...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Vilken idiot till yrkeschaffis!!!

Nånting jag är noga med är att det ska vara fritt bakom när jag kör omkörningar i yrket

Samma sak hände mig fast med en pb, kom ikapp 2 bilar i hagsta som jag tänkte ta när det blev 2 filer, bilen framför mig kör om och jag hänger på sen blinkar hon in så jag kan köra om men då kommer den ikapp en annan bil framför sig och slänger sig ut för att köra om medans jag ligger redan i omkörning vilket hade lett till att hon hade kört in i framskärmen om jag inte hade grisnitat så abs:en går in på asfalt!!! Jävla sopor i trafiken det finns
Användarvisningsbild
av DogWalker
Tyvärr finns det så klart idioter till långtradarchaffisar också, stressade och otåliga plus en dålig dag kan göra mycket. Ingen ursäkt, men en trolig realitet.
Som yrkeschaffis kan jag väl erkänna att jag själv gjort en del korkade saker genom åren, men har i allafall funderat efteråt att "va fan gjorde jag så där för" och "fan, det där var jävligt korkat". I grund o botten försöker i allafall jag vara så bra det bara går...perfekt. Men hur mycket är det som är perfekt? Är vi helt okritiskt perfekta i vår vardag?
Jag tror att de flesta långtradarchaffisar vill vara perfekta, ta hänsyn, göra rätt, vara tydliga. Dock finns det så klart de som aldrig fattar, utan bara kör utan någon tanke på andra.
Det fanns en tid när samarbetet i trafiken funkade hyfsat, men idag verkar det ofta vara helt obefintligt. Idag ger man gas inför korsningar och rondeller, för herregud förbjude om någon annan jävla idiot lyckas slinka före.... :-(O)
Eller varför inte göra omkörningen i högerkurva istället för att vänta på nästa raksträcka, fan jag tjänar ju obefintlig tid...såvida jag inte frontar då, men det gick ju bra förra gången typ.
Eller typen som kör ut från väjningplikt, för att sen inte alls bry sig om trafiken som kommer ifatt p.g.a. personen i fråga inte har kommit upp i högre hastighet än 40km/h på 50-100 meter. Ähh, vad då bakspegel, den har man ju när man ska backa.

Som lastbilschaffis är man reglerad av en hel del saker, lagar o sånt som t.ex. körtidsregler. Som det är idag är tempot uppskruvat så pass att vettiga marginaler finns inte längre, man ska komma så långt man kan på laglig väg. Då vill man inte ligga och åka 60-70km/h på Europaväg typ E4 när man normalt kan åka 80km/h, Är man redan sen kan man lätt bli jävligt stressad. Dålig ursäkt kanske, men en realitet eftersom det är så de flesta funkar rent mentalt som människa. Vi som kör vill ju också komma hem och få vara lediga, vi vill lika lite som er alla andra få en längre arbetsdag än nödvändigt.

Nåväl, hur som helst så blir man äldre, mer erfaren och man mognar antar jag...på nåt sätt. Därför idag får det bli som det blir, i allafall oftast. Man tar det lite lugnare, åker jag genom städer med små vägar och mycket trafik drar jag ut på avståndet till framför varande t.ex. med en 30-40meter, på så sätt kan andra slinka in framför från anslutande vägar om de vill. Visserligen förlorar jag ett antal sekunder eller minuter per dag, men det bjuder jag på. Jag är ju trots allt bäst... :-)-) :wink:
av Xotica
Visst har man mött mkt folk på ställen de inte ens ska köra på ... tex så har jag väl mött 3-4 bilar i motgående riktning i rondeller där det sitter 80plussare med tant .. givetvis Kepsgubbar .. de där med rutig tweedkeps som inte skulle haft ngt körkort, eller ens bil vid detta laget.. Sedan bilar som legat för nära baken och sedan gjort panikomkörningar uppför backkrön med möte... har varit med om massor med sånna vansinnesomkörningar och vid minst 3-4 fall har jag trott att en olycka var förestående. dessa omkörningar har skett vid 90/110 vägar och jag kör hellre 5-10km/h över eller mer.

Vansinnigaste saken jag varit med om i trafiken till dags datum är följande.
Tänk er dimma på Motorvägen, farten är 110 det är iofs 2 filigt sträckan som är 2 filig är ca 2 mil, och mellan norrgående körfält och södergående körfält är det 50 meter. Ni som kört motorvägen efter skellefteå mot Piteå vet vad jag menar.

Iaf nu händelsen .. jag var på väg norrut och låg i 110 .. När jag kört en stund får jag MÖTE .. en bil som kommer i betydligt högre hastighet än 110 möter mej samt några andra bilar MITT I DIMMAN på HELT fel sida av vägen .. ca 50-70 meter ifrån hans korrekta södergående körfält. Hur han ens tog sig in på fel sida övergår mitt förstånd!

//Xo
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag måste dela med mig av en liten historia här jag med. Nu var det visseligen ingen yrkeschafför (långt ifrån) det handlade om, men ändå.

Jag var ute och provkörde volvon lite efter en del skruvande i garaget, en bra bit ifrån mina föreldrar finns den en 90sträcka (2filer i bredd) som är en raka på 2km ungefär.

Klockren för att dra på lite på.

Sagt och gjort, jag drog på som fan för att vara helt ärlig. Men det var ju INGEN där!

När jag kommer till hälften, och då går det en bra bit över 170.. så ser jag att det är en bil i höger körfält, nästan framme vid rondellen som den här rakan mynnar ut i..

Så jag släpper såklart på gasen och lugnar mig lite när jag närmar mig, MEN!

Då märker jag att puckot står helt stilla med en karta i knät, ingen varningsblinkers, ingenting!

Så jag vänder i rondellen, åker tillbaka dit igen. För att vara schysst och hjälpa till. Kanske var det så att hon hade soppatorsk? punka?

Stannar bakom bilen, på med varningsblinkers och går fram.

Då är det.. hoppas ingen tar illa upp nu, men irritationen var total. Så det var en gammal kärring som sitter där. Med kartan i högsta hugg och försöker förklara för mig att hon inte vet vart hon ska, medans jag försöker förklara för henne att jag kunde krockat in i henne. Och då hade det bara varit skit kvar av både oss.

För att citera mig..
"Man kan väl för i helvete inte stanna mitt på en 90 raka å läsa kartan!!"

och hon svarar..
"hur menar du nu?"

Det hela slutade med att jag lugnade ner mig lite och visade henne vägen på kartan.
Sen åkte jag därifrån.
Asså va fan. Är det konstigt att man blir förbannad?

/Ticken
Användarvisningsbild
av Brainy
Det värsta är att försäkringsbolaget ansett dig som skyldig till olyckan om det smällt... Att den andre utfört allmänfarlig vårdslöshet bryr dom sig inte om.
Det var ungefär så sambons olycka gick till, en idiot som stannat direkt bakom en kurva på 90-väg. Kärringen anmälde henne dessutom för vårdslöshet i trafik. Sambon vann i tingsrätten men mot försäkringsbolaget hade vi inte en chans då dom ansåg att man alltid ska hinna stanna oavsett vad.

Kom ihåg det nästa gång någon kör ut mot rött framför er.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Lite offtopic, men måste bara fråga.

Om jag kommer och kör på en väg rakt fram, en korsning dyker upp där anslutande trafik har väjningsplikt/trafikljus.
Jag har grönt ljus och kör, en annan kör mot rött/eller bryter väjningplikten och jag kör in i den bilen.
Kan någon bekräfta med 100% säkerhet att jag då kommer att bli vållande enligt försäkringsbolag?
Jag tycker det låter minst sagt konstigt att man ska kunna bli vållande när man följer trafikreglerna.
Bekräfta gärna med länk.

Brainy skrev:Det värsta är att försäkringsbolaget ansett dig som skyldig till olyckan om det smällt... Att den andre utfört allmänfarlig vårdslöshet bryr dom sig inte om.
Det var ungefär så sambons olycka gick till, en idiot som stannat direkt bakom en kurva på 90-väg. Kärringen anmälde henne dessutom för vårdslöshet i trafik. Sambon vann i tingsrätten men mot försäkringsbolaget hade vi inte en chans då dom ansåg att man alltid ska hinna stanna oavsett vad.

Kom ihåg det nästa gång någon kör ut mot rött framför er.
av LarsBd
Det hela grundar sig på att du i trafiken endast har skyldigheter och inga rättigheter. Har man inga rättigheter kan man inte vara oskyldig vid en trafikolycka.
Användarvisningsbild
av Ticken
Jävligt irriterande är det iaf att folk är helt efterblivna i trafiken och stannar på en 90sträcka för att läsa kartan.

/Ticken

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]