...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Qaskiz
anp skrev:
Qaskiz skrev:
anp skrev:Så pass full...?
Så det finns olika grader på rattfylla, som du är villig att acceptera hos dina medtrafikanter? Om man hårddrar diskussionen och argumentet.
¨Var inte riktigt så jag menade, fast det lät nog fel. Det jag menade var att om personen är påverkad så borde dom ju ha fullt sjå att hålla koll på vart dom har fordonet. Nykterhetskontroller tycker jag med är bra men däremot hastighetskontroller är jag väl inte gla över precis
Nja, du kan vara farligt påverkad även vid låga nivåer av påverkan.
Jag skulle gissa att ganska många här på bara det här forumet, troligen skulle ha svårt att klara en dagen efter kontroll.
Och dagten efter mår man kanske lite uselt, men man känner sig inte påverkad så som på kvällen innan.
Men om en oväntad situation uppstår, då tror jag nog att man inte alltid har de reflexer som krävs för att reda ut situationen. och som man skulle ha haft om man inte vore så ( lite? ) påverkad.

Det sägs, sant eller ej vet jag inte, att för varje taxibil man möter. Så "möter" man en rattfyllerist. Inte növändigtvis taxiföraren då :wink:

Sedan har vi ju som tidigare nämnts, biltjuvar och annat löst folk som kanske skulle behöva stoppas i en kontroll. Som man också riskerar att varna vid en blinkning.

Nu i dagens tider så är väl risken ganska liten att åka dit i en kontroll.Hur ofta ser man en polisbil eller kontroll idag, jämfört med en fartkamera?
Jo iofs, här har vi inte så många farkameror så här står dom förbannat ofta :roll:
Användarvisningsbild
av Loner
Sä'ger som branx, är det bälte/blås kontroll varnar jag INTE, är det däremt fartkontroll så blinkar jag åt mötande.

/L
av anp
Loner skrev:Sä'ger som branx, är det bälte/blås kontroll varnar jag INTE, är det däremt fartkontroll så blinkar jag åt mötande.

/L
Hur vet du att de du möter bara kör för fort, och inte är påverkade eller färdas snabbt i en stulen bil?
Användarvisningsbild
av elmuppo
anp skrev:
Loner skrev:Sä'ger som branx, är det bälte/blås kontroll varnar jag INTE, är det däremt fartkontroll så blinkar jag åt mötande.

/L
Hur vet du att de du möter bara kör för fort, och inte är påverkade eller färdas snabbt i en stulen bil?
Eller att det är en YETI som rymt från en forsknings anläggning!

Allvarligt, jag kan inte alltid tänka på vad det KAN vara,
då hade jag inte vågat gå ut.
av anp
branx skrev:
anp skrev:

/L
Eller att det är en YETI som rymt från en forsknings anläggning!

Allvarligt, jag kan inte alltid tänka på vad det KAN vara,
då hade jag inte vågat gå ut.
Du kanske borde börja tänka efter?

Ca, 30% av alla okommna förare i trafiken, var konstaterat påverkade vid olyckstillfället.
Ett antal % tillkommer då döden inträffat senare än olyckstillfället, och den döde kanske fått blodtransfusioner mm, så att ev, spår av påverkan vid olyckstillfället försvunnit.
Dessutom kontrolleras inte alltid ev, alkohol eller drogpåverkan av läkare eller ambulanspersonal vid trafikolyckor. ( egen erfarenhet av påverkad, bekants trafikolycka )

Alla som tas för rattfylla ( påverkan av något slag ) tas inte enbart i de renodlade nykterhetskontrollerna.
Är du påverkad och har tagit steget till att köra bil under påverkan, har du förmodligen inte så stor respekt för hastigbegränsningar heller.

Hellre lever jag med vetskapen att en bekant eller släkting, blivit av med körkortet för fortkörning. Som för övrigt är en medveten, kalkylerad risk de flesta förare tar, och är medveten om då de kör för fort.
Än att jag lever med vetskapen att densamme kanske skadat någon annan i trafiken då denne varit påverkad, för att jag varnat för en poliskontroll.
Användarvisningsbild
av A80TD
Nu är det så sällan man ser någon kontroll, men jag har nog varnat åtminstone yrkestrafik ibland när det har varit fartkontroll, såvitt jag minns.
Jag har aldrig åkt fast för fortkörning. Vid två-tre tillfällen har jag definitivt blivit "räddad" av mötande som har blinkat.
Användarvisningsbild
av Bosa
Då kommer ju nästa fråga, ringer ni polisen om ni ser en bilist vingla till, hålla oregelbunden hastighet, kör onormalt sakta eller fort, gör en idiotomkörning osv?
av anp
Bosa skrev:Då kommer ju nästa fråga, ringer ni polisen om ni ser en bilist vingla till, hålla oregelbunden hastighet, kör onormalt sakta eller fort, gör en idiotomkörning osv?
Skulle jag misstänka att något inte står rätt till, så ja!
Har även så gjort vid några tillfällen. Tyvärr var polisens intresse inte speciellt stort någon av de gångerna.
Och båda tillfällena var av allvarlig art om man ser till omständigheterna. Lyckligtvis så blev ingen skadad vid någon av tillfällena.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Om du ringer polisen och de inte intresserar sig för ditt ärende, tycker jag du ska fråga vad den polisen heter :evil:

För den polis som ignorerar ett ev. pågående brott vars fängelse finns i straffskalan, måste begå ett tjänstefel!?

Jag avskyr poliser som ignorerar när man ringer och påtalar ett pågående brott (S)
av anp
VolvoBengan skrev:Om du ringer polisen och de inte intresserar sig för ditt ärende, tycker jag du ska fråga vad den polisen heter :evil:

För den polis som ignorerar ett ev. pågående brott vars fängelse finns i straffskalan, måste begå ett tjänstefel!?

Jag avskyr poliser som ignorerar när man ringer och påtalar ett pågående brott (S)
Frågan är vad för nytta det skulle ge. Till polisens försvar kan väl sägas att båda brotten var trafikrelaterade, och kanske svåra att agera på?

I det ena fallet en misstänkt drogpåverkad person, som höll på att köra över ett antal personer, och försvann i hög fart mot närmsta stad.
I det andra fallet var det en smitare ( omedvetet ? ) som just prejat mig ned i diket genom att helt plötsligt svänga ut från en sidoväg precis framför fronten på mig. Jag höll ca, 90-100km/h och var mycket nära att ta bilisten i sidan. Den bilen försvann också mot närmsta stad.
En halv sekund till, eller ett möte, så hade denne inte levt idag

I båda fallen var väl kanske polisens möjlighet att få fatt på de aktuella förarna/bilarna ganska små, men knappast omöjliga då polisen skulle möta bilarna ifall de åkte ut på vägen.
Men för mig hade det varit väldigt skönt att få höra att de åtminstonde skulle försöka.
Vad man tyvärr kan lära sig av sådana här händelser, är att det inte lönar sig att ringa polisen om något händer.

Sedan är väl trafikpolisen en utrotningshotad tyrkesgrupp nu när vi har fina plåtpoliser efter vägarna. Som tar hand om det farligaste vi har där ute. Nämligen fortkörare...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]