...

Moderator: Moderatorer

#927652
Både Danmark & Tyskland har finfina motorvägar! Tyskland har till & med lite bredare än oss. Vi har mycket att lära! Tar man tex vägen från Linköping & ner till Jönköping. Så är den superfin! 120km/h & man kan utan problem ligga i 145km/h. Samma med E4 från Uppsala & norrut! Sätt 120Km/h som standard & ha 130Km/h på nuvarande 120Km/h sträckorna. Bygg sedan bort ALLA 2+1 vägar. Hatar dom vägarna. & Farbror blå är ganska flitig att stå längs dom! :evil:
#927660
erikn skrev:Från SMC, de brukar ha järnkoll på olycksstatistik.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... -pa-vagen/
Danmark testar motsatsen
Under perioden 2007-2012 har antalet dödade i den danska trafiken sjunkit med 59 procent jämfört med Sverige där motsvarande siffra är 39 procent. Ändå har Danmark höjt hastigheten från 110 till 130 km/timme på vissa motorvägar. Man genomför just nu ett test på tio mil väg där hastigheten höjts till från 80 till 90 km/timme vilket lett till färre olyckor. Det handlar om vägar med mötande trafik där man gjort mitträfflor, rensat sidoområden och genomfört liknande åtgärder som är positivt även för motorcyklister. Trots hastighetshöjningarna i Danmark har alltså deras olycksutveckling minskat mer jämfört med Sverige.
Enligt Yle så var det en kortvarig effekt av att det minskade för sen ökade olyckorna.
Då man i Danmark höjde hastighetsbegränsningarna på motorvägarna från 120 km/h till 130 km/h steg medelfarten med 1 km/h. Samtidigt ökade antalet olyckor som ledde till personskador med nio procent, säger Parkkari.
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/08/2 ... ransningar
#927675
Lustigt att det finns totalt motsatt statistik för samma ändring. Tål att undersökas vad för statistik som tagits fram och se varför det är olika. Men tyvärr har jag inte så mycket tid över.
#928833
Yle skriver om personskador/olyckor generellt medans SMC pratar om dödsfall. Där har satistil skillnaden :)
Fler olyckor men färre dödsfall kan slutsatsen vara?
#928855
Frågan är om man fått hjälp av säkrare bilar.. alltså att den ändring av utfallet av olyckorna från dödsfall till skadade beror mer på att bilflottan förnyas från år till år än att det på något sätt skulle vara säkrare med högre maxgräns. Tydligen har ju inte medelhastigheten höjts märkvärt, vilket troligen betyder att skillnaden på hur fort olika fordon kör på vägen ökat.. och just den parametern tror jag mer på är farlig än hastigheten i sig.

Oftast är det ju inte farten som dödar heller, utan det snabba stoppet. :D (D)
av *pettson*
#932644
Robbi skrev:Som amerikanen sa: Its not the fart that kills you, its the smell.
Hade min kära vän stått där så hade han hållit med och sagt..: Like so it is are..(så är det ).. enligt hans mycket ihop plockade språk.
#933977
Amerikanarna gör som de alltid har gjort, noll miljötänk då de tror att de är ensamma på planeten och deras vräkiga livstil inte påverkar miljön alls. Hur mycket MER utsläpp innebär detta med deras vräkiga bensinmotorer? Idioti när resten av världen försöker begränsa bilutsläppen.

Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 o[…]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]