Mycket bra skrivet
ER!
Trafikplaneringen är under all kritik, man tar ifrån cyklister och gående som också är trafikkanter allt ansvar.
Denna galenskap med att använda vägarna som busshållsplatser är ren idioti. Som de har gjort i ex strömsbro vid coop där har man skärmat av vägen så att det blir en fil och satt en busshållsplats. Vid "rush hour" är det totalstopp där. Samma sak på skogsmursvägen mot andersberg fast där är det ialf två filer så det i vissa fall går att köra om bussen.
Förutom den dåliga miljön som blir av alla start-/stopp så blir det sämre arbetsmiljö för yrkeschaufförer som ex busschaufförer. Det drabbar även utryckningsgrupper som ambulans/brandkår och polis, då det tar längre tid att komma fram.
De farthindren du beskriver som finns i uppsala och på andra orter som "höjer/sänker" vid för hög hastighet är riktigt bra när de fungerar. För varför ska vi som håller hastigheten behöva drabbas för att andra inte kan bete sig i trafiken.
jwiss skrev:Gävle är väll inte större än att man kan cykla när man ska nånstans?
(Rätt trött på bilister som inte kan dom regler som finns utan hittar på egna)
Du menar alltså att alla som bor i Gävle kommun kan cykla när de ska någonstans?
Då får de kliva upp väldigt tidigt i Hedesunda, Österfärnebo, Norrsundet m.f då de har 3+ mil in till statskärnan.
Sen om man ska handla på ex biltema så är det 5km från brynäs, 7km från bomhus, ska de cykla med en halvsats avgassystem på pakethållaren?
Eller ska de inte äga bil överhuvudtaget så de slipper köpa reservdelar?
kanske odla potatis på balkongen som de kan sälja så de inte behöver köra till andra orter och arbeta?
Skämt åsido, ja många skulle klara sig med mindre bilkörning.