...

Moderator: Moderatorer

Mja.. Det är inte alltid så enkelt när man ska lämna barn på dagis åt ena hållet och sen jobba åt andra.. Tidsmässigt hinner jag eller sambon inte med 34km cykling per dag. Och de dagar jag har jobb i Stockholm samt har bilen full med utrustning blir det ännu svårare.. ;)

Cyklade in till stan i Gävle under hela uppväxten, i allafall när det var snö/isfritt.. men bodde då ett par km närmre, samt behövde inte cykla 5km åt fel håll först för att lämna barn. :)

I vissa fall kan jag tycka att det är vettigt att underlätta för de som vill ta cykel, men egentligen borde man satsa mer på cykelvägar då än själva överfarterna, i allafall utanför stan. Miljömässigt är det väldigt dumt med många inbromsningar, men där effekten av att öka framkomligheten för cyklisten innebär att några fler tar cykel istället för bil så tjänas ju rätt fort den förbrukningen in. En bil som inte kör säg 1 mil per dag blir ju rätt många inbromsningar för oss som envisas med bil.. men per fordon blir utsläppen högre.

Man borde försöka hitta något annat sätt att få ner hastigheterna utan de väldigt korta inbromsningar och accelerationer som farthinder innebär. Får man bara ner medelhastigheten lite på de sträckor där det t.ex rör sig mycket människor slipper man en stor ökning av lokala utsläpp och ökar samtidigt säkerheten för cyklister/gångare, och det blir trevligare att köra också, även om det kan vara segt om det blir för många sträckor. Sånna farthinder som bara fälls upp om man kör för fort är en sån lösning. Då slipper man sakta ner till 10-15km/h eller vad det nu blir, men måste ändå hålla den hastighet som är skyltad för att inte smälla ner med däcken i en plötsligt uppkommen grop. :D
Mycket bra skrivet ER!
Trafikplaneringen är under all kritik, man tar ifrån cyklister och gående som också är trafikkanter allt ansvar.
Denna galenskap med att använda vägarna som busshållsplatser är ren idioti. Som de har gjort i ex strömsbro vid coop där har man skärmat av vägen så att det blir en fil och satt en busshållsplats. Vid "rush hour" är det totalstopp där. Samma sak på skogsmursvägen mot andersberg fast där är det ialf två filer så det i vissa fall går att köra om bussen.

Förutom den dåliga miljön som blir av alla start-/stopp så blir det sämre arbetsmiljö för yrkeschaufförer som ex busschaufförer. Det drabbar även utryckningsgrupper som ambulans/brandkår och polis, då det tar längre tid att komma fram.
De farthindren du beskriver som finns i uppsala och på andra orter som "höjer/sänker" vid för hög hastighet är riktigt bra när de fungerar. För varför ska vi som håller hastigheten behöva drabbas för att andra inte kan bete sig i trafiken.

jwiss skrev:Gävle är väll inte större än att man kan cykla när man ska nånstans?
(Rätt trött på bilister som inte kan dom regler som finns utan hittar på egna)
Du menar alltså att alla som bor i Gävle kommun kan cykla när de ska någonstans?
Då får de kliva upp väldigt tidigt i Hedesunda, Österfärnebo, Norrsundet m.f då de har 3+ mil in till statskärnan.
Sen om man ska handla på ex biltema så är det 5km från brynäs, 7km från bomhus, ska de cykla med en halvsats avgassystem på pakethållaren? :P
Eller ska de inte äga bil överhuvudtaget så de slipper köpa reservdelar?
kanske odla potatis på balkongen som de kan sälja så de inte behöver köra till andra orter och arbeta?
Skämt åsido, ja många skulle klara sig med mindre bilkörning.
skrothögen skrev:Mycket bra skrivet ER!
jwiss skrev:Gävle är väll inte större än att man kan cykla när man ska nånstans?
(Rätt trött på bilister som inte kan dom regler som finns utan hittar på egna)
Du menar alltså att alla som bor i Gävle kommun kan cykla när de ska någonstans?
Då får de kliva upp väldigt tidigt i Hedesunda, Österfärnebo, Norrsundet m.f då de har 3+ mil in till statskärnan.
Sen om man ska handla på ex biltema så är det 5km från brynäs, 7km från bomhus, ska de cykla med en halvsats avgassystem på pakethållaren? :P
Eller ska de inte äga bil överhuvudtaget så de slipper köpa reservdelar?
kanske odla potatis på balkongen som de kan sälja så de inte behöver köra till andra orter och arbeta?
Skämt åsido, ja många skulle klara sig med mindre bilkörning.
:) så, vad är några fartgupp jämfört med att cykla 20+ km?
Jag cyklar framför allt på vintern, 2,5 km till jobbet med cykel, 4 km med bil, tar längre tid att skrapa rutorna än att cykla.
jwiss skrev: :) så, vad är några fartgupp jämfört med att cykla 20+ km?
Jag cyklar framför allt på vintern, 2,5 km till jobbet med cykel, 4 km med bil, tar längre tid att skrapa rutorna än att cykla.
Just det fetmarkerade några fartgupp, är det definitionen av 20-30st? :)
2,5km är iof inte så långt men det är bra gjort att ta cykeln på vintern då de blir mest utsläpp då.
Dock kan man ju förundras lite över vilka som betalar dessa fartgupp, är det möjligtvis vi som kör bil och betalar miljarder i skatt tillsammans per år? eller är det de som cyklar och går?
Som sagt fartgupp är inte alltid ett ont ting, som vid skolor och andra platser där det är extra farligt för oskyddade gång/cykeltrafikanter men i Gävle verkar man bara hejvillt peka på kartan och säga aha där säter vi ett gupp idag.
jwiss skrev:Btw, från jobbet till pubben är det nog 5 km, det cyklar jag året runt.
Det hoppas jag..ialf om det intas alkoholhaltiga drycker i samband med besöket :)
Haha, så många provocerande människor till höger och vänster :D

Nej, det fungerar inte att alla ska cykla, och ja, det är korkat att sätta upp farthinder på vägar som man inte kan passera i tillåten hastighet. Dock ska ju hastigheten alltid anpassas efter situationen. Farthinder som bara drabbar de som kör för fort gillar jag bättre (om dom är väl utmärkta :D).

Här i stan byggde de om en gata med avsmalnade vägsektioner så att mötande trafik måste vänta, samtidigt höjde man hastigheten till 40 km/h. Dessutom ligger det en förskola på gatan. En kollega frågade kommun om resonemanget och det var följande: Springande barn är föräldrarnas ansvar utanför förskolan, samt att der var lika bra att höja till 40 km/h eftersom nästan ingen håller 30 ändå. Jaha? Bra tänkt...
Jag ska väll erkänna att jag är förvånad av gupp på 60-sträcka, men jag kommer inte driva den frågan i den här tråden :)

Klartsomfan det dricks riktig öl!

På min bilväg till jobbet finns mängder med den typen av avsmalningar, oftast inget problem.

Guppen betalas väll av kommunen, från kommunalskatten, som inte speciellt kommer från bilägare.
jwiss skrev: Guppen betalas väll av kommunen, från kommunalskatten, som inte speciellt kommer från bilägare.
Korrekt, fel av mig. Kommunens vägar är kommunens vägar, statens är statens. Dock är det nog bara en liten del av den inbetalade skatten som går tillbaka till vägar, men så är det ju med all skatt.

Sen funderar jag på om inte fartguppen även ökar iom trafikpolisens mer och mer frånvaro. Tycker det var länge sedan man såg en omålad bil stoppa någon bil utanför storstäderna. Men det kanske ska sparas in på sådant.
xerent skrev: Här i stan byggde de om en gata med avsmalnade vägsektioner så att mötande trafik måste vänta, samtidigt höjde man hastigheten till 40 km/h. Dessutom ligger det en förskola på gatan. En kollega frågade kommun om resonemanget och det var följande: Springande barn är föräldrarnas ansvar utanför förskolan, samt att der var lika bra att höja till 40 km/h eftersom nästan ingen håller 30 ändå. Jaha? Bra tänkt...
Aldrig hört talas om ökad hastighet utanför en förskola, men det var ju lite ovanligt svar från kommunpersonen lär ja säga :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]