Jag skulle vilja kalla Sverige för ett bil-land. Det beror på klimatet.
Ta konsekvensen av det om du ändå envisas med att köra motorvelociped.
Nu gäller frågan stockholms kommun, och pendling och boendeparkering innanför och utanför tullarna. Det är tjocksmockt med trafik. Till exempel Essingeleden står ju nästan still flera timmar om dagen. Bilar står parkerade överallt. Nu finns det en andel som istället kan köra mc eller eu-moped till och från jobbet. Vädret blir då en faktor. Vägarna är is- och snöfria kanske 8-10 månader per år. Men det är ofta kallt och regnigt. Att det då är så pass mycket billigare att ändå köra mc eller eumoped till och från jobbet är ju en stark ekonomisk sporre. Ingen trängselavgift, lätt att hitta ställe att parkera, gratis parkering. Som det har varit i alla tider fram tills nu.
Ja men om de nu är så billigt så har ni ju råd att betala för parkeringen också. Sedan, ärligt talat... hur många kör MC för att det är billigt och hur många kör MC för att de tycker att det är ball? De jag känner som kör MC brukar sällan eller aldrig tala om hur billigt det är, snarare hur dyrt det är. Jag blir inte heller imponerad över den förbrukning de har på sina MC. Runt 0,5 liter per mil. Det är i paritet med en småbil som i alla fall fyra personer kan färdas i. "Lövet" gjorde ju en kreativ räknekrumbukt och då gör jag det med. Slå ut förbrukningen på antal platser i bilen så är vi nere på kanske en deciliter per mil. Vilken MC slår det? Och "Bilar står parkerade överallt"? Det står ju för farao MC och moppar lite överallt också, till exempel på gångstigen utanför jobbet så att jag får gå en lång omväg för att komma förbi.
Nu kan det plötsligt kosta upp till 2500kr i månaden (parkering + boendeparkering) beroende på var man bor och var man jobbar. Bor och jobbar man i en "billig" zon så kanske man kommer undan med 500-1000kr per månad. Multiplicerat med 8-10 månader får vi från 4.000kr-25.000kr per år. Mina räkneexempel är inte kollade ordentligt, så säkert en del fel där.
Din mardröm - bilistens vardag. Välkommen till verkligheten, nu är det dags att ni MC-körare drar era strån till stacken. Bara för att MC-förare lyckats slingra sig undan denna kostnad under en massa år så är det ju inte samma sak som att det är orimligt att ni är med och delar på kostnaden.
Men summa summarum, och ursäkta franskan, men vem fan vill fortsätta köra eu-moppe i regn och 2 plusgrader för plötsliga 25.000kr extra per år? Ingen tror jag. Mc? Jo, några, men en minskning kommer det säkert att bli. Med det ekonomiska incitamentet borta blir det nog att sälja hoj/moped och återgår till bilen för många.
Bra poäng. Men du... om den där MC:n eller moppen är så satans bra och smidig som du vill ge sken av, då är det väl inga dimmor att parkera den någonstans där den inte är i vägen får någon och där den kan stå gratis?
Så vad kommer då detta uppnå med det uttalade syftet att minska trängseln och öka tillgängligheten och skona miljön? Jo, resultat negativt. Yt- och bränslesnåla fordon minskar i antal, bilar ökar i antal.
Ja, hur var det nu? Hur effektiv är en MC med plats för en, möjligen två och med ungefär samma förbrukning som en småbil? Må vara att man kan få plats med ett par tre små MC på samma parkeringsruta som en MC men då räcker det ju med att ni delar på en parkeringsbiljett. Kommer jag och skall parkera så hjälper det mig föga om det står en, två eller tio MC i en ruta. Jag kan ju ändå inte parkera där.
Behåller vi istället även fortsättningsvis gratis parkering och boendeparkering för mc/moped så är det möjligt att ännu fler väljer dessa när det blir ännu dyrare med bil.
Asså... många MC-förare ställer ju sina MC lite överallt, gärna vid cykelställ och andra ställen där man inte förväntar sig att man skall parkera motorfordon. Det är kanske därför MC-förare anser att de har gratis parkering?
Alla bilförare kan ju med lätthet köpa en billig eu-moppe eftersom behörigheten ingår i bilkörkortet.
Jo, men alla bilförare kanske inte har samma förutsättningar som du som skriver detta. Jag har 3 mil till jobbet på en av landets farligaste vägar. Jag kör inte moppe där. Dessutom så måste jag släpa in den i trädgården och ha den på uteplatsen om jag inte vill ha den i vardagsrummet. Och i garaget har jag min bil så där får den inte plats. För bil måste jag ha i alla fall och det tror jag att denna skribent har också. Och hur två avgasutsläppande fordon är bättre än ett får jag inte ihop. Speciellt inte om man ser till hur flexibel bilen är och hur mycket, eller hur många, man kan frakta med den i förhållande till förbrukningen.
Hela saken handlar ju om att MC- och moppeförare under lång tid kommit undan att dela på kostnaderna tillsammans med bilisterna. Nu har verkligheten kommit ikapp och då lipar man i högan sky. Visa er solidaritet istället och var med och dela på kostnaden istället för att hitta på en massa skitnödiga argument för att MC är bättre än bil.