...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker det är rätt korkat... Har aldrig tyckt parkerade motorcyklar varit speciellt ivägen.. Oftast står dom ju som texten ovan säger ihopklustrade på ett ställe. Att dom ska betala full p-avgift blir knäppt då dom inte tar upp i närheten av samma plats. Eftersom Stockholm nu ska byta ut alls p-automater till "lapplösa" där man knappar in regnummer borde man kunna sätta en lägra taxa om man nu måste ta ut för mc.
joel80 skrev: Eftersom Stockholm nu ska byta ut alls p-automater till "lapplösa" där man knappar in regnummer borde man kunna sätta en lägra taxa om man nu måste ta ut för mc.
Att samköra p-automaten med olika register kan ju ge oändliga möjligheter för den kreativa politikern, inte bara att sänka p-avgiften för mc. Kan tänka mig följande, storbil högre p-avgift, dyr bil högre p-avgift eller varför inte inkomstbaserad p-avgift och slutligen om bilägaren har skulder hos kronofogden, kronofogden hämtar bilen :-O)
Förstår att du är ironisk.. Men det sista är faan inte så jävla dåligt förslag.. Alla bilar som står på målvakter eller där ägaren har ansra stora skulder.. Då är det bara att skicka ut bärgare för att leta reda på den i området. :)

Olika p-avgifter beroende på vad du har för bil har vi ju haft förut.. Inget konstigt med det. Jag hade både fritt från trängselskatt och parkering ett tag för typ 10 år sen med vår etanol-bil... Att jag då behövde ha lapp i rutan vid parkering skulle jag kunna slippa isåfall. Allt registrerat via reggnummret..
Jag skulle vilja kalla Sverige för ett bil-land. Det beror på klimatet.

Ta konsekvensen av det om du ändå envisas med att köra motorvelociped.
Nu gäller frågan stockholms kommun, och pendling och boendeparkering innanför och utanför tullarna. Det är tjocksmockt med trafik. Till exempel Essingeleden står ju nästan still flera timmar om dagen. Bilar står parkerade överallt. Nu finns det en andel som istället kan köra mc eller eu-moped till och från jobbet. Vädret blir då en faktor. Vägarna är is- och snöfria kanske 8-10 månader per år. Men det är ofta kallt och regnigt. Att det då är så pass mycket billigare att ändå köra mc eller eumoped till och från jobbet är ju en stark ekonomisk sporre. Ingen trängselavgift, lätt att hitta ställe att parkera, gratis parkering. Som det har varit i alla tider fram tills nu.
Ja men om de nu är så billigt så har ni ju råd att betala för parkeringen också. Sedan, ärligt talat... hur många kör MC för att det är billigt och hur många kör MC för att de tycker att det är ball? De jag känner som kör MC brukar sällan eller aldrig tala om hur billigt det är, snarare hur dyrt det är. Jag blir inte heller imponerad över den förbrukning de har på sina MC. Runt 0,5 liter per mil. Det är i paritet med en småbil som i alla fall fyra personer kan färdas i. "Lövet" gjorde ju en kreativ räknekrumbukt och då gör jag det med. Slå ut förbrukningen på antal platser i bilen så är vi nere på kanske en deciliter per mil. Vilken MC slår det? Och "Bilar står parkerade överallt"? Det står ju för farao MC och moppar lite överallt också, till exempel på gångstigen utanför jobbet så att jag får gå en lång omväg för att komma förbi.
Nu kan det plötsligt kosta upp till 2500kr i månaden (parkering + boendeparkering) beroende på var man bor och var man jobbar. Bor och jobbar man i en "billig" zon så kanske man kommer undan med 500-1000kr per månad. Multiplicerat med 8-10 månader får vi från 4.000kr-25.000kr per år. Mina räkneexempel är inte kollade ordentligt, så säkert en del fel där.
Din mardröm - bilistens vardag. Välkommen till verkligheten, nu är det dags att ni MC-körare drar era strån till stacken. Bara för att MC-förare lyckats slingra sig undan denna kostnad under en massa år så är det ju inte samma sak som att det är orimligt att ni är med och delar på kostnaden.
Men summa summarum, och ursäkta franskan, men vem fan vill fortsätta köra eu-moppe i regn och 2 plusgrader för plötsliga 25.000kr extra per år? Ingen tror jag. Mc? Jo, några, men en minskning kommer det säkert att bli. Med det ekonomiska incitamentet borta blir det nog att sälja hoj/moped och återgår till bilen för många.
Bra poäng. Men du... om den där MC:n eller moppen är så satans bra och smidig som du vill ge sken av, då är det väl inga dimmor att parkera den någonstans där den inte är i vägen får någon och där den kan stå gratis?
Så vad kommer då detta uppnå med det uttalade syftet att minska trängseln och öka tillgängligheten och skona miljön? Jo, resultat negativt. Yt- och bränslesnåla fordon minskar i antal, bilar ökar i antal.
Ja, hur var det nu? Hur effektiv är en MC med plats för en, möjligen två och med ungefär samma förbrukning som en småbil? Må vara att man kan få plats med ett par tre små MC på samma parkeringsruta som en MC men då räcker det ju med att ni delar på en parkeringsbiljett. Kommer jag och skall parkera så hjälper det mig föga om det står en, två eller tio MC i en ruta. Jag kan ju ändå inte parkera där.
Behåller vi istället även fortsättningsvis gratis parkering och boendeparkering för mc/moped så är det möjligt att ännu fler väljer dessa när det blir ännu dyrare med bil.
Asså... många MC-förare ställer ju sina MC lite överallt, gärna vid cykelställ och andra ställen där man inte förväntar sig att man skall parkera motorfordon. Det är kanske därför MC-förare anser att de har gratis parkering?
Alla bilförare kan ju med lätthet köpa en billig eu-moppe eftersom behörigheten ingår i bilkörkortet.
Jo, men alla bilförare kanske inte har samma förutsättningar som du som skriver detta. Jag har 3 mil till jobbet på en av landets farligaste vägar. Jag kör inte moppe där. Dessutom så måste jag släpa in den i trädgården och ha den på uteplatsen om jag inte vill ha den i vardagsrummet. Och i garaget har jag min bil så där får den inte plats. För bil måste jag ha i alla fall och det tror jag att denna skribent har också. Och hur två avgasutsläppande fordon är bättre än ett får jag inte ihop. Speciellt inte om man ser till hur flexibel bilen är och hur mycket, eller hur många, man kan frakta med den i förhållande till förbrukningen.

Hela saken handlar ju om att MC- och moppeförare under lång tid kommit undan att dela på kostnaderna tillsammans med bilisterna. Nu har verkligheten kommit ikapp och då lipar man i högan sky. Visa er solidaritet istället och var med och dela på kostnaden istället för att hitta på en massa skitnödiga argument för att MC är bättre än bil.
Ilserof, för att vara lite rättvis gällande förbrukningen så tycker jag man ändå inte bör räkna per eventuell passagerare. Det är ju ett faktum att den absolut största majoriteten bilresor i Stockholm sker av ensamma bilister.
Min Vespa jag hade drog runt 0.28l/mil.. Pendlade Skogås - Stockholm med den då det var väder för det. Att också slippa snurra runt och hitta parkering minskade ytterligare på soppa och trängsel. Så nog finns det fördelar för alla att fler kör tvåhjuling.
Att dom ska betala fullt pris när dom bara tar kanske en femtedels plats blir också snett.. Eller säg en tredjedels plats jämfört med de absolut minsta bilarna.

Förstår inte varför det är sånt drev mot tvåhjulingar här...? För varje förare som väljer tvåhjuling istället för bilen blir det ju mer plats för er på vägarna...
Det saknas fullständig logik i att man ska betala per fordon. Jag anser att man ska betala per ruta som upptas. Om man upptar två parkeringsrutor ska två biljetter lösas (t.ex. bil med släp). Om flera fordon ryms i en ruta borde de kunna dela på en biljett (borde enkelt kunna lösas praktiskt). Kommunerna har sina åsikter. I vissa kommuner ologiska åsikter men det är ingen överraskning eftersom man har infört så många andra ologiska inslag i trafiken. De olika parkeringsbolagen har också sina åsikter, t.ex. skriver q-park så här:
http://www.q-park.se/parkering/parkeringsguiden/ovrigafordonslap/tabid/2163/default.aspx skrev: Släp- och husvagn
Om en släpvagn sitter ihop med din bil räcker det med att det ligger en giltig biljett i framrutan på bilen. Det behövs alltså inte två biljetter.

MC
Om två motorcyklar delar en ruta måste båda motorcyklarna ha varsin biljett. Flera motorcyklar kan alltså inte dela på en parkeringsruta och ”dela” på en biljett.
Jag kan alltså parkera en bil med släp (tar sannolikt upp mer än en ruta) och endast behöva betala för en ruta. Men två MC som delar ruta kostar totalt två rutor. Inte helt logiskt för mig. Men en praktisk lösning eftersom definitionen verkar vara en avgift per fordonskombination.
Ilserof, för att vara lite rättvis gällande förbrukningen så tycker jag man ändå inte bör räkna per eventuell passagerare. Det är ju ett faktum att den absolut största majoriteten bilresor i Stockholm sker av ensamma bilister.
Det är förmodligen helt sant. Men vet vi något om deras förutsättningar? Hur många av dessa ensamma förare har släppt av ungarna vid skolan eller har lång vög till jobbet och dessutom arbetstider som gör att de inte kan samåka?
Mitt räkneexempel att slå ut förbrukningen per sittplats är lika dåligt som det räkneexemplet någon hade som påstår att det gick in 10 MC på samma plats som en bil och att det då kostade 150:-/timme att parkera en MC.
Min Vespa jag hade drog runt 0.28l/mil.. Pendlade Skogås - Stockholm med den då det var väder för det. Att också slippa snurra runt och hitta parkering minskade ytterligare på soppa och trängsel. Så nog finns det fördelar för alla att fler kör tvåhjuling.
Men var parkerade du den då? På gångbanan där folk skall gå? På gräset?
Att dom ska betala fullt pris när dom bara tar kanske en femtedels plats blir också snett.. Eller säg en tredjedels plats jämfört med de absolut minsta bilarna.
Håller med dig till 110 %. Skapa små MC- och mopedparkeringar och sätt priset därefter. Sedan är det ju skillnad på en liten moppe och en Honda Goldwing. De sistnämnda är ju i storlek med en liten bil.
Förstår inte varför det är sånt drev mot tvåhjulingar här...? För varje förare som väljer tvåhjuling istället för bilen blir det ju mer plats för er på vägarna...
Tyvärr är det väl som så, som med så mycket annat, att man bara lägger märke till de som inte sköter sig. Det som sköter sig och inte är till besvär lägger man aldrig märke till. Inte jag i alla fall. Med detta i åtanke så tror jag att många bilister ogillar MC därför att MC-förarna, alltså de man lägger märke till och som missköter sig, ägnar sig åt extremt utåtagerande körning. När jag tänker MC så tänker jag tyvärr på de hänsynslösa lågpannor som av någon anledning måste varva ur sina överdimensionerade moppar på raksträckan just utanför min uteplats. Jag tänker på de som far fram som kryssningsmissiler på vägarna och som man missar därför att det råkade vara tre sekunder sedan man tittade i backspegeln. Jag tänker på de som står och bullrar med sina jävla HD på gatan utanför på morgonen när jag ligger och sover. Måste de ställa in förgasarna inför varje körning? Jag tänker också på alla MC som tränger sig före i köer bara för att de kan, gärna på fel sida mittlinjen också. Jag tänker även på de som skall köra på bakhjulen inne i stan bara för att visa hur häftiga de är. Att alla dessa individer med sina beteenden skall komma undan med gratis parkering och slippa tullavgifter också gör mig upprörd.
Den där logiken är bara halvbra. För i antal räknat lär du träffa på BETYDLIGT fler bilförare som kör dåligt med ditt sätt att se det. Och jag gissar att du inte vill ha höjda p-avgifter på din bil bara för det.
Camel skrev:Det saknas fullständig logik i att man ska betala per fordon. Jag anser att man ska betala per ruta som upptas. Om man upptar två parkeringsrutor ska två biljetter lösas (t.ex. bil med släp). Om flera fordon ryms i en ruta borde de kunna dela på en biljett
Det finns ju mycket avgiftsbelagd gatuparkering som inte är indelad i rutor då blir det ju ganska logiskt att betala per fordon, om man har olika regler som att ibland betalar man för ytan och ibland för fordonet så tror jag aldrig folk kommer att fatta.

Då får man istället köra på det här systemet.
Mwi skrev:
joel80 skrev: Eftersom Stockholm nu ska byta ut alls p-automater till "lapplösa" där man knappar in regnummer borde man kunna sätta en lägra taxa om man nu måste ta ut för mc.
Att samköra p-automaten med olika register kan ju ge oändliga möjligheter för den kreativa politikern, inte bara att sänka p-avgiften för mc. Kan tänka mig följande, storbil högre p-avgift, dyr bil högre p-avgift eller varför inte inkomstbaserad p-avgift och slutligen om bilägaren har skulder hos kronofogden, kronofogden hämtar bilen :-O)
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]