...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Funk skrev:Vill bara understryka att det i mina ögon finns lika många kärringar av manligt kön som kvinnligt i detta fallet...

/Thomas
Jo, speciellt i Göteborg... tycker att folk kör sämre nu än för några år sedan. Dvs, man visar mindre uppmärksamhet, mindre hänsyn & mycket vanligare att man ger fan i att blinka då man byter körfält osv...
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av metalHJ
Intressant ämne :)

Men jag anser också att det handlar lite om simultanförmågan, och överlag hur man hanterar sin bil av ren rutin! Har man från grunden lärt sig att framföra en bil på rätt sätt, sitter ju det kvar i ryggmärgen och övriga omständigheter borde inte påverka körningen markant. Om man dessutom kör automatväxlad bil, ser jag det inte som något problem att prata i luren. Men som sagt: Under förutsättning att man är en erkänt bra förare!

Jag själv kör automatväxlad bil, och kan erkänna att jag väldigt sällan behöver använda 2 händer för att manövrera min bil. I stort sett aldrig närmare sagt! Så det skulle vara för att koncentrationen störs av ett mobilsamtal, men det är ju ett ansvar man själv får bedöma. Klarar man inte av att hantera bilen när man är i andra tankar, ska man helt enkelt strunta i luren tills man är stillastående. Men för mig är bilkörning mycket en rutinsak, och allting bara går av ren vana. Hur man tittar, ge tydliga signaler, ha ögonkontakt med övriga förare i trånga lägen, osv. Att överlag ALLTID ha uppsikt på trafiken, och vad som händer! Omständigheterna förändras ju hela tiden. Man kan ju vara rent praktiskt hur duktig som hellst att köra bilen, olyckan kan ändå vara ett faktum om man inte använder sina ögon och sunda förnuft!

Många människor borde helt enkelt inte ha ett körkort, oavsett om de använder sin telefon eller inte. Jag har alltid tyckt att reglerna borde skärpas markant vid uppkörningar och uppskrivningar! Körningen ska sitta inpräntad i ryggmärgen, då man faktiskt framför ett dödligt vapen på vägarna och mellan varven tänker på helt andra saker än just körningen.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ja du lär väl troligtvis bli den som är "vållande" med tanke på att högerregeln tillämpas skarpt på parkeringar.
av Amarace
vetten skrev:
Fluffen skrev:Det var ju tur det.
Jag är förundrad över hur en person kan vara så oberörd över att ha kört på någon som hon verkade vara. ?:-/
Ja det är jag också. Att hon trots att polisen kom fortsatte att prata i luren är ju helt galet. Jag vet ju inte vad hon sa till den polis som snackade med henne, men jag såg att hon hela tiden hade luren mot sitt öra även då :-O) den polis som vi pratade med sa att vi inte behövde snacka med henne mer eftersom dom var där och skrev rapport, så det enda han tyckte jag skulle ta var ju förutom dom bilder jag ju trots allt tog efter krocken var hennes regnummer, för resten kan ju både jag och försäkringsbolagen ta reda på själv på nätet och att om jag kryssade i att dom varit där så fanns ju allt dom behövde hos polisen.
Får väl läsa polisrapporten sen.
Men hur som helst så åker jag bergis på det eftersom hon kom från höger, för så resonerar försäkringsbolagen.
Tycker själv att det bästa faktiskt är att den åklagare som måste läsa rapporten tar det vidare så kanske man har en liten chans att få upprättelse ändå :mrgreen:
Först, olyckligt att det hände, men tur att det inte blev personskador.

Men din sista mening, hur ska du få upprättelse om det går vidare? Det som kan hända är ju vårdslöshet i trafik för din/din sons del iomed att ni bröt mot högerregeln, att hon pratade i Mobiltelefon är ju såklart inte ok, men inte olagligt, medans att bryta mot högerregeln är det. Hon lär hävda att hon hade full koll men att ni körde ut framför henne trots att ni hade väjningsplikt.

Sen att det i våra ögon var hennes fel mer eller mindre har ju ingen betydelse egentligen, tyvärr.

Och en annan sida på saken neutralt sett, varför stannade inte din son för att släppa förbi henne iomed att hon kom från höger?

MetalHJ, hmm, du får ha hur stor koll du själv tror, men i verkliggheten är du väldigt avtrubbad mentalt när du pratar i en mobiltelefon, inte lika uppmärksam och har inte lika snabb reaktionsförmåga. Just att du säger att bilkörning är en rutinsak och går på ren vana gör ju att det absolut inte är lämpligt, för det är när det går på rutin man inte är lika uppmärksam, även om man själv tror man är lika bra bilförare trots att man pratar i mobil.

Jag tycker själv jag är hyffsad bilförare, men OM jag pratar i mobil så erkänner jag glatt att det inte finns en chans att jag är lika uppmärksam och reaktionssnabb om det händer något, och det tror jag gäller alla egentligen, även om få vill erkänna det.
Användarvisningsbild
av Guligan
Att ringa är väl i många fall ok, men f-n vad illa det är med sms-ande bilförare!
av metalHJ
Amarace skrev:MetalHJ, hmm, du får ha hur stor koll du själv tror, men i verkliggheten är du väldigt avtrubbad mentalt när du pratar i en mobiltelefon, inte lika uppmärksam och har inte lika snabb reaktionsförmåga. Just att du säger att bilkörning är en rutinsak och går på ren vana gör ju att det absolut inte är lämpligt, för det är när det går på rutin man inte är lika uppmärksam, även om man själv tror man är lika bra bilförare trots att man pratar i mobil.

Jag tycker själv jag är hyffsad bilförare, men OM jag pratar i mobil så erkänner jag glatt att det inte finns en chans att jag är lika uppmärksam och reaktionssnabb om det händer något, och det tror jag gäller alla egentligen, även om få vill erkänna det.
Det var inte min mening att framstå som någon översittare, men jag tyckte inte min text poängterades mot mig som förare utan mer min uppfattning på saken i fråga. Så jag menar inte på att jag är en pärla till förare, jag har gjort mina tabbar, men också lärt mig något av det! Men det jag ville komma till var att vissa hanterar ju flera saker samtidigt bättre än andra. Alltså kanske vissa personer överhuvudtaget inte är lämpade för att köra bil och prata i tele samtidigt, medans andra kanske fixar det bättre.

Men givetvis är det som du säger att det avtrubbar, oavsett vem det gäller. Det avtrubbar även mig, så befinner jag mig i en knepig situation i trafiken och får ett samtal, väljer jag att inte svara alls, eller svara "jag ringer dig strax". Vissa situationer kräver ju mer uppmärksamhet än andra... Så en handsfree tycker jag inte är något alternativ till problemet, för det är den mentala biten som är det största problemet. Att man troligen fokuserar på något helt annat, än det man borde. Och är det ett viktigt samtal, försöker jag alltid köra åt sidan vill jag understryka :) Men se bara på alla yrkeschaufförer, kan ta chaffisar på mitt jobb exempelvis. Många av dom har en blåtand i örat, och pratar i tele väldigt mycket. vare sig de kör eller inte! Ändå tycks de inte vara med i speciellt många olyckor, så ändå måste jag tycka att ju mer rutin man har på att framföra sitt fordon spelar in en viss roll i förmågan att prata i tele samtidigt.
Användarvisningsbild
av alex960
metalHJ skrev:
Amarace skrev:MetalHJ, hmm, du får ha hur stor koll du själv tror, men i verkliggheten är du väldigt avtrubbad mentalt när du pratar i en mobiltelefon, inte lika uppmärksam och har inte lika snabb reaktionsförmåga. Just att du säger att bilkörning är en rutinsak och går på ren vana gör ju att det absolut inte är lämpligt, för det är när det går på rutin man inte är lika uppmärksam, även om man själv tror man är lika bra bilförare trots att man pratar i mobil.

Det var inte min mening att framstå som någon översittare, men jag tyckte inte min text poängterades mot mig som förare utan mer min uppfattning på saken i fråga. Så jag menar inte på att jag är en pärla till förare, jag har gjort mina tabbar, men också lärt mig något av det! Men det jag ville komma till var att vissa hanterar ju flera saker samtidigt bättre än andra. Alltså kanske vissa personer överhuvudtaget inte är lämpade för att köra bil och prata i tele samtidigt, medans andra kanske fixar det bättre.

Men givetvis är det som du säger att det avtrubbar, oavsett vem det gäller. Det avtrubbar även mig, så befinner jag mig i en knepig situation i trafiken och får ett samtal, väljer jag att inte svara alls, eller svara "jag ringer dig strax". Vissa situationer kräver ju mer uppmärksamhet än andra... Så en handsfree tycker jag inte är något alternativ till problemet, för det är den mentala biten som är det största problemet. Att man troligen fokuserar på något helt annat, än det man borde. Och är det ett viktigt samtal, försöker jag alltid köra åt sidan vill jag understryka :) Men se bara på alla yrkeschaufförer, kan ta chaffisar på mitt jobb exempelvis. Många av dom har en blåtand i örat, och pratar i tele väldigt mycket. vare sig de kör eller inte! Ändå tycks de inte vara med i speciellt många olyckor, så ändå måste jag tycka att ju mer rutin man har på att framföra sitt fordon spelar in en viss roll i förmågan att prata i tele samtidigt.
okej vänta lite nu jag kör cirka 15-25tusen mil om året eftersom jag är yrkesförare(lastbil 60ton) och kan säga att jag pratar mycket i telefon då denna har ersatt komradion pratar ungefär 5-6timmar om dagen och jag kan säga att jag själv inte märker någon skillnad på min körning oavsett jag pratar i luren med eller utan handsfree och ingen som åkt med mig säger heller detta. ja det är mitt eget mobilabonemmang
Användarvisningsbild
av DogWalker
Men vänta nu litegrann.....

Vetten uppger ju att de rullade sakta framåt och eftersom smällen tydligt tar på fram och bakdörren så borde ju vetten med son redan varit ute i korsningen när kärringen kom och körde på dom. Jag tycker vetten ska ta strid om de anses vållande. :-)-)

Man kan väl inte köra på en bil som redan står i en korsning och sen åberopa högeregeln, eller??? :?:

När det gäller mobilpratande när man kör så skulle detta inte vara ett problem om folk som INTE kan prata samtidigt som man kör lät bli helt enkelt, och tog sitt personliga ansvar för sin omgivning. Att prata i telefon är väl ingen större skillnad än att prata med ev. passagerare.
Kör själv yrkesmässigt och har inga problem med detta, och givetvis så tar jag mitt ansvar och låter bli att svara om det är olämpligt, eller om det börjar bli olämpligt lägger jag på. Fattar inte att det ska vara så svårt för svenskar att ta sitt personliga ansvar för sin omgivning. Kan man inte så låt bli, det är inte så svårt. 8)
av anp
Som jag uppfattat det är högerregeln absolut, det spelar ingen roll ifall du blir påkörd på dragkroken längst bak på bilen eller på frontspoilern.
Däremot kan kanske ansvarsfrågan delas om det kan bevisas att motparten kört på en "stillastående" bil, men huvudansvaret faller mest troligt på den påkörda bilens förare.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]