...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Inser också att denna tråd hamnade fel. Trodde jag var i forumet för trafikvett...vad det nu heter. Kollade på dashkameratråd och trodde jag var där. Sorry.
av Ronne
Robbi skrev:
Men tillbaks till tråden, är V70-förare i regel mer stressiga i trafiken eller är det helt enkelt så att det finns så många sådana bilar att min iakttagelse är en slump?
Det beror nog på att det är en så pass vanlig modell. Baksniffare råkar man ut för varje dag man åker så det stör mej inte så mycket. Däremot dom som pratar i mobilen när dom kör

och man ser hur frånvarande dom är medan dom kör är nått jag irriterar mej mycket på.
av PTV
Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
PTV skrev:Förstår att du uppfattar mitt svar som konstigt när du uppenbart är en av dessa som använder bromsljusen som signal till annan trafik vilket inte är tillåtet mer än om du ska sakta ner eller stanna ditt fordon som tidigare skrevs.
Jo då, visst är det tillåtet.
Användarvisningsbild
av GustavE
Robbi skrev:Men tillbaks till tråden, är V70-förare i regel mer stressiga i trafiken eller är det helt enkelt så att det finns så många sådana bilar att min iakttagelse är en slump?
Audi, BMW och Mercedes är värst! Ingen tvekan :D
av llesrof
oldtimersmc skrev:Vägens absolut störigaste förare är de som agerar självutnämnda poliser, tvärnitar sänker farten endast i syfte att hindra andra och på så sätt utrycka sin lilla tillfälliga makt.

Får du en bil bakom dig så gå åt sidan så den kan köra förbi då slipper du bli irriterad och den som uppenbarligen har lite mer bråttom än robbi slipper tänja på gränserna eller bli lika galen som du.
OBS! Detta gäller naturligtvis oavsett vilken bilmodell som framför.
Att sänka farten är ju det enda säkra man har att ta till när man får ett rövplåster. Det är rätt logiskt, om man tänker efter lite. Ju lägre farten är desto större är sannolikheten att jag hinner se en fara och slipper tvärnita och i stället kan bromsa in mjukt. Är farten hög och jag måste bromsa hårt blir jag ju påkörd bakifrån. Ju närmre bilen bakom kör, desto mer måste jag sänka farten för att det skall vara säkert för mig. Man kan sänka farten på olika sätt, antingen genom att bromsa lite lätt eller genom att släppa gasen.
Användarvisningsbild
av Robbi
Nej, jag flyttar mig alltid när jag ligger i vänsterfil och någon lägger sig nära mig, utan att blinka med bromsljus. Ligger jag enfiligt och någon slänger på helljusen på mig för att de är så stressade och vill förbi eller vill att jag ska öka fart, då blinkar jag med bromsljusen eller saktar farten då jag inte vill bli påkörd bakifrån ifall jag vill tvärnita för en älg eller nåt. Lagligt eller inte.

Så hur ska man göra med någon som ligger i häcken och uppenbarligen inte fattar att jag inte kan väja eller öka farten då det är halt? PTV verkar ju veta hur man inte ska göra, vet han hur man ska göra?

Håller med Ronne, mobilpratare är värst. Kan nog också på att det är en såpass vanlig modell eller kombinationen att Volvoägare tror att de är så säkra och kan vara mer aggressiva i trafiken? Jag kan nog hålla med om att Audi etc. ofta kör fort men dumhetskörning ser jag mer av hos just V70.
av agh39
Själv ser jag det som ett misslyckande och skäms över att jag har en bil nära,bakom mig om jag kör i vänsterkörfält om jag själv inte kör om vid tillfället, oavsett om jag är tvungen till det eller ej. (Tvungen vid 90 eller mer).
Vid enfilig väg och jag kör lugnt och det inte är en massa bilar framför mig kör jag alltid åt sidan för att släppa förbi de som har mer bråttom än mig, oavsett vilken hastighet jag kör i.

Jag har svårt att se den prestigeförlust jag skulle kunna få, att inte släppa förbi den som har mer bråttom än mig.
Användarvisningsbild
av perin
PTV skrev:Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D
Gör det då saken mer lagligt att inte behöva hålla ett säkert avstånd till framförvarande bil? :-(O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]