...

Moderator: Moderatorer

#177653
matzen10 skrev:Tycker jag är rimligt att man tar bort. Vi har ju nästan inga miljöbilar i det här landet... Även om incitamentet var gott ifrån början så tänkte man nog inte på att etanoltankare lika ofta (minst) står och häver i 98 på tankstället.. Så inte ska skattekronorna gå till en privat inköpsrabatt och andra förmåner om jag fick välja.
Samma med gasbilarna; finns ju knappt med (inga?) gasställen ovanför Uppsala. Och nedanför så är det långt emellan!
---< Matzen10
Parkeringstillståndet gäller inte i hela landet, bara för den kommun där du ansöker. Ett tillstånd per kommun alltså. Reglerna är förmodligen olika på olika ställen i landet. jag kan bara svara för Göteborg.

Sen så måste du tanka minst 70% alternativbränsle för att få behålla parkeringsförmånen. Kontroller görs, alla kvitton/fakturor måste du spara.

Och att köra en gasbil på annat bränsle än gas är ju bara dumt, det är mycket billigare att köra på gas än bensin och bensintanken på volvo är ändå pytteliten så du vinner inget på att köra på bensin vad gäller körsträcka. Gasen är dessutom, även om du kör på CNG, inte så skadlig för stadsmiljön. Lämnar man koldioxiden åt sidan så släpper gasbilen ut mycket mindre skit än diesel och etanolbilar, så därför är det en rätt OK bil att använda i stan. Koldioxiden är ju trots allt inte akut skadlig. Sen om man köper en gasbil där det inte finns några tankställen, ja då är det nog inte bilen det är fel på.. :) Jag tar mig i alla fall mellan Göteborg och Stockholm utan större problem, samt kan köra i hela västsverige utan problem, och det är där jag mest håller till. Så med de förutsättningarna så funkar det bra.

Så riktigt så illa som du beskriver det är det nog inte...åtminstone inte för parkeringsstillstånden som den här tråden handlar om. Miljöbilsrabatter o dylikt: Där håller jag med dig!

/Björn
#177654
Hela kopplingen med avgiftsfrihet till miljöbilar är ändå helt åt skogen, eftersom reglerna inte är konsekventa.. Har du en liten miljödiesel med utsläpp långt under etanolbilarna får du ändå inte åtnjuta fördelarna i Gbg och Sthlm.Inte heller premieras dom som samåker, 3-4 pers i en vanlig bil är bättre än ensamåkande i miljöbilar.

/Thomas
#177658
bjorn_and skrev:
matzen10 skrev:Tycker jag är rimligt att man tar bort. Vi har ju nästan inga miljöbilar i det här landet... Även om incitamentet var gott ifrån början så tänkte man nog inte på att etanoltankare lika ofta (minst) står och häver i 98 på tankstället.. Så inte ska skattekronorna gå till en privat inköpsrabatt och andra förmåner om jag fick välja.
Samma med gasbilarna; finns ju knappt med (inga?) gasställen ovanför Uppsala. Och nedanför så är det långt emellan!
---< Matzen10
bjorn_and skrev:
Parkeringstillståndet gäller inte i hela landet, bara för den kommun där du ansöker. Ett tillstånd per kommun alltså. Reglerna är förmodligen olika på olika ställen i landet. jag kan bara svara för Göteborg.


Jepp, helt riktigt! Jag har mest koll på reglerna för Mölndal iom att dert är det som är mest aktuellt för mig.... därav att jag inte hade full koll på Gbg reglerna.

Funk tar oxå upp en mycket aktuell & viktig del & det är att så som reglerna är sammansatta idag så visar det tydligt från politiskt håll att anskaffandet av miljöbil ny som begagnad INTE uppmuntras i tillräcklig mån. Om man nu tar steget att skaffa miljöbil (oavsett om anledningen är att värna om miljön eller inte så är det vad facit blir) så SKA det kännas positivt i plånboken...... Annars så kan vi glömma miljö debatten helt & hållet. Det är i slutändan ekonomin som avgör i 99% av fallen hos svensson. Så, istället för att straffa ALLA bilister rakt av....som mer eller mindre är fallet idag så måste politikerna lägga fram åtgärder som fungerar. Ett förslag är att ta en del av ALLA jävla skatte miljarder vi bilister betalar in genom allsköns olika skatter knutna till bilägandet & exempelvis bygga ut CNG stationer i större delen av Sverige (tänker då i synnerhet på norra delen). Har ju trots allt hört att etanol bilar är svårstartade på vintern så vilken norrlänning köper en sådan?!? CNG däremot..... :wink:
Senast redigerad av 3 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gång.
#177708
bjorn_and skrev:Håller delvis med, men jag som bor i centrala stan kan säga att det är riktigt ont om parkeringsplatser. Eftersom jag bor inne i stan har jag inget behov av att ta mig in till stan med bil, däremot behöver jag parkera någorlunda nära mitt hus. För mig är valet lätt: Parkeringsstillstånden skall gälla för de som bor i stan. Folk som jobbar utanför stan kan, och bör anser jag, ta sig in med kollektivtrafik. Med eller utan parkeringstillstånd så funkar det inte att alla skall ta bilen in till centrum och förvänta sig hitta en parkeringsplats där.

Men jag är i högsta grad part eftersom jag bor inne i stan och kanske inte har full förståelse för de som behöver ta sig in med bil, men spontant tycker jag det är rätt att parkeringstillstånd endast skall utfärdas för boende i göteborgs kommun. Och ju mer som skaffar sig miljöbil så borde det vara ganska självklart att detta inte håller i längden.

/Björn
Känns som en något infantil inställning att endast stadsborna skall komma i åtnjutande av P-tillstånd som gäller i stan.
Dom stackars människorna som arbetar i skift inom diverse servicenäringar, ska väl självklart vänta timmevis på urusel kollektivtrafik, så att herrar med rondör och miljöbil ska ha företräde och förmåner.

"Bara jag får och ingen annan" :evil:

Fundera över Funks inlägg om bränslesnålare bilar och samåkning.

Eller har vissa köpt miljöbil bara för att komma åt gratis parkering, låg skatt samt andra förmåner?
#177717
camaro69 skrev:
bjorn_and skrev:Håller delvis med, men jag som bor i centrala stan kan säga att det är riktigt ont om parkeringsplatser. Eftersom jag bor inne i stan har jag inget behov av att ta mig in till stan med bil, däremot behöver jag parkera någorlunda nära mitt hus. För mig är valet lätt: Parkeringsstillstånden skall gälla för de som bor i stan. Folk som jobbar utanför stan kan, och bör anser jag, ta sig in med kollektivtrafik. Med eller utan parkeringstillstånd så funkar det inte att alla skall ta bilen in till centrum och förvänta sig hitta en parkeringsplats där.

Men jag är i högsta grad part eftersom jag bor inne i stan och kanske inte har full förståelse för de som behöver ta sig in med bil, men spontant tycker jag det är rätt att parkeringstillstånd endast skall utfärdas för boende i göteborgs kommun. Och ju mer som skaffar sig miljöbil så borde det vara ganska självklart att detta inte håller i längden.

/Björn
Känns som en något infantil inställning att endast stadsborna skall komma i åtnjutande av P-tillstånd som gäller i stan.
Dom stackars människorna som arbetar i skift inom diverse servicenäringar, ska väl självklart vänta timmevis på urusel kollektivtrafik, så att herrar med rondör och miljöbil ska ha företräde och förmåner.

"Bara jag får och ingen annan" :evil:

Fundera över Funks inlägg om bränslesnålare bilar och samåkning.

Eller har vissa köpt miljöbil bara för att komma åt gratis parkering, låg skatt samt andra förmåner?
Jag ändrar mitt svarsinlägg lite. Det var så himla kul att bli kallad herre med rondör, så jag blev lite ironisk, men mitt svar kan nog missuppfattas som ett bete för fler griniga inlägg.

Men tack för den lilla glädjen det beredde mig i alla fall.

Nej, för min del var det miljöhänsyn i första hand, och på delad andraplats billigt bränsle och parkeringstillstånd som är till oerhörd hjälp när man skall hitta parkering sent en kväll när man kommer hem från jobbet. Jag får nämligen utnyttja alla zoner istället för bara ett fåtal med ordinarie boendeparkering.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg annars. Det är väl inte så konstigt (om det fungerar!!Jag håller den debatten utanför detta, miljöbilsparkering funkar i göteborg pga redovisningskyldighet) att man vill premiera miljöbilar. Vad går ditt inlägg ut på?

Och så förfärligt är det inte med kollektivtrafik faktiskt..har du provat?

/Björn
#177722
camaro69 skrev:
Eller har vissa köpt miljöbil bara för att komma åt gratis parkering, låg skatt samt andra förmåner?



Om jag ska vara ärlig så är anledningen till att jag skaffade en sk miljöbil EKONOMISKA orsaker.... att det sedan innebär att man är miljövänlig är ett plus. Iom att undertecknad INTE är en fanatisk vilseledd asfaltsindian (hur många av dessa idioter har miljöbil?) vilket jag tror att övervägande delen av miljöbilsägare inte heller är....dvs, valet att köpa miljöbil är för de flesta ett ekonomiskt val & inte ett ideologiskt.

Så, vill jag ha fördelar av att ha en CNG bil? Naturligtvis! I annat fall kan jag lika väl köpa en fullturbo igen & få tillbaks körglädjen som är det som försvinner då man väljer en 140 hästars CNG bil.
#177727
V70BiFuel03 skrev:camaro69 skrev:
Eller har vissa köpt miljöbil bara för att komma åt gratis parkering, låg skatt samt andra förmåner?



Om jag ska vara ärlig så är anledningen till att jag skaffade en sk miljöbil EKONOMISKA orsaker.... att det sedan innebär att man är miljövänlig är ett plus. Iom att undertecknad INTE är en fanatisk vilseledd asfaltsindian (hur många av dessa idioter har miljöbil?) vilket jag tror att övervägande delen av miljöbilsägare inte heller är....dvs, valet att köpa miljöbil är för de flesta ett ekonomiskt val & inte ett ideologiskt.

Så, vill jag ha fördelar av att ha en CNG bil? Naturligtvis! I annat fall kan jag lika väl köpa en fullturbo igen & få tillbaks körglädjen som är det som försvinner då man väljer en 140 hästars CNG bil.
För egen del kan jag med gott samvete säga att miljöhänsyn kom i första hand faktiskt, för en Volvo gasbil är inte en så himla bra affär egentligen ekonomiskt sett. Dels var den rätt rejält mycket dyrare än motsvarande bensinare när jag köpte min åtminstone, och servicekostnaderna är något högre. Man får köra ganska många mil innan man tjänar in de pengarna gasbilen kostade extra.

Men det känns väldigt mycket bättre när man tankar, och de pengarna känns mycket tydligare eftersom det är något man betalar kontinuerligt. Likaså skatten. Inköpskostnaden hinner man ju nästan glömma med tiden.

Parkeringsförmånen är guld värd för mig som bor i stan, och så pass ärlig kan jag vara att den vägde väldigt tungt när jag valde miljöbil. Men det är en bekvämlighetsfråga, inte en kostnadsfråga. Pengar har jag ju, jag är ju en rik herre med rondör! ;)

(Förresten, Innan nån hävdar att göteborgsgasen inte är nåt bra miljöalternativ, så kan jag förekomma med att CNG är ett bra miljöbränsle i stan pga av lägre utsläpp. Och jag tankar biogas så fort jag kommer åt. Dessutom var det ett ställningstagande. Utan gasbilar lär inte biogasproduktionen komma igång osv. Sen att det gick åt skogen ändå är en annan sak. Jag försökte i alla fall :) )

/Björn
#177751
Känns som en något infantil inställning att endast stadsborna skall komma i åtnjutande av P-tillstånd som gäller i stan.
Formulerat på det sättet så.. Men problemet är att de som betalar boendeparkering inte längre kan stå vid sina hem för att miljöbilsförare med gratisförmån tar upp alla platser, vilket i mina ögon verkar vara ett tecken på att bilåkande till/i staden i realiteten ökat. De utsocknes som tidigare stod på pendelparkeringar eller åkte kommunalt har ökat trafik och parkeringsinfarkten i stora delar av staden. Ett bonusprogram för att minska utsläppen i stan har i stället lett till ökad trafik eftersom de ekonomiska begränsande styrmedlen i form av P-avgifter satts ur spel.. Och förlorarna i detta är dom som bor i staden och behöver bil för att t.ex komma ur den till sina jobb. Samt den totala miljön...

/Thomas
#177776
bjorn_and skrev:
Och så förfärligt är det inte med kollektivtrafik faktiskt..har du provat?

/Björn
Huua ja.

Fungerar väl någorlunda om du ska till o från stan under kontorstid. Men om du skall åka på tvären från en förort till en annan så är det tvärkört. Tar flera timmar i anspråk.
Är det sedan utom kontorstid, så kan man lika gärna vänta till dagen efter.

Tur man är lycklig bilist som spar dyra busspengar. :wink:
#177784
camaro69 skrev:
bjorn_and skrev:
Och så förfärligt är det inte med kollektivtrafik faktiskt..har du provat?

/Björn
Huua ja.

Fungerar väl någorlunda om du ska till o från stan under kontorstid. Men om du skall åka på tvären från en förort till en annan så är det tvärkört. Tar flera timmar i anspråk.
Är det sedan utom kontorstid, så kan man lika gärna vänta till dagen efter.

Tur man är lycklig bilist som spar dyra busspengar. :wink:
Skall du åka från en förort till en annan så har du väl ändå inte så stor nytta av parkeringstillståndet eller? Sitta i bilköer in och ut från centrum i rusningstrafik är ingen lek det heller, det kan jag försäkra. Då är det rätt OK att susa förbi i bussfilen och kolla på alla bilister som sitter fast i kön.

Kollektivtrafiken är väl inte jättekul alltid, det kan jag trots allt hålla med om. Själv försöker jag gå eller cykla så mycket jag kan. De flesta av mina arbetskamrater som jobbar inne i centrum (innanför vallgraven) åker buss eller cyklar (från Västra Frölunda, Kungälv, Olskroken, Hisingen etc. Jag har inte hört mycket klagomål. Ingen skulle byta ut kollektivtrafiken mot bil i alla fall. Så mycket är säkert.

/Björn

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, de[…]

XC70 D5 dålig acceleration

Hej, har börjat få lite problem med acc[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kom[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Det är ledningen som går från vev[…]