...

Moderator: Moderatorer

#886540
torbjorn_75 skrev:
P210 skrev:Får vi sämre bilar? Ökar dödsolyckorna på våra vägar? Funkar inte nya bilars antikollisionsystem i 90km/h?
Utvecklingen går ju bakåt....
Det beror sig på vad du ska jämföra med. I någon mening har du helt rätt. Saxat från Transportstyrelsen:

"Årets preliminära siffra innebär att 14 fler har omkommit under första halvåret 2014 jämfört med motsvarande period förra året."
Antalet omkomna i trafiken 1970-2013
År Döda
1970 1 307
1971 1 213
1972 1 194
1973 1 177
1974 1 197
1975 1 172
1976 1 168
1977 1 031
1978 1 034
1979 926
1980 848
1981 784
1982 758
1983 779
1984 801
1985 808
1986 844
1987 787
1988 813
1989 904
1990 772
1991 745
1992 759
1993 632
1994 589
1995 572
1996 537
1997 541
1998 531
1999 580
2000 591
2001 583
2002 560
2003 529
2004 480
2005 440
2006 445
2007 471
2008 397
2009 358
2010 266
2011 319
2012 286
2013 264

Bild

Antalet fordon på vägarna exploderar medans antalet olyckor imploderar ser det ut som.
#886642
Här i byn har vi fått höjt till 60 och sänkt till 40 på gator. Jag tycker att det är rätt verklighetsanpassat. På de ställen där det sänkts till 40 gick det sällan köra i 50 och på de ställen det höjdes till 60 gick det redan i 60.
#886659
rid54 skrev:Du för upp en intressant sak, nämligen att man (Transportstyrelsen?) försöker banka in i trafikanterna att det farliga är farten. Det är ju helt enkelt inte sant, eller möjligen bara en bråkdel av sanningen.
Kanske t.o.m. en stor del av sanningen? :wink:

Transportstyrelsen får väl i uppdrag av typ regerigen att studera och genomföra åtgärder som minskar antalet dödsolyckor.
Då anlitar de experter och så sätter man igång. Det är ju inte särskilt svårt, och resultatet är känt.
Sverige är ett av de i särklass säkraste trafikländerna i hela världen.
rid54 skrev:det finns inga mätbara miljövinster med att sänka från 50 till 40 vad jag kan bedöma.
"Om trafikens verkliga medelhastighet på en lokalgata i centrum sänks från 50 km/tim till 40 km/tim minskar det utsläppen av koldioxid med ungefär tio procent."
av rid54
#886682
torbjorn_75 skrev:
rid54 skrev:det finns inga mätbara miljövinster med att sänka från 50 till 40 vad jag kan bedöma.
"Om trafikens verkliga medelhastighet på en lokalgata i centrum sänks från 50 km/tim till 40 km/tim minskar det utsläppen av koldioxid med ungefär tio procent."
Beräkning eller mätning? Skillnaden mellan teori och praktik brukar vara större i praktiken än i teorin.... Jag kanske är onödigt skeptisk, men 10% skillnad där låter väldigt "teoretiskt".
#886708
llesrof skrev:Här i byn har vi fått höjt till 60 och sänkt till 40 på gator. Jag tycker att det är rätt verklighetsanpassat. På de ställen där det sänkts till 40 gick det sällan köra i 50 och på de ställen det höjdes till 60 gick det redan i 60.
Var glad för det. Häromkring är det inte gjort så.
#886711
rid54 skrev:
torbjorn_75 skrev:
rid54 skrev:det finns inga mätbara miljövinster med att sänka från 50 till 40 vad jag kan bedöma.
"Om trafikens verkliga medelhastighet på en lokalgata i centrum sänks från 50 km/tim till 40 km/tim minskar det utsläppen av koldioxid med ungefär tio procent."
Beräkning eller mätning? Skillnaden mellan teori och praktik brukar vara större i praktiken än i teorin.... Jag kanske är onödigt skeptisk, men 10% skillnad där låter väldigt "teoretiskt".
Det där värdet är jag också rätt skeptisk till. Skulle vilja se en oberoende mätning på det där.
#886714
torbjorn_75 skrev: "Om trafikens verkliga medelhastighet på en lokalgata i centrum sänks från 50 km/tim till 40 km/tim minskar det utsläppen av koldioxid med ungefär tio procent."
Om man sänker hastigheten till 0 km i timmen så alla bilar står helt still med motorn avstängd sjunker koldioxid utsläppen med 100%

Det har bevisats vetenskapligt.
#886726
Tycker nog att en del vägar som fått 80 istället för 70 är ok men tror nog att dom som bestämmer tänker lite som " om vi sänker från 90 till 80 så kör dom kanske inte fortare än 90 där istället för 100 om det vore 90 väg" ELLER?
#886735
Jag bor i Stockholmsområdet och kör taxi så jag passerar genom många kommuner i mitt arbete. Det är olika från kommun till kommun hur man anammat de nya fartgränserna, t.ex. Nacka och Huddinge har i stort sett ändrat på de flesta ställen och då alltid nedåt. Det känns lite kämpigt att köra ibland ganska långa sträckor 40 km/t där det verkar fullkomligt opåkallat. Siffrorna för miljöpåverkan ställer jag mig frågande till.

Mvh GK
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]