...

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev: Det finns de som har gamla bilar som inte trivs i högre hastigheter, det finns de som av någon orsak inte vill köra fort (ålder, sjukdom, ovana, etc).
Om detta är fallet så anser jag att det är djävligt olämpligt att framföra det fordonet/köra bil över huvud taget på den vägsträckan.

Går min 2cv inte fortare än 70 km/h så är det direkt livsfarligt att ge sig ut på motorväg..
Så du hävdar att äldre, långsammare bilar inte ska få köra på motorväg...

Då kan vi konstatera att vi inte delar uppfattning. Det finns redan en lag som förbjuder långsamtgående fordon (traktorer och liknande) på motorväg. De får köra 30 km/h. Om ett fordon går mer än dubbelt så fort så får det åka på motorväg för mig.

Att hålla i princip samma hastighet som husvagnar och andra släpdragare definerar inte jag som livsfarligt.
Den typen av bilar som inte klarar att åka i 110 km/h existerar i princip inte idag längre. Nu pratar jag inte om bilar från 30-40 talet men dessa är ju närmaste icke-existerande. Vilken bil som helst från 1980 och framåt klarar av att hålla rätt hastighet.

Ett typexempel på väg som gör mig galen av frustration är Dalarövägen där snittfarten är 61 km/h på grund av att det kommer en fartkamera 5 km längre bort och det ligger nån tröttmössa längst fram som är hypernervös.
Malmstroem skrev:Det finns redan en lag som förbjuder långsamtgående fordon (traktorer och liknande) på motorväg. De får köra 30 km/h.
Lagstiftaren har ansett att < eller = 30km/h är överdrivet långsamt på motorväg och då det är ca 27% av tillåten hastighet är det den siffran som gäller vilket ger följande tolkning.
Tillåten hastighet---------överdrivet långsam (km/h)
120-----------------------<32,5
110-----------------------<30
100-----------------------<27
90------------------------<24
80------------------------<21,5
70------------------------<19
60------------------------<16
50------------------------<13,5
40------------------------<11
30------------------------<8
av rid54
Att bilen klarar att framföras i den MAXIMALT tillåtna hastigheten innebär inte en skyldighet att hålla denna hastighet. Det kan finnas flera skäl att avstå och så länge det inte är påbudsskyltar med maxfarten på anser jag att man får tåla att vissa tar det lugnt i vissa fall.
Det är alltid en hädelse att köra för sakta men att köra för fort är OK dvs köra 60 på 70 är big no no men 80 på 70 helt ok, detta är den svenska normen vilket frambringar en hel del hyckleri men sak samma.
Man vet aldrig varför någon kör för sakta precis som man aldrig vet varför någon vill köra för fort min personliga regel är att hålla sig undan sånt folk så mycket det går, släppa förbi eller köra om, är det kö så ställer man sig i ledet med bra avstånd.

Någon skrev att det va rena döden att bege sig ut på motorvägen i 70km/h, visserligen är det inte optimalt men det är bara under 10km/h under vad fordon med släp Får köra.

PS:
Sen stressen i trafiken alla pratar om idag verkar som att folk har glömt bort hur det är att planera.
Om man pendlar 2mil/resa med en medelhastighet av 70km/h tar det 17minuter, går det åt skogen just den dagen och man får ned medelhastigheten till 50km/h så tar det 24 minuter, har man inte planerat in sin körning att klara 7 minuter extra då är det illa....
Jag brukas säga att ju längre ifrån gällande hastighet på vägen man kör desto större hänsyn måste man ta till de som vill köra enligt skyltad hastighet. Det gäller både de som vill köra fortare och de som vill köra saktare.. Desto större skillnad, desto större respekt och förståelse får man visa till andra på vägen.
rid54 skrev:Att bilen klarar att framföras i den MAXIMALT tillåtna hastigheten innebär inte en skyldighet att hålla denna hastighet.
Det är alldeles riktigt. Det är tillåtet att köra saktare än maximalt tillåten hastighet så länge som man inte kör överdrivet saktare och hindrar eller stör övrig trafik.
rid54 skrev:Det kan finnas flera skäl att avstå
Om det behövs, är det enligt reglerna i trafikförordningen, en skyldighet att köra tillräckligt sakta. Det är inte frivilligt.
rid54 skrev:och så länge det inte är påbudsskyltar med maxfarten på anser jag att
Det skulle verkligen inte skada med påbudsskyltar om lägsta påbjuden hastighet. Men det är inte PK.
rid54 skrev:man får tåla att vissa tar det lugnt i vissa fall.
De som tar det överdrivet lugnt så att de hindrar och stör den övriga trafiken bryter mot trafikförordningen. Men oavsett detta kunde de som tar det lugnt vara mera smidigare i många fall. Men det är tyvärr ofta som dessa förare är omedvetna om trafiksituationen som helhet.
Det som gör att många räknar bort sig är att det är tämligen lätt att räkna månadskostnad på sin nya bil men ganska svårt på sin gamla. Framförallt reparationskostnader är närmast omöjligt att räkna på. De kan mycket väl vara 0kr under ett år eller 30.000kr. Den osäkerheten kanske är värt en del att få bort men inte hur mycket som helst. En begagnad bil i bra skick är sannolikt billigast i de flesta fall.
Lövet skrev:Det som gör att många räknar bort sig är att det är tämligen lätt att räkna månadskostnad på sin nya bil men ganska svårt på sin gamla. Framförallt reparationskostnader är närmast omöjligt att räkna på. De kan mycket väl vara 0kr under ett år eller 30.000kr. Den osäkerheten kanske är värt en del att få bort men inte hur mycket som helst. En begagnad bil i bra skick är sannolikt billigast i de flesta fall.
Lövet verkar ha räknat bort sig lite här också.. för det där inlägget är jag rätt säker på skulle i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4&start=45

;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60