- mån 06 okt 2008, 21:42
Att tillägga: Även en nykter förare som är stressad och trött, kan vara en otroligt stor fara för trafiken! Banne mig näst intill lika stor som en rattfyllerist... Men denne som är trött, kan snabbt bortförklara sig då det inte fanns några värden på alkohol i blodet vid olyckan, och glatt fortsätta köra bil och fortsätta med sina dåliga vanor som att köra bil trött! Det är solklart att rattfylla är överreklamerat, det finns så många andra faror i trafiken som helt glöms bort i den ständigt heta debatten om rattfylla. För att uppnå någon vision mot mindre döda i trafiken, måste var och en ta sitt eget ansvar som medmänniska och individ!!! Och för att detta ska uppnås, måste hela samhällsbilden ändras...
CarMan skrev:exemplet med snattning var för att många skule känna igensig, alla som gör ett brott, blir inte brotslingar resten av livet.Jag håller med dig till 100% i diskussionen! Det är ytterst mänskligt att göra ett misstag, som att sätta sig för tidigt bakom ratten dagen efter. Ska man då dömas med hårda straff resten av livet, för en sketen grej som hände i ungdomens dagar som orutinerad livskännare och bilförare? Det kvarstår en STOR skillnad, att göra ett brott medvetet, eller av misstag och rentutav dålig livserfarenhet göra en tabbe. En normal människa lär sig av sina misstag!
samma sak gäller rattonykterhet, bara föra att en 18 åring kör förtidigt dan efter en fylla, så är det lite väl hårt straf att han ska ha alkolås resten av livet!
det jag säger är att ett straff ALLTID ska vara tidsbestämt. Jag har ju inte ens nämt hur lång tid vi pratar om !!!
Att tillägga: Även en nykter förare som är stressad och trött, kan vara en otroligt stor fara för trafiken! Banne mig näst intill lika stor som en rattfyllerist... Men denne som är trött, kan snabbt bortförklara sig då det inte fanns några värden på alkohol i blodet vid olyckan, och glatt fortsätta köra bil och fortsätta med sina dåliga vanor som att köra bil trött! Det är solklart att rattfylla är överreklamerat, det finns så många andra faror i trafiken som helt glöms bort i den ständigt heta debatten om rattfylla. För att uppnå någon vision mot mindre döda i trafiken, måste var och en ta sitt eget ansvar som medmänniska och individ!!! Och för att detta ska uppnås, måste hela samhällsbilden ändras...
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)