...

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:
rid54 skrev:Om man dessutom ligger i eller strax över tillåten fart (ofta 90+), så kommer man inom 90 sekunder nästan 100% säkert ifatt en lastbil eller ett släpekipage, som håller fartgränsen i högerfilen och måste byta fil för att komma om dessa.
Nä, de ligger ju i mittenfilen.
Jag är oftast ensam i höger körfält, åtminstone på E4 kring Stockholm.
Jag brukar vara ensam i högerfilen söderut på E4. Som en egen bussfil.
I mitten åker principfasta gubbar som inte "minsann inte tänker byta fil" i 108 km/h.
rid54 skrev:E4 norrgående (från Stockholm) är ju ett praktexempel på att högerfilen försvinner."
Ja, efter drygt 2 mil!
Det betyder ju inte att man måste ligga i mittenfilen hela vägen till Upplands Väsby.
av rid54
mikebike skrev:
rid54 skrev:E4 norrgående (från Stockholm) är ju ett praktexempel på att högerfilen försvinner."
Ja, efter drygt 2 mil!
Det betyder ju inte att man måste ligga i mittenfilen hela vägen till Upplands Väsby.
Det är ju lite specialfall, med typ 4 filer... men att ligga i den "högraste" är inte en bra option, om man vill till just Upplands Väsby, för då måste man byta utåt vänster vid ett par ställen, räknat från Stockholm. Jag har kanske otur, men det brukar betyda lite fight för att komma ut under vissa tider på dygnet och då känns det bara onödigt att börja förfölja dem som väljer en mindre riskfylld metod. Det finns på sträckan minst två filer till att bryta hastighetsgränsen om man absolut vill.
Så det är alltså okay att bryta mot trafikregler och ta bort 25% av framkomligheten i Stockholm för att det är jobbigt att byta fil? Jag håller minst sagt inte med.
Lövet skrev:Så det är alltså okay att bryta mot trafikregler och ta bort 25% av framkomligheten i Stockholm för att det är jobbigt att byta fil? Jag håller minst sagt inte med.
Att lägga till ett körfält (längst till höger) på E4 norr och söder om Stockholm måste vara den sämsta investeringen i infrastruktur någonsin.
Detta eftersom de inte används.....
av rid54
mikebike skrev:
Lövet skrev:Så det är alltså okay att bryta mot trafikregler och ta bort 25% av framkomligheten i Stockholm för att det är jobbigt att byta fil? Jag håller minst sagt inte med.
Att lägga till ett körfält (längst till höger) på E4 norr och söder om Stockholm måste vara den sämsta investeringen i infrastruktur någonsin.
Detta eftersom de inte används.....
Vad jag är ute efter är att det måste finnas förståelse för VARFÖR det bryts mot trafikregeln om att hålla högraste filen. Det är inte bara att slå folk i huvudet med regelboken, det funkar inte, man måste förstå situationen. Situationen inbjuder inte till att följa regelboken och då funkar det inte långsiktigt bara att bötfälla enskilda individer, man måste förstå varför det inte lirar. Det lirar inte pga idioter som inte kan motorvägskörning och pga alla de som absolut måste köra fortare än alla andra och pga att man bygger högerfiler som inte tar hänsyn till att onödiga körfältsbyten borde motarbetas. Jag skulle personligen inte vilja vara ett hinder, men om jag kör skyltad fart, ÄR jag då ett hinder? Vilken rätt har då andra, som kör "för fort" att betrakta mig som mittfilssyndare (OBS! hypotetisk fråga, tack så mycket!) när jag kör skyltad fart?

Ni som är upprörda över att man ifrågasätter skuldbeläggandet av mittfilsförare, menar ni då att överhastighet, som är ett regelbrott, är OK och ska sanktioneras genom att bötfälla dem som råkar vara ivägen för denna framfart?
Precis, knappt lastbilarna använder de ens. Jag blir dessutom rejält irriterad när någon försöker rättfärdiga ett totalt felaktigt beteende med att det är "jobbigt att byta fil". Vill man inte byta fil går det utmärkta pendeltåg i norr-sydlig riktning.
Det är lastbilarnas fel. Det är dessa som sätter det slöa tempot längst till höger och därför vill ingen ligga där. Runt Stockholm kunde man ha lastbilsförbud mellan, säg, 7 och 9 och 15:30 till 17:30. I Göteborg har man löst det så elegant att man inte får köra fortare än 80km/h på motorvägarna 1-2 mil norr och söder om stan. Inte för att det helt hindrar fenoment, förstås.
StringerBell skrev:Det är lastbilarnas fel. Det är dessa som sätter det slöa tempot längst till höger och därför vill ingen ligga där. Runt Stockholm kunde man ha lastbilsförbud mellan, säg, 7 och 9 och 15:30 till 17:30. I Göteborg har man löst det så elegant att man inte får köra fortare än 80km/h på motorvägarna 1-2 mil norr och söder om stan. Inte för att det helt hindrar fenoment, förstås.
Hur svårt ska det vara att när man kommer ifatt en lastbil så kör man om?

Sen tror jag knappast att det är lastbilarnas fel. Det är samma sak på helger och det knappt inte är en bil ute. Folk ligger i mittenfilen ändå.
Användarvisningsbild
av hebbe
Det är fruktansvärt irriterande när det ligger och fiser i mittfilen. en grej som jag tror skulle lösa det är att vänsterfilen går ihop med mittfilen istället för att högerfilen som blir en avfart.
Senast redigerad av 1 hebbe, redigerad totalt 0 gånger.
Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]

Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]