer än radio, då dom inte andvänds för annat än Typ span. eler transport.
dom mätte alla gånger upp dig med bilens befintliga hastighetsmätare, o det var enda anledningen till att dom drog av lite i hastighet (för då kommer det att hålla i tinget, o man drar det hela dit)

du kan alla gånger neka, men det hjälper mycket sällan.
det var ju knapast så att du inte viste att du körde för fort, så då behöver du ju inte vara så sur (det var ju et medvetet val att köra för fort) käns lite värre när man missar en skylt, o tror att man håller korekt hastighet.

Dan före midsommar, är en av de mäst trafikerade dagerna på året ! då är det också mäst poliser ute! ingen bra dag att ha brottom på.
eccy243 skrev:för att sedan kolla upp bilen på sms, och om den är okej så kan man ju hänga på.
När du kollar upp bilen med sms skickar du regnumret till fordonsfråga-numret ?
Funk skrev:
Brainy skrev:Surt med böter, men vet man med sig att man kört för fort så är det väl bara att skriva på antar jag...
Precis tvärtom ! Det finns ett antal förutsättningar som skall uppfyllas för att boten skall utdömas av domstol om man inte alltid tänker på.. Platsprotokoll, kontroll av skyltning, kalibrering av mätutrustning mm. Om två oerfarna (på trafiksidan) poliser i ett efterföljande fordon med bara analog okalibrerad hastighetsmätare tillåts skriva ut en bot på 122km/h oemotsagt så är det illa... . Polis får bara rapportera eller inte rapportera, allt annat är domstolens sak. Om dom rapporterat det som dom uppfattat som 122km/h på sitt bristfälligt kalibrerade fordon så har dom inte tillräckligt på fötterna för att det skall hålla fullt ut i domstol. Om dom skriver ned hastigheten så har dom begått ett tjänstefel ! Men är man nervös så tycker man kanske att det var bra att man får behålla kortet, fullt naturligt...

Jag korrigerar mitt inlägg en smula, det gäller andra regler vid efterföljande...
Kolla gärna här hur det kan se ut: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/ ... _start.htm

/Thomas
Det är jag fullt medveten om, nu menade jag snarare att vet man med sig att man har gjort fel så varför inte bara stå sitt kast?
Varför ska mina skattepengar gå åt till processande mot någon som vet med sig att han eller hon har kört för fort och istället för att ta sina 2-3kkr i böter låter skattebetalarna stå för betydligt större summor samtidigt som poliser som annars hade kunnat syssla med andra brott blir bundna till onödigt pappersarbete.

Jag tycker vi har en mesig hastighetspolitik i Sverige och jag kör ofta(st) för fort utanför tättbebyggt område. Men jag har hittills aldrig käftat om en polisman stoppat mig när jag kört för fort.
eccy243 skrev: Om det då står "'polismyndigheten jämtlands län, Östersund" eller nåt i den stilen så kan man ju ta det lite lugnt.
På vissa av bilarna står inte polisen som ägare utan någon privatperson, så helt säker är man aldrig ;-// Fast då handlar det knappast om trafikpoliser, och du lär inte bli stoppad :-)-)
av *pettson*
Det enda jag tycker är extremt intressant om jag är tagen för fortkörning är: HUR FORT GICK DET.
För även om jag kört i vad jag TROR är 125km/h så lär inte det vara min riktiga fart. Det skiljer stort på olika fordon.
Kör vi vissa modeller på opel t.ex så felar det +12km/h vid 90. Jag håller alltså 102km/h vid 90km/h riktig fart. En del bilar skiljer uppåt +18km/h vid 110. Volvo tillhör inte en av dom bilar som är perfekta heller tyvärr. Kör gärna och kika då o då på GPS. Nu är ändå inte GPS lika perfekt som när man kör bilen med testinstrument inkopplat (riktig fart räknas på abs kransarna förutsatt att däckstorleken stämmer) men det är betydligt exaktare än bilens egen instrumentering.
Menar att åka med en för dej okänd felvisning och medvetet köra för fort däremot, bli tagen av en annan bil som kört och bedömt enligt sitt eget okänt felvisande instrument. Det kan sluta lite hursomhelst, i värsta fall på fel sida om att få behålla körkortet helt i onödan. Att kräva bevis i mina ögon i den situationen är bara för att veta att jag blir korrekt bedömd då jag faktiskt inte VET hur fort det gick i verkligheten.
En bekant blev tagen för nån vecka sedan på samma sätt, alltså med efterföljande fordon. Han blev tagen på 50 sträcka. Som tur är så visste han inte hur han skulle åka i den okända staden så han hade en gps på. Det sista han gjorde innan han blev uppmärksammad på sitt förföljande var att kika på gpsen. Gpsen visade 46km/h osv..
Han blev stannad och upplyst om att han kört 59km/h och att det nu inte fanns så många val. Dom hade mätt upp honom och thats it. Han frågade nyfiket om HUR man mätt upp? Svaret var genom hastighetsmätaren. (hur ser man 59?) Hursomhelst vägrade han skriva på eftersom hans gps LYCKLIGTVIS visat 46 strax innan. Ärendet får nu gå vidare så får han väl vad som gäller. GPS eller hastighetsmätare.
Syrrans bil (V40n) som jag körde just då hade vi kollat upp felvisningen på. Den var tamejfan EXAKT när den rullade på vinterdäcken 185/65 -15. Vid fortkörningstillfället rullade den på sommardäcken som är 195/55 -15. Jag hade säkert ~130 på mätaren.

Polisen Passat vet man ju inget om. Skulle nog ha frågat lite mer innan jag skrev på... Nu fick jag lägga skatteåterbäringen på fortkörningsböter. :???:
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra al[…]