...

Moderator: Moderatorer

Trafikförordningen är väl ganska glasklar att du har väjningsplikt mot cyklisten.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... -1998-1276

Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare
60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna
gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet
att passera. Detta gäller även om föraren får korsa
övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av
polisman.

En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera
ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och
har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på
eller just ska gå ut på övergångsstället.

Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade
övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped
klass II vid bevakade cykelpassager. Förordning (2014:1035).
erikn:
Det där är regeln som gäller vid bevakade cyckelpassage.
Vid vanliga cykelpassager beror det på vem som korsar vems körbana...
Vid cyckelöverfart (den nya upphöjda överfarten) är det alltid bilisten som har väjningsplikt.
https://korkortonline.se/teori/passager/
Tack för svaren så långt.

Jag menar alltså situationen där det inte finns någon speciell cykelbana vid sidan av vägen, och inte heller någon cykelöverfart eller cykelpassage i korsningen, utan där cyklisten färdas i samma körfält som bilarna, och ska rakt fram. Eller där cyklisten färdas i ett cykelfält till höger om bilarna.

Hilmer: Jag hade också en körskollärare som föreslog att man skulle spärra vägen. Har nog aldrig tillämpat det...
Jag missförstod frågan. Jag trodde att det var när det var en cykelbana bredvid som kom till en cykelpassage med trafikljus och du ska svänga höger. Ska läsa lite mer och återkommer om jag hittar något.
NilsO skrev: Hilmer: Jag hade också en körskollärare som föreslog att man skulle spärra vägen. Har nog aldrig tillämpat det...
Det fanns väl två anledningar till detta egentligen, dels för att du inte skulle behöva lämna företräde till en eventuell cyklist men också för att man har lättare att se och ha koll på cyklisten ifall den är bakom än sidan om för att inte klämma till dom när man svängde.
Men nu gällde ju detta endast när det saknas skilda körfält.
Har faktiskt råkat ut för just det där när jag cyklade. Vanlig stadsgata, ingen vägren. Jag åker i högerkant, en bil kommer i fatt strax innan ett fartgupp strax innan en korsning och kör om med ca 5-10 meter. Hade han då börjat blinka i tid skulle jag aldrig försatt mig i den situationen som blev. Över fartguppet kan jag åka lite fortare och kommer ikapp så att jag ligger bredvid, med styret i höjd med främre dörrs ruta. Farten är väl ca 15-20 km/h. Plötsligt börjar han att svänga, blev ju lite studs med styret mot rutan men ingen omkullkörning. Lite läskigt var det.
Ja där kan man ju i allafall börja! Att blinka i tid för att låta cyklisten ha en chans att INTE lägga sig på insidan.. Smidigast är dom cyklister som är med lite i trafiken och om man står längst fram vid rödlyse och blinkar höger, lägger sig till vänster om ens bil.

Men har cyklisen sämre koll och överlevnadsinstinkt är det ändå vi i bil som får "ta ansvar" och inte köra över människan. :) När man ser cyklister som kör helt åt helvete i trafiken brukar försöka övertala mig själv om att det inte krävs körkort för cyklister, men för mig, så man får i bil ta lite större ansvar. (Oavsett vad som är rätt och fel enligt lagarna...)
joel80 skrev:erikn:
Nej, §61 är nästan likadan som §60:
"61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare
väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut
på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa
hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och
mopedförare som är ute på cykelpassagen.

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller
annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en
obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna
cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas
ut på cykelpassagen tillfälle att passera
. Förordning (2014:1035)."

Vad gäller ursprungsfrågan så är det tämligen självklart att den som svänger skall lämna företräde gentemot övriga trafikanter, oavsett om man svänger höger eller vänster och om andra trafikanter färdas åt samma eller motsatt håll.

Det dör i snitt en cyklist per år i Stockholms innerstad p.g.a. högersvängande fordon (vanligen lastbilar) som inte ser att de har en cyklist till höger om sig. Det är därför man infört så kallade "cykelboxar" så att cyklister skall stanna framför bilarna istället för bredvid.
mikebike skrev:Vad gäller ursprungsfrågan så är det tämligen självklart att den som svänger skall lämna företräde gentemot övriga trafikanter, oavsett om man svänger höger eller vänster och om andra trafikanter färdas åt samma eller motsatt håll.
Du menar det här?

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Trafik i en vägkorsning m.m.
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan
ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma
riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den
bakomvarande trafiken.
mikebike skrev:
joel80 skrev:erikn:
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa
hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och
mopedförare som är ute på cykelpassagen.
Den där texten betyder inte att cyklister har företräde. Cyklister ska stanna för bilar om dom korsar en väg på en cyckelpassage..
Däremot måste man som bilist som lagen säger anpassa hastigheten så det inte uppstår fara för cycklister.. Om cycklisten eller mopedisten gör fel ska man alltså ha möjlighet att stanna utan att köra ihjäl nån.

På en cyckelöverfart är det däremot tydligt att man ska stanna som bilist. Där är det dels skyltat, vägmarkeringar för väjningsplikt samt upphöjnad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a