- ons 05 mar 2008, 11:39
#177653
Sen så måste du tanka minst 70% alternativbränsle för att få behålla parkeringsförmånen. Kontroller görs, alla kvitton/fakturor måste du spara.
Och att köra en gasbil på annat bränsle än gas är ju bara dumt, det är mycket billigare att köra på gas än bensin och bensintanken på volvo är ändå pytteliten så du vinner inget på att köra på bensin vad gäller körsträcka. Gasen är dessutom, även om du kör på CNG, inte så skadlig för stadsmiljön. Lämnar man koldioxiden åt sidan så släpper gasbilen ut mycket mindre skit än diesel och etanolbilar, så därför är det en rätt OK bil att använda i stan. Koldioxiden är ju trots allt inte akut skadlig. Sen om man köper en gasbil där det inte finns några tankställen, ja då är det nog inte bilen det är fel på.. :) Jag tar mig i alla fall mellan Göteborg och Stockholm utan större problem, samt kan köra i hela västsverige utan problem, och det är där jag mest håller till. Så med de förutsättningarna så funkar det bra.
Så riktigt så illa som du beskriver det är det nog inte...åtminstone inte för parkeringsstillstånden som den här tråden handlar om. Miljöbilsrabatter o dylikt: Där håller jag med dig!
/Björn
matzen10 skrev:Tycker jag är rimligt att man tar bort. Vi har ju nästan inga miljöbilar i det här landet... Även om incitamentet var gott ifrån början så tänkte man nog inte på att etanoltankare lika ofta (minst) står och häver i 98 på tankstället.. Så inte ska skattekronorna gå till en privat inköpsrabatt och andra förmåner om jag fick välja.Parkeringstillståndet gäller inte i hela landet, bara för den kommun där du ansöker. Ett tillstånd per kommun alltså. Reglerna är förmodligen olika på olika ställen i landet. jag kan bara svara för Göteborg.
Samma med gasbilarna; finns ju knappt med (inga?) gasställen ovanför Uppsala. Och nedanför så är det långt emellan!
---< Matzen10
Sen så måste du tanka minst 70% alternativbränsle för att få behålla parkeringsförmånen. Kontroller görs, alla kvitton/fakturor måste du spara.
Och att köra en gasbil på annat bränsle än gas är ju bara dumt, det är mycket billigare att köra på gas än bensin och bensintanken på volvo är ändå pytteliten så du vinner inget på att köra på bensin vad gäller körsträcka. Gasen är dessutom, även om du kör på CNG, inte så skadlig för stadsmiljön. Lämnar man koldioxiden åt sidan så släpper gasbilen ut mycket mindre skit än diesel och etanolbilar, så därför är det en rätt OK bil att använda i stan. Koldioxiden är ju trots allt inte akut skadlig. Sen om man köper en gasbil där det inte finns några tankställen, ja då är det nog inte bilen det är fel på.. :) Jag tar mig i alla fall mellan Göteborg och Stockholm utan större problem, samt kan köra i hela västsverige utan problem, och det är där jag mest håller till. Så med de förutsättningarna så funkar det bra.
Så riktigt så illa som du beskriver det är det nog inte...åtminstone inte för parkeringsstillstånden som den här tråden handlar om. Miljöbilsrabatter o dylikt: Där håller jag med dig!
/Björn
XC70 2.5T -05
Saab 9-3 SS Aero -03
Xc70 d5 awd Summum -13
Jeep CJ-7 Laredo 1980
Saab 9-3 SS Aero -03
Xc70 d5 awd Summum -13
Jeep CJ-7 Laredo 1980