...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
Hoppas att denna kampanj kommer ut rätt, finns ett enormt behov av information i ämnet...

Höll på att bli prejad i veckan, han kom i vänsterfilen över bron i Rotebro norrgående och efter bron blir det som en chikan, där han inte riktigt var med på att hela världen svängde vänster så hade jag inte varit uppmärksam så hade jag haft honom i sidan. Han fortsatte att vingla uppför Rotsunda backe så jag smög ikapp honom i mittfilen för att kolla vad han pysslade med...
Han satt och kollade på sin telefon, så nära att han verkade nästan blind... Skulle säkert ha behövt läsglasögon för att se ordentligt vad det stod på displayen. Jag tutade när jag var bredvid honom... inte en reaktion så jag tutade lite mer... Icke, han var helt uppfångad av cyberspace och ville inte bli kontaktad av jordlingar... J-a stolle!!
av Lövet
Som att det var så mycket mer socialt förr...

Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Finns ju fler kampanjer jag gärna skulle se hände i Sverige också.

[youtube]NcLL7t_1OeA[/youtube]

[youtube]htJQ1kl2Kt8[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
Perra83 skrev:
Lövet skrev:Som att det var så mycket mer socialt förr...
Hahaha!!! Den va riktigt bra.
:lol:
Jag kom att tänka på den här:
passiva_ungdomen.jpg
passiva_ungdomen.jpg (145.2 KiB) Visad 964 gånger
av *pettson*
joel80 skrev:Eftersom jag hare både adaptiv farthållare, BLIS och lane detect så gäller kampanjen inte mig va? Min bil kör o bromsar ju praktiskt taget själv! ;) Haha..

Jag blev faktiskt "påkommen" idag av min bil.. Låg på folktom motorväg och fick ett sms som jag fick för mig att jag måste läsa.. Hm..
Meeeeeep meeeeep sa bilen när den tyckte jag kom för nära mittlinjen.
Aja baja...
Som tur är det reklamen som säger att systemen ska lösa problemen.
I verkligheten är det föraren som är ansvarig för allt enligt lag och försäkring.
Dvs.. oavsett om systemet sa till eller inte, gjorde en åtgärd eller inte, är allt förarens ansvar.
Men visst var det bra att systemet gjorde vad det skulle.
Användarvisningsbild
av Allinug
Den nya "mobillagen" i trafikförordningen trädde i kraft för drygt ett år sedan:
10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Förordning (2013:779).
En undersökning som If har gjort visar att 3 av 4 struntar i den nya mobillagen. Frågan som de svarande fick var om deras beteende påverkats av den nya mobillagen när det gäller att använda mobiltelefonen när de kör bil.

Sedan har det också visat sig vara svårt att tillämpa lagen och lagföra personer för brott mot denna lag. Det verkar vara svårt att bevisa att fordonsförandet påverkas menligt av kommunikationsutrustningsanvändandet. Motormännen har en del exempel på detta på sin webbsida:
  • En person körde för fort när han pratade i telefon. Det berodde inte på att han talade i telefon, utan på att han följde trafikrytmen.
  • En annan person vinglade och höll på att kollidera när hon pratade i telefon. Men detta berodde inte på telefonpratadet, utan på att hon var stressade över hur lite bensin hon hade.
Så frågan är om det räcker med att köra kampanjer? Kanske även lagtexten borde ses över, så att den blir tydligare och lättare att tillämpa?
av Droopy
Lövet skrev:Som att det var så mycket mer socialt förr...

Bild

Nu vet jag inte vilken ålder det är på dig ,men då jag var i 16års åldern träffades man dagligen på stan och tog en kop kaffe och pratade ditt och datt, då jag blev runt 20 åkte man runt till varandra och drack kaffe och umgicks, Idag berättar folk för fejan vad de gjort i veckan......en viss skilnad om du frågar mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har hört rykten om att ungdomar gortfarande träffar varandra irl... ;)

Kan säga att den mest destruktiva som hänt mig vad gäller minskandet av sociala möten är när jag fick barn.. Jävlar vad man får prioritera bort just sånna möten du snackar om.
Användarvisningsbild
av grillchips
Framförallt då man är tidig i sin umgängeskrets med att skaffa barn. Då lever man plötsligt helt olika liv.
Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]