...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:exemplet med snattning var för att många skule känna igensig, alla som gör ett brott, blir inte brotslingar resten av livet.
samma sak gäller rattonykterhet, bara föra att en 18 åring kör förtidigt dan efter en fylla, så är det lite väl hårt straf att han ska ha alkolås resten av livet!

det jag säger är att ett straff ALLTID ska vara tidsbestämt. Jag har ju inte ens nämt hur lång tid vi pratar om !!!
Jag håller med dig till 100% i diskussionen! Det är ytterst mänskligt att göra ett misstag, som att sätta sig för tidigt bakom ratten dagen efter. Ska man då dömas med hårda straff resten av livet, för en sketen grej som hände i ungdomens dagar som orutinerad livskännare och bilförare? Det kvarstår en STOR skillnad, att göra ett brott medvetet, eller av misstag och rentutav dålig livserfarenhet göra en tabbe. En normal människa lär sig av sina misstag!

Att tillägga: Även en nykter förare som är stressad och trött, kan vara en otroligt stor fara för trafiken! Banne mig näst intill lika stor som en rattfyllerist... Men denne som är trött, kan snabbt bortförklara sig då det inte fanns några värden på alkohol i blodet vid olyckan, och glatt fortsätta köra bil och fortsätta med sina dåliga vanor som att köra bil trött! Det är solklart att rattfylla är överreklamerat, det finns så många andra faror i trafiken som helt glöms bort i den ständigt heta debatten om rattfylla. För att uppnå någon vision mot mindre döda i trafiken, måste var och en ta sitt eget ansvar som medmänniska och individ!!! Och för att detta ska uppnås, måste hela samhällsbilden ändras...
Hilmer skrev:LarsBd var inne på en mycket intressant linje egentlligen, alla får vatten på kvarn så fort det handlar om rattfyllerister men fortkörare är också ett sätt att medvetet skapa en större risk för olyckor och med hastigheten följer även utgången av en ev olycka, dvs ju högre fart ju mer skada. Så egentligen är det ju inte mer än rätt att även fortkörare då ska få montera in ett system som hindrar dom att fortsätta köra på samma vis som dom är dömda för.

Om man blivit dömd för rattfylleri och blivit av med körkortet så får man naturligtvis en spärrtid på kortet, man ska även under denna tid lämna blodprov med jämna mellanrum för att på så vis visa att man har normala värden och kan anses vara lämpliga att få ta om sitt körkort.
Dessa "återfallsförbrytare" beskymrar sig inte för vare sig ett körkortsingripande eller alkolås, de fortsätter ändå att ta sig fram på ett eller annat sätt och kommer alltid att hitta knep att ta sig förbi systemen.
Ta inte illa upp. men en sak som jag inte fick med, som jag kom på när jag skulle sova var. ANSVAR om man nu kan bli tvungen att flytta ett fordon i en nödsitruation, så kanske man inte ska förtära alkohål...
metalHJ skrev:
CarMan skrev:exemplet med snattning var för att många skule känna igensig, alla som gör ett brott, blir inte brotslingar resten av livet.
samma sak gäller rattonykterhet, bara föra att en 18 åring kör förtidigt dan efter en fylla, så är det lite väl hårt straf att han ska ha alkolås resten av livet!

det jag säger är att ett straff ALLTID ska vara tidsbestämt. Jag har ju inte ens nämt hur lång tid vi pratar om !!!
Jag håller med dig till 100% i diskussionen! Det är ytterst mänskligt att göra ett misstag, som att sätta sig för tidigt bakom ratten dagen efter. Ska man då dömas med hårda straff resten av livet, för en sketen grej som hände i ungdomens dagar som orutinerad livskännare och bilförare? Det kvarstår en STOR skillnad, att göra ett brott medvetet, eller av misstag och rentutav dålig livserfarenhet göra en tabbe. En normal människa lär sig av sina misstag!

Att tillägga: Även en nykter förare som är stressad och trött, kan vara en otroligt stor fara för trafiken! Banne mig näst intill lika stor som en rattfyllerist... Men denne som är trött, kan snabbt bortförklara sig då det inte fanns några värden på alkohol i blodet vid olyckan, och glatt fortsätta köra bil och fortsätta med sina dåliga vanor som att köra bil trött! Det är solklart att rattfylla är överreklamerat, det finns så många andra faror i trafiken som helt glöms bort i den ständigt heta debatten om rattfylla. För att uppnå någon vision mot mindre döda i trafiken, måste var och en ta sitt eget ansvar som medmänniska och individ!!! Och för att detta ska uppnås, måste hela samhällsbilden ändras...
Trötthet är absolut en faktor bakom en stor del av de trafikolyckor som sker, därmed inte sagt att vi skall se mindre allvarligt på alkohol eller drogrelaterade olyckor.

Och så länge som vi inte ser hårt på alkohol/droger i trafiken, så kommer vi aldrig att få till en förbättring på området.
Få personer kan väl idag säga att de inte visste om att det tar lång tid för alkhol att gå ur kroppen efter en festkväll. Varför jag har lite svårt att hålla med om att det skulle vara ett olyckligt/ungdomligt misstag att köra bil för tidigt dagen efter.
Ett misstag absolut, men oftast ett medvetet sådant.
Appropå trötthet och trafikolyckor.
Jag körde en av sveriges säkrare motorvägar för en tid sedan, och den vägen var en av de tråkigaste jag kört på, då den var mycket enformig och trist i sin utformning och utsmyckning.
Jag pratade något senare med en som arbetar på en större bilverkstad i anslutning till denna väg, och h*n sade att de fått in flera bilar som skadats efter den vägen då förarna somnat bakom ratten.

Förarna har inte skadats eller dödats i de olyckor som skett, men frågan är om olyckorna skulle ha skett om vägen varit mindre sövande att färdas på?
Hilmer skrev:Kroppen förbränner 2cl alkohol i timmen, gäller både män och kvinnor (inget kan påskynda detta).
Så det är ju ganska lätt att räkna lite snabbt på vad man hinkat i sig och hur länge man ska låta bilen stå.
Frågan är hur många som druckit som kan göra det.. Eller ska man räkna innan man börjar? :lol:
anp skrev:Appropå trötthet och trafikolyckor.
Jag körde en av sveriges säkrare motorvägar för en tid sedan, och den vägen var en av de tråkigaste jag kört på, då den var mycket enformig och trist i sin utformning och utsmyckning.
Jag pratade något senare med en som arbetar på en större bilverkstad i anslutning till denna väg, och h*n sade att de fått in flera bilar som skadats efter den vägen då förarna somnat bakom ratten.

Förarna har inte skadats eller dödats i de olyckor som skett, men frågan är om olyckorna skulle ha skett om vägen varit mindre sövande att färdas på?
Well, skulle vi ha grusvägar skulle nog ytterst få somna vid ratten. :roll:
Mycket beror också på hur bra bilen är på att stänga ute ljud, ska vi förbjuda BMW 760 och Audi A8 för att de är för tysta? Dessa torde å andra sidan vara säkrare bilar än 240s, 240 å sin sida somnar man kanske mer sällan i.

Jag tycker inte man kan ha en fin motorväg som ursäkt för att man somnade vid ratten, ska vi helt friskriva oss från eget ansvar? Jag tror inte att olyckorna skulle minska om man satte upp GB-glassgubbar varje 100 meter, är man redan trött så är man.
Däremot kanske man skulle kunna sätta upp skyltar som säger: "Trött? Ta en paus! 1 minut räcker!", det kan jag tänka mig skulle få lite uppmärksamhet bland förare.
Men sammanfattningsvis, det ligger något i det du säger, men jag tror mer på upplysande skyltar än... än vadå? Träd att krocka i?
OT, syftar du på nya E4 Uppsala-Gävle? Bara intresserad eftersom du nämner "en av sveriges säkraste" vilken denna sträcka torde vara.

Kör lugnt,

/merzo
anp skrev:Trötthet är absolut en faktor bakom en stor del av de trafikolyckor som sker, därmed inte sagt att vi skall se mindre allvarligt på alkohol eller drogrelaterade olyckor.

Och så länge som vi inte ser hårt på alkohol/droger i trafiken, så kommer vi aldrig att få till en förbättring på området.
Få personer kan väl idag säga att de inte visste om att det tar lång tid för alkhol att gå ur kroppen efter en festkväll. Varför jag har lite svårt att hålla med om att det skulle vara ett olyckligt/ungdomligt misstag att köra bil för tidigt dagen efter.
Ett misstag absolut, men oftast ett medvetet sådant.
Nej nej, inte ska vi se mindre allvarligt på alkoholrelaterade olyckor! Men kanske bör vi se över prioriteringen lite, och kanske även sätta in större insatser i samhället för att få ordning på rattfylla och sömnbrist! Så som de flesta människor i dag satsar på en karriär, jobbar hårt vecka ut och vecka in för att uppnå sina än högre mål och bilkörandet ses som en simpel vardagsgrej. Alltså har man ingen respekt för faran i trafiken, utan ser det som en självklarhet att sätta sig bakom ratten varje dag. Ungefär lika självklart som att äta middag på kvällen för att överleva och må bra!

Men som sagts innan, körkort och bil är ingen självklarthet. Och bör ses med betydligt större respekt! Jag jobbar vid vägen, och ser mycket hur dagens bilförare respektlöst kastar sig fram i trafiken för att nå sitt mål så fort som möjligt utan en tanke på vad som kan inträffa i de farterna de kör i! Att köra ihjäl några vägarbetare vore väl ingen synd, eller? Lite sån attityd verkar många ha, där inräknat nyktra förare... Och det gör mig krontokig! Vanligt sunt förnuft, vart finns det i dagsläget?

Egoism och kapitalism är vad sverige leder mot! Och hur ska vi då som medmänniskor, kunna respektera varandra i trafiken?
nu ska jag inte ge mig in i politiska diskussioner men jag tror inte att kapitalismen påverkar förares körsätt, däremot bilarna. Vill man inte ha kapitalism så kan man ju sitta i sina Trabanter, krocksäkra grejer eller hur?
Dagens trafikvanvett är nog en stor del denna armbågsfilosofi som en del har, "jag ska in där", "dig släpper jag inte in", sedan var denna kommer ifrån kan man ju fundera på.
Att kapitalismen eller marknadsekonomin kanske leder till att vissa människor jobbar ut sig är en helt annan diskussion. Om jag säger så här, mot vilka mål strävar människorna som bor/arbetar i de länder som ännu idag inte infört kapitalismen? Det är bara att välja...

Ursäkta mitt OT-inlägg!!!
anp skrev: Än mer sjukt blir det om vi lägger till diskussionen att vi kräver alkolås även för den majoritet av förare i trafiken som aldrig någonsin skulle köra berusade i trafiken.
Jag skulle med glädje betala säg 10 000kr för att få ett alkolås installerat i min bil om detta krav ställdes på samtliga bilar i sveriges bilpark så att jag med väldigt stor sannolikhet vet att jag i framtiden slipper möta ett rattfyllo i en svenskregistrerad bil.
Våra barn är mer värda än 10 000kr och det lilla omaket det är att blåsa innan bilen startas. Bälte var jobbigt i början det med...

mvh
Anders
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]