...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:
ER skrev: Bilar utan sensor bör in på verkstad och ägaren tvingas betala för ombyggnaden som gör det omöjligt att åka utan halvljus+bakljus så fort det duggregnar eller solen går ner.
Nej inte ägaren. Dessa bilar borde återkallas för ombyggnad av importören. DRL lagen har fått mycket skit för att det inte finns sensorer i alla bilar. Lagen är bra, men snålhet (av importören av billighetsbilar) har gjort detta till ett problem.
Enklare att låta ägaren betala för det. Kanske blir dom då uppmärksamma på felet bilen är beskaffad med och ställer in halvljuset istället för att vara "tuff". Bästa vore att göra sensorer så känsliga att det i princip alltid är halvljuset på med DRL bara som gimmick och utfyllnad i instruktionsboken utan verklig funktion då den alltid slår över på halvljuset direkt i svenska förhållanden.
Lagen i sig är skit då den inte tillför något för oss häruppe där halvljus är standard och inte extra tillval. Funkar det lika bra som på Volvos senaste och bakljusen kopplas på så kan det accepteras för det går att komma runt allt och inte alla gillar att köras på i baken även om den del tror det och lägger sig 1m bakom och "slipstreamar". Allt som tar udden av meningslösa lagen är bra. Ser fler än tjing tjang billigt skräp som envisas med full effekt på DRL i kombination med halvljus i mörker.
Användarvisningsbild
av taxi
ER skrev:Eftersom man inte ser bilen utan tända bakljus i mörker så är det bara ligga kvar på helljuset då du inte ser något hinder på vägen som du bör gå ner på halvljus för.
Bilar utan sensor bör in på verkstad och ägaren tvingas betala för ombyggnaden som gör det omöjligt att åka utan halvljus+bakljus så fort det duggregnar eller solen går ner.
+1, så gör jag när jag kommer ikapp någon utan ljus i mörker.
Framförvarande bil har alltid två röda reflexer -syns t.o.m på väldigt långt avstånd, speciellt i mörker.

Om du inte ser framförvarande bil, hur står det till med dina halvljus?
Hur är det med ditt mörker seende?

I och med att du ser framförvarande bil och den inte har parkeringsbelysningen tänd, håll avstånd. Om bilen framför bromsar så tänds bromsljusen oavsett= bilen framför avser att stanna eller sänka farten rejält.
Användarvisningsbild
av ER
Larzan skrev:Framförvarande bil har alltid två röda reflexer -syns t.o.m på väldigt långt avstånd, speciellt i mörker.

Om du inte ser framförvarande bil, hur står det till med dina halvljus?
Hur är det med ditt mörker seende?

I och med att du ser framförvarande bil och den inte har parkeringsbelysningen tänd, håll avstånd. Om bilen framför bromsar så tänds bromsljusen oavsett= bilen framför avser att stanna eller sänka farten rejält.
Frågan var "hur uppmärksamma förare utan bakljus" inte om man "ser dom" eller ej.
Testa i mörker, lite dimma/regn/snöfall/allt annat än klart väder så ser du att du inte "ser dom på långt avstånd" Felet sitter i huvudet på framförvarande, inte i halvljuset på bilen bakom/seendet på föraren bakom.
Om den bakom ligger på helljus så funderar man ju på vad felet är, har jag då MIN belysning bakåt korrekt(tända bakljus) så är det fel på föraren bakom och bara hålla koll på om det är ett fyllo eller drogförare och ev även flytta på sig så denna ligger på behörigt avstånd framför och inte bakom där man har sämre koll på dom, om inte så är det dags att leta och justera vred så man har belysning för mörker tänd för det är svårt att inte se om man själv har halvljuset på eller inte och är bilen rätt så är även bakljusen tända ihop med bakljuset. Kör man med enbart DRL i mörker och tror man har rätt belysning bör man fråntas körkortet på plats.
av Larzan
Vad sägs om att ringa ägaren (ofta föraren) av bilen?
Några knapptryckningar på smartphonen så får man ofta fram ägaren och telefonnummer till dessa rätt snabbt.

Angående dimma och mörker mm
Man ska anpassa hastigheten efter sikt.
Felet många gör är att fortsätta brassa på i 80, 90, 100 eller 120 trots dimma och/eller mörker ett par meter bakom framförvarande och brister i avståndsbedömningen.

Min åsikt är att om nu framförvarande glömt eller kanske inte är medveten om funktionen så är det upp till personen i fråga och länsman att sköta detta och inte några sheriff-wannabe som ska "åtgärda" irritationsmomentet på plats och med våld.
DE har inget på vägarna att göra.
Senast redigerad av 1 Larzan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
Larzan skrev:Vad sägs om att ringa ägaren (ofta föraren) av bilen?
Några knapptryckningar på smartphonen så får man ofta fram ägaren och telefonnummer till dessa rätt snabbt.
Räcker det inte att personen ifråga är stor säkerhetsrisk utan att snattra i luren?
Räcker med en risk på vägen(den mörka bilen), inte flera när det skall slås på regnr, plinga på i luren.
Framförvarande har INGET på vägen att göra utan belysningen påslagen så hastighet hit eller dit har INGET med saken att göra.
Vad DU inte verkar fatta är att SER man inte hindret så KAN MAN EJ anpassa sig till ev. hinder då det inte finns så du kan ha "fel" hastighet även om du står stilla.
DET ÄR ANSVARSLÖST att åka utan halvljuset tänt så fort solen gått ner, helst dygnet runt då det finns ingen anledning att ha annat än halvljus samt bakljus tända oavsett tidpunkt, väder och övriga förhållanden.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
Larzan skrev:Lika stor säkerhetsrisk som de som röker, sminkar sig eller på annat sätt släpper uppmärksamheten ifrån vägen.
Nope, eftersom du INTE ser den mörklagda bilen annat än i klart väder dagtid utgör den betydligt större risk om man bortser från drogfyllon och suparhasse som kör bil trotts promille och dom med läkemedel som inte skall sitta bakom ratten när dessa verkar.
Larzan skrev:Vad sägs om att ringa ägaren (ofta föraren) av bilen?

Angående dimma och mörker mm
Man ska anpassa hastigheten efter sikt.
Felet många gör är att fortsätta brassa på i 80, 90, 100 eller 120 trots dimma och/eller mörker ett par meter bakom framförvarande och brister i avståndsbedömningen.

Min åsikt är att om nu framförvarande glömt eller kanske inte är medveten om funktionen så är det upp till personen i fråga och länsman att sköta detta och inte några sheriff-wannabe som ska "åtgärda" irritationsmomentet på plats och med våld.
DE har inget på vägarna att göra.
Nja, man kan ju bjuda på ett försök iallafall. Då har man gjort något mer än att bara hoppas att polisen uppmärksammar stealth-föraren. Men som jag skrev tidigare, att blinka å ha sig med ljuset hjälper sällan. Stealth-föraren gör sällan kopplingen att andra bilars ljusblinkningar har med deras egen undermåliga belysning att göra.
Jag irriterar mig nått förbannat på det här jag också.. Körde motorväg idag i gråväder och regn och det är sanslöst många som kör utan baklysen. Verkligen hatar den nya lagen och tycker det rimmar illa med all annan extrem trafikpolitik (som jag inte tycker är helt fel alltid) för att alltid sätta trafiksäkerheten och nollvisionen i första hand.
En väldigt bra säkerhetsåtgärd kan ju vara att upprätthålla de lagar som gör att vi har så bra förutsättningar som möjligt att se varandra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]