...

Moderator: Moderatorer

av erc
Är däcket allmänna skick godkänt borde inte en dold skada föranleda misstanke om brott. Är däckets skick däremot inte godkänt kan ju underlåtenheten att åtgärda detta förvärras av att det också finns en allvarlig skada.
av erc
Om jag tolkar det rätt såg händelsekedjan ut så här;

1. Vid flygande kontroll konstateras dåligt däck
2. Bilen besiktigas, dock utan att däcket byts och anmärkning görs

Det kan ju då definitivt tolkas som att du underlåtit att åtgärda felet som upptäcktes vid den flygande kontrollen varvid försummelse ju kan konstateras.
Det är väl i så fall om det klassas som vårdslöshet i trafik.

Jag känner en som blev av med körkortet helt (han hade prövotid kvar) för att han slarvat med att skrapa rutorna. Båda saker är ju egentligen lätta grejer att kolla, men kan bli till allvarliga olyckor.

Får du en obot på 3000kr för att däcket är skadat så var det ju så skadat att det t.ex kan explodera och sedan orsaka en olycka. Ett slitet däck är 1200kr i böter om jag inte minns helt fel.
av *pettson*
Törs man fråga varför irritation uppstår över att man faktiskt har ANSVAR över fordonet man framför? Det är ändå 1500kilo plåt som rätt behandlat är trevligt och fel behandlat ett otrevligt dödsvapen.
När det var dags att ta körkort så tutades samtliga i att vissa kontroller skulle ske, ändå möter man enögda bilar veckor i sträck på dom sträckor man pendlar, varninglampor lyser i bilarna för både belysning och allt annat när man kommer nära, för ingen verkar veta ändå vad alla roliga lampor betyder, inte heller verkar man märka att man åker runt med halva belysningen, att det är samma bilar i veckor visar ju att det inte *hände nyss*.
Däck då? Tja.. jag vet inte om jag är den enda som INTE kör där det är mosat glas eller vassa kanter synliga? Om jag är den enda som faktiskt parkerar med däcken lite vridna då o då vid affären och faktiskt slänger en blick på framhjulen? , visst kan mitt hjul vara uppskuret på en punkt jag inte ser? Men ett däck i skapligt skick blir inte genomskuret huxflux bara. Bakhjulen håller jag helt ärligt INTE koll på mera än då jag tvättar bilen, men dom lär inte åka i terräng mina framhjul inte varit i då jag inte backar särskilt ofta i terräng jag inte har koll på. Bakhjulen slits ju dessutom inte hälften av vad framhjulen gör.
Är jag den enda som faktiskt försöker undersöka bilen innan nästa färd, om bilen går som en kåt snok på vägen och man får hålla sej i för att inte hamna i diket för att framvagnen pekar nånannanstans än bakvagnen?
Det händer ju även faktiskt att man kör bilen, släpper ratten och låter den hållas lite grand (inte i närheten av andra) för att sen trampa på bromsen och se om bilen fortsätter gå rakt eller om den börjar dra lite.
Sanningen är ju den att lite sunt förnuft räcker ypperligt långt för att inte åka runt med en trafikfarlig bil. Att inte ha ekonomi är ju ingen ursäkt, alternativet är att ställa den hemma och låna nåt annat då.
Att då få en varning eller indraget körkort för det som beskrivits är helt rätt för en så allvarlig skada, man har ju som förare bevisat att man inte är mogen att framföra ett fordon själv tyvärr. Att inte hålla med om att man ska bli straffad visar ju också att man inte har en susning om vad man gjort..
av metalHJ
Patetiskt är det enda ord jag finner som lämpligt! Dels av alla som är jätte duktiga med att hålla koll på sina egna bilar, och dels av de som inte alls gör det. Vart tog den mänskliga faktorn vägen? Människor gör misstag, that's it! Somliga lär sig av misstag, andra inte... Att vistas i trafiken är en fara för ditt eget liv, och det bör du vara medveten om redan du sätter dig bakom ratten! Så egentligen har det fan ingen roll hur mycket koll du har på ditt eget fordon, du kan lika gärna bli påkörd... Och med dagens stressiga mentalitet i samhället, förstår jag att bilens skick inte intresserar somliga ägare. Ägaren är intresserad av att ta sig från punkt A till B!

Som nämnts innan, anser även jag att det finns betydligt värre faktorer att lägga energi på! Det är mentaliten som måste ändras på, inte folks bilar. Folk springer in i väggen till höger o vänster av en enkel anledning...
av *pettson*
metalHJ skrev:Patetiskt är det enda ord jag finner som lämpligt! Dels av alla som är jätte duktiga med att hålla koll på sina egna bilar, och dels av de som inte alls gör det. Vart tog den mänskliga faktorn vägen? Människor gör misstag, that's it! Somliga lär sig av misstag, andra inte... Att vistas i trafiken är en fara för ditt eget liv, och det bör du vara medveten om redan du sätter dig bakom ratten! Så egentligen har det fan ingen roll hur mycket koll du har på ditt eget fordon, du kan lika gärna bli påkörd... Och med dagens stressiga mentalitet i samhället, förstår jag att bilens skick inte intresserar somliga ägare. Ägaren är intresserad av att ta sig från punkt A till B!

Som nämnts innan, anser även jag att det finns betydligt värre faktorer att lägga energi på! Det är mentaliten som måste ändras på, inte folks bilar. Folk springer in i väggen till höger o vänster av en enkel anledning...
Hur förändrar man mentaliteten till det bättre med det mess du själv sände in?

Jag vet inte om du är medveten om utrycket att *dra sitt strå till stacken*?..
Om alla gör sitt bästa för att just hålla koll så har DU minimerat riskerna DU skapar i trafiken. Gör alla så blir riskerna totalt sett mycket mindre. Slumpen däremot är jäkligt svårt att hålla koll på.
Din rad: *förstår jag att bilens skick inte intresserar somliga ägare*
Stör jag mej enormt på. Att du kvitterade ut ditt körkort betyder att valt att ta just det ansvaret för fordonet du framför, den delen av skicket som innefattar säkerhet. Gillar man inte det finns det alltid busskort istället.
Användarvisningsbild
av marcus86
tror inte du behöver vara orolig för kortet :D jag har blivit av med mitt körkort 3st gånger,för fortkörningar,vårdslöshet i trafik,mm. har fått 37st bötes lappar i trafiken för olika saker, tro mig du tappar INTE kortet för ett däcks skull, jag torskade i en flygande besikting, hade 2st däck där korden var framme helt,tappade inte kortet för det :D jag väntar på rätte gång efter min trafik olycka ( singel olycka ), blir det rätte gång och jag förlorar den så riskerar jag: 2år fängelse,max belopp i böter,förlorar mitt körkort i minst 5år, så jag har lite att oroa mig för :( men tror inte du behöver vara orolig :D
Användarvisningsbild
av Guligan
marcus86 skrev:tror inte du behöver vara orolig för kortet :D jag har blivit av med mitt körkort 3st gånger,för fortkörningar,vårdslöshet i trafik,mm. har fått 37st bötes lappar i trafiken för olika saker, tro mig du tappar INTE kortet för ett däcks skull, jag torskade i en flygande besikting, hade 2st däck där korden var framme helt,tappade inte kortet för det :D jag väntar på rätte gång efter min trafik olycka ( singel olycka ), blir det rätte gång och jag förlorar den så riskerar jag: 2år fängelse,max belopp i böter,förlorar mitt körkort i minst 5år, så jag har lite att oroa mig för :( men tror inte du behöver vara orolig :D
Å f-n, vilket "imponerande" register du lyckats med...
Användarvisningsbild
av Brainy
marcus86 skrev:tror inte du behöver vara orolig för kortet :D jag har blivit av med mitt körkort 3st gånger,för fortkörningar,vårdslöshet i trafik,mm. har fått 37st bötes lappar i trafiken för olika saker, tro mig du tappar INTE kortet för ett däcks skull, jag torskade i en flygande besikting, hade 2st däck där korden var framme helt,tappade inte kortet för det :D jag väntar på rätte gång efter min trafik olycka ( singel olycka ), blir det rätte gång och jag förlorar den så riskerar jag: 2år fängelse,max belopp i böter,förlorar mitt körkort i minst 5år, så jag har lite att oroa mig för :( men tror inte du behöver vara orolig :D
Nu kan jag inte låta bli när jag ser att du är från Västerås.

Är du Gurkan eller Patrik i sveriges värsta bilförare? :-O)
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]