...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#108320
Varselljuset på 240/740 lyser inte bättre än parkeringsljuset på Xenonlamporna 05-
Och dagtid i motljus syns dom inte överhuvudtaget och då är poängen med dom borta helt om man inte ser den bilen i motljus vilket man gör om dom har halvljuset på.
Varselljus på nyare kan väl översättat till reducerad spänning på halvljuset för båda syns lika illa om det inke kombineras med dimljus.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#108442
Nej. Kanske lite svårt att jämföra bilar med 20 års åldersskillnad.
av PoloPrinsen
#108571
Spanska flaggan vore nog inte helt fel så att det blir lika för alla. Men om då tex den turistande tysken med avstängda ljus inte kommer ihåg det så blir det ju kanske inte så kul...! Man får anpassa sig och alltid vara beredd på att möta mörklagda bilar.

Kostar det 3000 att få det fixat så kan väl 3100:- vara en lämplig nivå på boten från fader polis vid tillfällig glömska. Då kanske småsnålheten skulle minska. ;-)

/PP
Användarvisningsbild
av ER
#109530
PoloPrinsen skrev: Kostar det 3000 att få det fixat så kan väl 3100:- vara en lämplig nivå på boten från fader polis vid tillfällig glömska. Då kanske småsnålheten skulle minska. ;-)

/PP
Tror inde det räcker för då lägger dom in det hela i beräkningen och dumsnålheten slår ändå till.
Tror mer på minst dubbla beloppet vad det kostar att fixa samt att SBP ser detta som en "ej åtgärdad sen sist grej" för att få folk att fatta galoppen och inse att det blir billigare att fixa felet än att strunta i det.
Användarvisningsbild
av Pliind
#121170
spanska flaggan? jag prata iaf med farbror blå några dagar sedan och det är ej olagligt att köra med p-ljusen på i en 240, 75a iallafall :) däremot nyare bilar har som standard att halvlljusen tänds när man slår på tändningen alltså är det olagligt för nyare bilar att köra med endast p-ljus.
Användarvisningsbild
av Nexus
#121180
ännu värre är det med de som bara kör med bara ett fungerande hö-ljus och inte ens parkering på vänster. moppe,mc????? nej det var en bil :evil:
Användarvisningsbild
av ER
#121218
Sweeman skrev:spanska flaggan? jag prata iaf med farbror blå några dagar sedan och det är ej olagligt att köra med p-ljusen på i en 240, 75a iallafall :) däremot nyare bilar har som standard att halvlljusen tänds när man slår på tändningen alltså är det olagligt för nyare bilar att köra med endast p-ljus.
Det beror på att dom ses som varselljus men lyser inte bättre trotts 21W lampa än parkeringsljus på moderna bilar och därmed borde nedgraderas till parkljus och olagligt utan att kombineras med halvljus/dimljus pga dess svaga lyskraft.
av Amarace
#121499
ER skrev:
Sweeman skrev:spanska flaggan? jag prata iaf med farbror blå några dagar sedan och det är ej olagligt att köra med p-ljusen på i en 240, 75a iallafall :) däremot nyare bilar har som standard att halvlljusen tänds när man slår på tändningen alltså är det olagligt för nyare bilar att köra med endast p-ljus.
Det beror på att dom ses som varselljus men lyser inte bättre trotts 21W lampa än parkeringsljus på moderna bilar och därmed borde nedgraderas till parkljus och olagligt utan att kombineras med halvljus/dimljus pga dess svaga lyskraft.

Varför? Bara för att bilar nu har "starkare" parkeringsljus än en 240's varselljus förr betyder ju inte att man ska måsta ändra alla lagar och förordningar.

Om du tycker att varselljuset på en 240 inte syns så ska du nog kolla synen, varselljuset är bra mycket kraftigare än dom 5w som är på parkeringen.

Kravet som finns är att varselljuset ska synas på 150m i klar sikt dagtid. (och det är samma krav för parkering, dock med halvljus tänt)

Och bara för att det är havlljuslag kan man ju inte sätta en lag på att det måste vara automatiskt halvljus, man har faktiskt ett eget ansvar som förare att se till att man har den belysning som krävs tänd när man kör.


Sen har det funnits spänningsreducerat halvljus som "varselljus" ända sedan halvljuslagen kom, så det är inget nytt påfund. Lagen säger att man ska ha endera halvljus eller annat ljus, annat ljus är: varselljus, dimljus eller spänningsreducerat halvljus (ska vara minst 11v på ett 12 system).


Kraven för alla ljus på en bil har ju dock ändrats några gånger under åren, men det gamla gäller ju också, därför anges även dom äldre föreskrifterna i lagarna när det ändras, oftast genom att ange att det gäller från/till en viss årsmodell.


För att ytterligare "retas" så behöver man inte ens ha parkeringsljus fram
på årsmodell 75 och äldre :)

Jag tycker själv att varselljus syns alldeles utmärkt, men inte enbart parkering.
av Amarace
#121500
Sweeman skrev:spanska flaggan? jag prata iaf med farbror blå några dagar sedan och det är ej olagligt att köra med p-ljusen på i en 240, 75a iallafall :) däremot nyare bilar har som standard att halvlljusen tänds när man slår på tändningen alltså är det olagligt för nyare bilar att köra med endast p-ljus.
Du måste lära dig skillnaden, enbart parkeringsljus får man aldrig köra med, däremot varselljus, varselljus är 21w och parkering är 5w, på en 240 är dom kombinerad i samma lykta.

Så om dina lampor går sönder så du bara har 5w lysandes kör du olagligt.
Användarvisningsbild
av ER
#121705
Amarace skrev:
ER skrev:
Sweeman skrev:spanska flaggan? jag prata iaf med farbror blå några dagar sedan och det är ej olagligt att köra med p-ljusen på i en 240, 75a iallafall :) däremot nyare bilar har som standard att halvlljusen tänds när man slår på tändningen alltså är det olagligt för nyare bilar att köra med endast p-ljus.
Det beror på att dom ses som varselljus men lyser inte bättre trotts 21W lampa än parkeringsljus på moderna bilar och därmed borde nedgraderas till parkljus och olagligt utan att kombineras med halvljus/dimljus pga dess svaga lyskraft.

Varför? Bara för att bilar nu har "starkare" parkeringsljus än en 240's varselljus förr betyder ju inte att man ska måsta ändra alla lagar och förordningar.

Om du tycker att varselljuset på en 240 inte syns så ska du nog kolla synen, varselljuset är bra mycket kraftigare än dom 5w som är på parkeringen.

Kravet som finns är att varselljuset ska synas på 150m i klar sikt dagtid. (och det är samma krav för parkering, dock med halvljus tänt)

Och bara för att det är havlljuslag kan man ju inte sätta en lag på att det måste vara automatiskt halvljus, man har faktiskt ett eget ansvar som förare att se till att man har den belysning som krävs tänd när man kör.


Sen har det funnits spänningsreducerat halvljus som "varselljus" ända sedan halvljuslagen kom, så det är inget nytt påfund. Lagen säger att man ska ha endera halvljus eller annat ljus, annat ljus är: varselljus, dimljus eller spänningsreducerat halvljus (ska vara minst 11v på ett 12 system).


Kraven för alla ljus på en bil har ju dock ändrats några gånger under åren, men det gamla gäller ju också, därför anges även dom äldre föreskrifterna i lagarna när det ändras, oftast genom att ange att det gäller från/till en viss årsmodell.


För att ytterligare "retas" så behöver man inte ens ha parkeringsljus fram
på årsmodell 75 och äldre :)

Jag tycker själv att varselljus syns alldeles utmärkt, men inte enbart parkering.
Problemet är att dom används även i skymning och annat än solklar himmel. Att du sen kan se en 240/740 på parkeringsljus/varselljus i starkt motljus gör dig unik för ingen normal männska gör det och min syn är 100% perfekt men vill kunna se den där 240/740:n som kommer i motsolen och det gör jag om dom lär sig att åka med halvljus även dagtid då varselljusen på dom lyser så svagt att dom kan jämställas med parkljuset på nyare bilar, därmed inte sagt att det lyser stark på nyare, bara att det lyser dåligt på 240/740 så dom inte kan kallas tillfredställande så dom kan tillåtas ersätta halvljuset då dom inte syns i motsol, det gör dimljus och halvljus och dessa kan ersätta varrandra utan att äventyra säkerheten.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]