...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mugge
ER skrev:Dax att säga ifrån dumheterna dom gör för att slippa ta sitt ansvar att fixa till vägarna för detta är ju bara ett sätt att slippa se till att vägarna är i toppskick och dom kan lata sig hela dagarna istf. att underhplla vägarna.
Såvitt jag vet berättar väl VV årligen för regeringen hur mycket pengar som behövs till underhåll och så får man sisådär 70% (S). Nästa gång ni retar er på dåligt underhållna vägar - skänk gärna HSB en tanke...

Vad gäller fartkamerorna så har jag de senaste veckorna blivit omkörd av ett par riktiga ärkepuckon som uppenbarligen också visste var kamerorna fanns. Vill hävda att dessa i hög grad kan ses som riktiga brottslingar. Jämförbara med en anabolstinn spoling som vill spöa alla som råkar titta på hans flickvän.
av anp
Alkoholrelaterade trafikolyckor kostar varje år ca, 150 liv.
http://www.drugnews.se/article.asp?id=3912
Trötthet påstås vara inblandat i ca, 20% av trafikolyckorna.
Intressant rapport gällande äldre i trafiken. Noterbart är att både mord, självmord och naturlig död räknas upp. http://www.vv.se/filer/34642/1_2_senior ... bilder.ppt

Vore mycket intressant att ta del av alla rapporter angående orsaker bakom varje trafikolycka med svårt skadade eller döda personer.
Hastigheten har aldrig dödat eller skadat någon, däremot är den direkt inblandad i utgången av en olycka.
Men vad är bäst, att förebygga olyckor. Eller arbeta för att förhindra olyckorna?

En hastighetskamera kommer aldrig att förhindra olyckor mer än i ett mycket litet antal. Att då kasta ut 500000 kronor i uppsättningskostnad, och ca, 50000 kronor i driftskostnad varje år, känns vansinnigt onödigt.
Tänkvärt är att vi har idag snart ca, 1000 kameror. och fler är nog att vänta.

Intressant engelsk sida om kameraövervakning av trafiken http://www.safespeed.org.uk/effects.html

Gillar speciellt bilden på första sidan där... "Weapons of mass distraction" :D
av anp
mugge skrev:
ER skrev:Dax att säga ifrån dumheterna dom gör för att slippa ta sitt ansvar att fixa till vägarna för detta är ju bara ett sätt att slippa se till att vägarna är i toppskick och dom kan lata sig hela dagarna istf. att underhplla vägarna.
Såvitt jag vet berättar väl VV årligen för regeringen hur mycket pengar som behövs till underhåll och så får man sisådär 70% (S). Nästa gång ni retar er på dåligt underhållna vägar - skänk gärna HSB en tanke...

Vad gäller fartkamerorna så har jag de senaste veckorna blivit omkörd av ett par riktiga ärkepuckon som uppenbarligen också visste var kamerorna fanns. Vill hävda att dessa i hög grad kan ses som riktiga brottslingar. Jämförbara med en anabolstinn spoling som vill spöa alla som råkar titta på hans flickvän.
http://www.skattebetalarna.se/Templates ... d2bceef4ac
"Bilisterna guldgruva för staten

Av de 60 miljarder staten tar in i bensin- och dieselskatt varje år använder Vägverket endast 16 miljarder för vägbyggen och underhåll. I praktiken finansierar du som bilist statlig verksamhet som inte har något med bilar och vägar att göra."

Om siffran 16 miljarder dubblades, eller tredubblades. Skulle förmodligen väldigt mycket av de andra utgifterna som är trafikrelaterade minska.
Sjukvård, räddningstjänst mm ingår säkerligen däri. Och med bättre vägar, och bättre/säkrare miljöer runt omkring. Så minskar absolut skador mm vid en ev, avåkning oavsett orsak.
Användarvisningsbild
av ER
mugge skrev:

Med förslaget så kommer det bara att bli ännu ryckigare och gör man en omkörning av slöbert som håller 85 mätarfart, dvs runt 80 verklig fart så måste man sen sakta ner och invänta "rätt tillfälle" att köra förbi nästa kamera. Bara för man inte gillar storebrorsamhället och övervakningen så innebär det inte att man tänker blåsa på i 180 på 90 väg, man vill riskfritt och säkert kunna hålla 90-100 verklig fart för bästa flyt eller bara flyta med i tempot utan att åka på böter för polisen behöver mer pengar.
Bätter att visa sig ute med målade bilar och stävja dumheter som tokiga omkörningar, vilket kommer att öka pga detta förslag och annat som stör rytmen i trafiken, om det sen är 80, 90 eller 100 som är den rytm för dagen som är bäst är en helt annan femma. Endast 30 och 50 bör hållas stenhårt på.
Ett typexempel på att VV är lata är när dom sätter 70 på en sträcka av 100M enbart pga ett övergångställe. Var dom lite smart så fixade dom en tunnel och tog bort denna sträcka på 100M med 870 på en 90 väg. Pengar finns då det är bevisat att bilister är mjölkkor utan motstycke.
Skulle inte förvåna 5 sek om det är bilisterna som finansierat det onödiga bygget av överflödigt konserthus i U-sala heller.
av Amarace
Vad är problemet egentligen, om man själv väljer att köra för fort får man ju ta i medvetande att man även åker på böter, så enkelt är det.

Jag är notorisk fortkörare (tyvärr), men jag är ju medveten om det och åker jag på fortkörning är det ju bara till att svälja det och ta böterna.

Är det 70 så är det 70, är det 90 så är det 90.

Var ju samma diskussion då det blev fartspärr på lastbilar och bussar "nu blir det ju livsfarligt, man kan ju inte köra om en annan lastbil som kör saktigare", "nu blir man ju sittandes i backarna då man inte kan farta nog mycket innan" o.s.v. Men det visade sig fungera utmärkt trots allt.

Dock kan jag hålla med om att det är lite jobbigt med folk som ligger på 80 på en 90-sträcka, men det går att köra om oftast isåfall utan att köra för fort.

Sen tycker jag att även 70-gränser ska hållas på stenhårt, det är oftast den hastigheten i byar och liknande.
Användarvisningsbild
av uno83
70 är ju bashastighet, varierar ju stort mellan olika 70-vägar. De flesta byar är det väl ändå 50 i, om det inte är en väldigt liten by med typ tre hus...
Användarvisningsbild
av Nexus
Amarace skrev:Vad är problemet egentligen, om man själv väljer att köra för fort får man ju ta i medvetande att man även åker på böter, så enkelt är det.

Jag är notorisk fortkörare (tyvärr), men jag är ju medveten om det och åker jag på fortkörning är det ju bara till att svälja det och ta böterna.

Är det 70 så är det 70, är det 90 så är det 90.

Var ju samma diskussion då det blev fartspärr på lastbilar och bussar "nu blir det ju livsfarligt, man kan ju inte köra om en annan lastbil som kör saktigare", "nu blir man ju sittandes i backarna då man inte kan farta nog mycket innan" o.s.v. Men det visade sig fungera utmärkt trots allt.

Dock kan jag hålla med om att det är lite jobbigt med folk som ligger på 80 på en 90-sträcka, men det går att köra om oftast isåfall utan att köra för fort.

Sen tycker jag att även 70-gränser ska hållas på stenhårt, det är oftast den hastigheten i byar och liknande.
Fartspärr på bussar och lastbilar har jag inte märk :evil: Det måste ha tagits bort på de flesta :???:
Visst ska man hålla hastigheten men på vissa vägar känns det totallt obefogat med 70 istället för 90 :D
av anp
Amarace skrev:Vad är problemet egentligen, om man själv väljer att köra för fort får man ju ta i medvetande att man även åker på böter, så enkelt är det.*klipp*
Problemet är som jag ser det, att vi genom att acceptera dels fartkameran som sådan, och dels mätning mellan x antal kameror. Legitimerar ytterligare övervakning av trafiken, eller samhället i stort. Vi har snart ett ägaransvar för fortkörning också, istället för föraransvar.

Att rycka på axlarna och inte bry sig, genom att säga/tänka att det bara är de som åker för fort som åker dit. Är en mycket farlig väg att gå, då den kan leda till ytterligare övervakning i "nollvisionens" tecken.

Att själv välja att köra för fort, beror ju också lite på situationen.
Du kan hålla hastighetsbegränsningen och ändå "köra för fort" om vägen svänger oväntat eller är hal.
Och du kan "köra för fort" genom att köra 120km/h på en rak och ödslig motorväg.
I det ena fallet blir du bötfälld om du upptäcks av en polis ( vi kan ju låtsas att det fortfarande finns trafikpoliser... ), och i det andra så är det bara en oförklarig olycka.

Att köra för fort, kan betyda och innebära olika saker i olika situationer och för olika personer.
Och att köra för fort betyder inte alltid att du kör över skyltad maxhastighet. En kamera kommer aldrig att kunna göra en polisarbete, och därmed ej heller kunna förebygga olyckor genom sin närvaro.
Där är problemet för mig, en kamera bötfäller en hastighetsöverträdelse nog så liten.
En polis kan bedöma situationer oavsett hastighet, och agera därefter.
Genom att acceptera kameror och övervakningsteknik i alla former, så kommer vi längre i från nollvisionen för var dag, i.o.m att teknik har en förmåga att skapa dels ändamålsglidningar. Och dels friställa riktig personal.

Edit: För övrigt håller jag helt och fullt med om att kör man för fort, och blir tagen. Då får man ta sitt ansvar för det också. Under förutsättning att man faktiskt kört för fort.
Senast redigerad av 1 anp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av camaro69
grammse skrev:Vad trevligt ett nyss sett för staten att få in lite extra pengar utan att behöva anstränga sig lite.
Lägg ner lite energi på riktiga brott som värdetransport rån och mördare t e x.
Grammse.

Hello, I´m back.

Nu har du väl blandat äpplen och päron ordentligt. Sen när har Vägverket börjat ägna sig åt mördare och värdetransportrånare.
Som gammal såsse, borde du väl veta vad Bodström och GP samt underbara Moona gjort under åren. :wink:

Håller fullständigt med om att det är galenskap att börja mäta mellan skåpen. :evil:

Varför skall motorcyklar och utländska förare m fl undantas?
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:
grammse skrev:Vad trevligt ett nyss sett för staten att få in lite extra pengar utan att behöva anstränga sig lite.
Lägg ner lite energi på riktiga brott som värdetransport rån och mördare t e x.
Grammse.

Hello, I´m back.

Nu har du väl blandat äpplen och päron ordentligt. Sen när har Vägverket börjat ägna sig åt mördare och värdetransportrånare.
Som gammal såsse, borde du väl veta vad Bodström och GP samt underbara Moona gjort under åren. :wink:

Håller fullständigt med om att det är galenskap att börja mäta mellan skåpen. :evil:

Varför skall motorcyklar och utländska förare m fl undantas?
Jag brukar köpa en sådan där "mix" på burk med päron,äpple och små röda koktailbär :D

Det kanske inte vort så dumt om vägverket ägna sig åt värde transport rån. Ut med plogbilen och dränk de jävlarna i salt :lol: :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]