...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#995737
GT-mannen skrev:Fick gashäng en gång i mitten av 90-talet. Bodde då i Täby och var en eftermiddag på väg hem från Sollentuna. Hade precis svängt in på Frestavägen när jag hör en knäppande ljud till höger under instrumentbrädan. Därefter började bilen, en Ford Sierra 2,8i med automat, att gasa av sig själv (gjorde kickdown i 50) och drog iväg utav h*****e. Farten ökade med raketfart :roll: och jag ställde mig på bromspedalen för att få ner farten så jag skulle kunna slå av tändningen. Det tog någon kilometer innan jag fick stopp. Hade då varit uppe i farter långt över det lagliga (mätarnålen pekade rakt åt höger när det gick som fortast). Klev ur bilen och möttes av en fruktansvärd stank. Både skivorna och trummorna var knallröda och det var dessa som luktade. Efter att de hade fått svalna i några minuter startade jag bilen och den var som vanligt igen. Sedan körde jag hem försiktigt. Stanken från bromsarna satt kvar i några dagar. Märkligt nog var detta den enda gången bilen betedde sig på det här sättet.

/Håkan
Låste sig spaken också så att du inte fick i neutralläget?
av rid54
#995818
Lustigt, jag hade tänkt beskriva en liknande händelse. En Volvo 340 (Variomatic), smal (men tackolov rak) spansk landsväg på kvällen och gasvajern "fastnar" i nästan fullgasläge. Det tog liksom några sekunder innan jag förstod läget (inte en vanlig händelse) och då var ju farten lite högre än vad som var lämpligt på platsen. Men jag slog av tändningen direkt jag hämtat mig och lyckades med av-på köra bilen till en p-ficka några hundra meter bort. Gick sista biten hem...
Användarvisningsbild
av vetten
#995845
Åkte mycke båge på -70talet en dag var jag och en polare ute och åkte med varsin båge men han den där "Murphy" var med också eftersom allt verkade jävlas den här dan. Kompisens hoj krånglade och la av fem mil hemmifrån så vi fick inkvartera den hos en bonde och fortsätta på min.
På hemvägen så ligger vi väl i 110 på en ganska kurvig asfalltväg precis när vi kommer ut ur en lång högerkurva så smäller det till och hojen börjar vobbla med bakdelen ganska kraftigt,punka! Det var helt omöjigt att styra dit jag ville så bådas fötter åkte ner i asfalten som broms och balanshjälp, till saken hör att det var en ganska tvär kurva som var skymd så att det kunde komma en mötande bil, det kom ingen och på något vis lyckades jag få ner hojen i diket och stanna.
Ingen av oss hade skosulor kvar inte mycket allafall, vi satt säkert i diket i en halvtimme innan vi började komma över chocken. Inga personskador blev det men ordentligt rädda blev vi.
Hojen fick vi ställa in hos en bonde till dagen efter så vi kunde hämta hem båda hojarna.
av llesrof
#995986
Många spännande berättelser här. Idag var det jag som körde och då slapp vi incidenter :D
av mikebike
#996038
Inte en gång, utan flera....

Man cyklar på en landsväg utan vägren då plötsligt en mötande bilist får för sig att göra en omkörning!
Inte kul att möta en bil som kör 90-100 km/tim 30 cm från styret, det blir en hastighetsskillnad på minst 120 km/tim...

Eller när en bil med påkopplad husvagn gör en omkörning, och eftersom det är mötande trafik väljer hen att ligga några dm från mig. Det är bara det att husvagnen är betydligt bredare så då återstår bara några cm.
Jag har en kompis som blev "klippt" av en släpvagns (vänstra) hjulhus när han gick på en smal väg och en annan kompis pappa blev dödad av en cirkusvagn....för många år sedan.
av PTV
#996076
Alltid lika uppfriskande rent adrenalinmässigt när man kommer på motorcykel och någon bilist i mötande körfil får för sig att påbörja en omkörning.
Användarvisningsbild
av erikn
#996110
PTV skrev:Alltid lika uppfriskande rent adrenalinmässigt när man kommer på motorcykel och någon bilist i mötande körfil får för sig att påbörja en omkörning.
Apropå bilar som kör om samtidigt som möte. http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... ost6189503
av Gelis
#996138
Ja en del människor blir som psykopater när dem sätter sig bakom ratten, all vett o reson försvinner.

Var på väg ner till båten i StAnnas skärgård för 2 veckor sedan, svängde av från E22:an in på 210:an där det råder 70 vägen är ganska smal och krokig första milen.
Ser på håll att jag får möte av en grävmaskin som knallar sakta, bakom ser jag också att det samlats på bilar, har också något längre fram bilar framför mig .

Kan tänka mig att kön bakom grävaren legat ett tag för det är helt omöjligt att köra om säkert.

Vet inte hur långt jag hade kvar till grävaren så slänger sig första bilen bakom grävare ut, han såg inte ett skit för jag såg honom inte förrän han var halvvägs ute i min körbana.
Helvete tänker jag, finns ju inte plats trodde han skulle bromsa och gå in bakom grävaren igen när jag nästan kommer nos mot nos mot honom, men icke han fullföljer. PANIK ser att det finns en liten avtagsväg in till ett hus direkt till höger. Tvärbroms och kastar in bilen på avtagsvägen fick precis in och stopp på bilen när han susar förbi. Jag står alltså tvärs på den lilla vägen, och hade den inte funnits så hade det blivit diket eller frontsmäll.

Nu hann jag inte se vem/vad som körde men jag han att uppfatta att någon viftade rejält på passagerarsidan.

Det som också stör mig är att han/hon inte tjänade något på idiotmanövern, incidenten inträffade inte så långt in på 210:an så efter omkörningen var dem strax vid korsningen till E22:an
av llesrof
#996242
Gelis skrev:Ja en del människor blir som psykopater när dem sätter sig bakom ratten, all vett o reson försvinner.

Var på väg ner till båten i StAnnas skärgård för 2 veckor sedan, svängde av från E22:an in på 210:an där det råder 70 vägen är ganska smal och krokig första milen.
Ser på håll att jag får möte av en grävmaskin som knallar sakta, bakom ser jag också att det samlats på bilar, har också något längre fram bilar framför mig .

Kan tänka mig att kön bakom grävaren legat ett tag för det är helt omöjligt att köra om säkert.

Vet inte hur långt jag hade kvar till grävaren så slänger sig första bilen bakom grävare ut, han såg inte ett skit för jag såg honom inte förrän han var halvvägs ute i min körbana.
Helvete tänker jag, finns ju inte plats trodde han skulle bromsa och gå in bakom grävaren igen när jag nästan kommer nos mot nos mot honom, men icke han fullföljer. PANIK ser att det finns en liten avtagsväg in till ett hus direkt till höger. Tvärbroms och kastar in bilen på avtagsvägen fick precis in och stopp på bilen när han susar förbi. Jag står alltså tvärs på den lilla vägen, och hade den inte funnits så hade det blivit diket eller frontsmäll.

Nu hann jag inte se vem/vad som körde men jag han att uppfatta att någon viftade rejält på passagerarsidan.

Det som också stör mig är att han/hon inte tjänade något på idiotmanövern, incidenten inträffade inte så långt in på 210:an så efter omkörningen var dem strax vid korsningen till E22:an
Måste vart en nyare Audi eller BMW.
V70 2008 bakluckan låser ej

Nu har jag bytt låskistan, men det hjäl[…]

Hämtar bilen nästa vecka på torsda[…]

Köpa expansionskärl till v50

Hej Jag behöver byta ett sprucket expansio[…]

Är det bara jag som känner en viss os&au[…]